SADA JE U BANKAMA SKUPLJE I DO 70 ODSTO! Novi cenovnici već su na snazi, a evo i šta kažu u Udruženju banaka Srbije

21-May-20 tanjug tara radovanovic beograd Di019013168 preview

Foto: Tara Radovanović / Tanjug

Poslušajte vest preko audio fajla

Pojedine banke u Srbiji podigle su cene svojih usluga od 15 do čak 70 odsto, uprkos krizi izazvanoj pandemijom korona virusa. Prema novim cenovnicima, od januara je poskupelo održavanje računa, isplata gotovine, SMS obaveštenja, korišćenje bankomata.

Primera radi, onaj ko je do sada morao da za svako SMS obaveštenje plati 70 dinara, plaćaće 100 dinara, što je povećanje od čak 40 odsto, dok održavanje računa skače sa 160 dinara na 190 dinara. Za 200 dinara ili neverovatnih 66 odsto skuplja je usluga zamene kartice ukoliko je ukradena ili izgubljena, pa umesto 300 sada košta 500 dinara. Uvedena je i naknada za proveru stanja na bankomatu uz pomoć kreditne kartice od 40 dinara, piše Informer.


Foto: Goran Šurlan / RAS Srbija

Ne misle na klijente

Predsednik udruženja bankarskih klijenata “Efektiva” Dejan Gavrilović kaže da je jasno da banke uvek hoće da zarade, ali da nisu morali da dižu cene usluga usred krize koja zbog korone već predugo traje.

“Ne zanima ih stanje u društvu, već samo gledaju svoju korist i kako da što više povećaju svoju zaradu! Strašno je što to rade u doba korone. Ne solidarišu se sa svojim klijentima, ne zanima ih što su ljudi mahom u teškoj situaciji, ne razmišljaju da li ljudi imaju novca, da li uopšte primaju platu ili su ostali bez posla. Ne interesuje ih što mnogi sada imaju nikad manje para zbog smanjenog obima posla. Narodna banka Srbije poslednjih devet meseci donosila je moratorijume i olakšice kako bi pomogla građanima u ovoj krizi, a oni povećavaju cene svojih usluga. Sramota”, kaže Gavrilović, i dodaje:

Razne provizije, nadoknade za transakcije, održavanje računa… Sve su to naizgled sitne cifre koje su oni sada povećali za pet, deset ili 20 dinara. Ipak, ako uzmemo u obzir da svaka od ovih banaka ima veliki broj korisnika koji će u toku meseca izvršiti barem nekoliko ovih usluga, možemo zaključiti da su oni i te kako na dobitku, velike su to pare.

Velika konkurencija

U Narodnoj banci Srbije ističu da svaka banka samostalno odlučuje o ceni svojih usluga, a da je na građanima da biraju onu koja im nudi povoljnije uslove.

“S obzirom na to da u Srbiji trenutno posluje 26 banaka, svakoj banci je u interesu da ima konkurentnu ponudu svojih usluga. Banke, u skladu sa Zakonom o platnim uslugama, mogu da menjaju cene svojih proizvoda, ali imaju obavezu da informišu svoje korisnike pismenim putem – najmanje dva meseca ranije. Klijent nije dužan da prihvati povećanje naknada za platne usluge koje banka pruža i može raskinuti okvirni ugovor s bankom bez plaćanja naknade i drugih troškova. Banke moraju najkasnije 15 dana pre početka primene, na vidnom mestu u poslovnim prostorijama i na internet-stranici da istaknu troškove koje naplaćuju korisnicima”, objašnjavaju u NBS.

Vasić: Nisu sve banke poskupele usluge

Generalni sekretar Udruženja banaka Srbije Vladimir Vasić kaže da nisu tačni navodi u javnosti da su od januara sve banke poskupele svoje usluge i ističe da ne postoji dogovor 26 banaka koje posluju u Srbiji o povećanju cene održavanja računa, isplati gotovine, SMS obaveštenja, korišćenju bankomata i drugih usluga.

Vasić je rekao jutros, u emisiji “Uranak” na Televiziji K1, da gradjani mogu na sajtu Narodne banke Srbije da provere cene 14 najčešćih usluga banaka, kao i da mogu sve da provere u svojoj banci.

Mediji prenose da su pojedine banke povećale cene usluga čak i do 70 odsto uprkos korona krizi i da sada prosečno održavanje računa u bankama iznosi oko 200 dinara. Vasić na to kaže da je trenutno najniža cena održavanja računa 95 dinara i savetuje građanima da dobro pogledaju šta potpisuju kada sklapaju ugovor sa bankom.

“Nema dogovora banaka, ovo je tržišna utakmica, 26 banaka posluje na tržištu Srbije i svaka vodi nezavisnu poslovnu politiku. Imam račun u tri banke i nisam dobio informaciju o poskupljenju ni od jedne banke”, naveo je Vasić.

Upitan šta je to tačno poskupelo, na primer, u održavanju računa, Vasić kaže da su u paketu usluga koje nude banke dodate nove funkcionalnosti i da sada postoji oko 15 operacija koje mogu da se urade i bez odlaska u banku.

“Banka ima trošak investicije u digitalnu tehnologiju, koja je skupa, ta paleta se širi, imate nove mogućnosti plaćanja”, dodao je on.

Generalni sekretar UBS ističe da je i dalje besplatno podizanje novca na bankomatima svoje banke. Govoreći o tome šta sve banke nude, Vasić kaže da se pre nekoliko godina povredio na skijanju i da nije ni znao da u okviru održavanja svog računa kod banke ima i privatno zdravstveno osiguranje.

“Tako da, čitajte ugovor, tu se navodi šta sve ima, pitajte bankara”, poručio je Vasić.