NE POŠTUJU ZAKONE, IZ SRBIJE IZVLAČE NOVAC: Institucije za zaštitu autorskih prava tvrde da je “Junajted medija” privilegovana

Na ove prozivke medijski stručnjaci, kao i institucije za zaštitu autorskih prava, odgovaraju da su upravo kanali “Junajted medije” već godinama u povlašćenom položaju.

Dok sa jedne strane kanali koji posluju pod “Telekomovom” kapom izmiruju obaveze prema državi, izdvajajući ogromne sume za naknade SOKOJ-u i Organizaciji proizvođača fonograma Srbije (OFPS), u isto vreme “Junajted medija” pod devizom da su registrovani u inostranstvu i da su prekogranične televizije, nema nikakve obaveze prema Srbiji.

OD “ARENE” DRŽAVI PET MILIONA EVRA

– ZA razliku od konkurencije, koja profit iznosi u inostranstvo, Arena Channels Group je samo u periodu od 2017. do 2020. godine javnim prihodima Republike Srbije doprinela sa više od pet miliona evra – kaže Nebojša Žugić, direktor ove kompanije.

– Pored konstantnog ulaganja u unapređenje kvaliteta i razvoj sadržaja, na zadovoljstvo sve većeg broja gledalaca, Arena Channels Group od ostvarenih prihoda plaća i svoje obaveze u Srbiji. Tako je u poslednje četiri godine, pored ostalog, uplatila blizu 800.000 evra SOKOJ i OFPS. Za protekle četiri godine uspeli smo da zauzmemo lidersku poziciju na medijskom nebu Srbije i da kontinuirano držimo sam vrh gledanosti, zahvaljujući vernoj i brojnoj publici.

Prema rečima Nikole Vilotića, direktora OPFS, veliki je problem što “Junajted medija” (JM), koja kompletan sadržaj proizvodi u Srbiji, emituje iz Srbije i uređivačke odluke donosi u Srbiji, kao opravdanje za neplaćanje naknade navodi podatak da su registrovani u drugoj zemlji i da su dozvole za emitovanje pribavili u inostranstvu.

– Kompanija JM u čijem sastavu, između ostalih, posluju kanali N1, Nova, Sport klub, Sinemanija, ne plaća srpskim udruženjima autora muzike, filmova, izdavačima i interpretatorima za sadržaj koji koriste u proizvodnji programa nadoknadu jer kažu da su prekogranične televizije i da samo reemituju – kaže Vilotić.

– Tražimo da budu registrovani kao domaći kanali, da plaćaju naknade i da za njih prestane da važi privilegovan pložaj, jer je istina da programe emituju iz Beograda.

Kako su nam rekli u SOKOJ, problem bi bio manji kada bi kompanija JM nadoknadu plaćala u državi koja joj je izdala dozvolu za rad, ali ni to nije slučaj.

– SOKOJ je u direktnoj imejl prepisci sa “Sacem Luhemburg”, 14. januara 2020. pokušao da dođe do podatka o statusu ovih emitera u toj zemlji – kaže Dejan Manojlović, direktor SOKOJ.

– Iz odgovora je informisan o tome da je N1 jedan od kanala koji imaju luksemburšku licencu, ali da “Sacem Luhemburg” nije sa ovom televizijom postigao potreban dogovor u vezi sa korišćenjem zaštićenog repertoara.

DOGOVOR U TAJNOSTI

PREMA oceni “Junajted medije”, namera “Telekoma Srbija” je da u poslu sa “Telenorom” “umanji tržišno učešće SBB i ućutka preostale nezavisne mediji u Srbiji”.

– Kod sporazuma sa “Telenorom” sumnjivo je i to što je sve dogovoreno u tajnosti kao i to što cene nisu javne. Mogućnost saradnje sa “Telekomom” nije ponuđena drugim kompanijama na tenderu, što je svakako nešto što bi podstaklo konkurenciju i bilo u najboljem interesu javnosti, da je to bila stvarna namera “Telekoma Srbija” – naveli su iz “Junajted medije”, povodom udruživanja “Telenora” i “Telekoma”.

Manojlović kaže da se SOKOJ svojim dopisom upućenim REM 23. januara 2020. praktično nadovezao na inicijativu OFPS, a koja je upućena Regulatornom telu za elektronske medije polovinom decembra 2019.

– U tim dopisima je od ovog, jedino nadležnog organa koji izdaje dozvole za emitovanje u Srbiji, traženo da se utvrdi da li taj broj pružaoca medijskih usluga – N1, Nova S, Sport kanal, Sport klub kanali, krše i zloupotrebljavaju Zakon o elektronskim medijima i druge relevantne propise – objašnjava Manojlović.

– U tom dopisu konstatujemo da je SOKOJ zainteresovan za rešavanje navedenog problema, posebno zbog toga što se radi o TV kanalima na kojima je zastupljena muzika, a SOKOJ je jedina organizacija ovlašćena za ostvarivanje prava muzičkih autora. I zato daje preporuku da nadležni organ utvrdi činjenično stanje i preduzme korake u skladu sa zakonom i o tome izvesti SOKOJ.

Odgovor od REM, nisu, kaže, dobili ni OFPS ni SOKOJ.

VUČIĆ: IZMIŠLjOTINE O UGOVORU

PREDSEDNIK Aleksandar Vučić odbacio je juče kao netačnu informaciju da je on lično tražio da se ugovorom između “Telekoma” i “Telenora” sruši “Junajted grupa” i SBB i istakao da je to izmišljena informacija iz nekih medijskih kuća. Vučić je tako odgovorio na pitanje novinara da li je tačna informacija koju su medijima preneli pojedini stručnjaci iz “Telekoma”.

– Koji je to stručnjak? Ne treba svi stručnjaci, treba mi ime jednog – pitao je predsednik, a nakon što je izostao odgovor sa konkretnim imenom, dodao da čim ne postoje njihova imena, očigledno je reč o “izmišljotini”.

Predsednik je istakao da je ugovor između “Telekoma” i “Telenora” njihov unutrašnji dogovor i dodao da njega ne interesuje ni njihovo poslovanje, ni taj ugovor, a da ga “Telekom” interesuje onoliko koliko je državno preduzeće i da kao takvo bude jako.

Na ove probleme duže od decenije skreće pažnju medijski stručnjak Dragiša Kovačević.

– REM je najveći krivac za situaciju u kojoj se nalazi tržište kablovske televizije – kaže novinar Dragiša Kovačević i poručuje da je ova institucija dozvolila da stranci uređuju domaću medijsku scenu. – U poslednjih nekoliko godina ukazujem na grubo kršenje zakona “Junajted grupe”, koja je, pored ostalih, vlasnik kablovskog operatora SBB i više kablovskih kanala koji (re)emituju svoje programe u mreži SBB.

Foto Arhiva/promo

Kovačević kaže da su svi kanali “Junajted medije” od 2014. godine fiktivno prijavljeni u Luksemburgu i da nisu poreski obveznici u Srbiji. Smatra da REM tako dozvoljava da stotine miliona evra izađu iz zemlje.

– Program emituju u Srbiji i ubiru novac od hiljada reklama – kaže naš sagovornik.

– Punih 14 godina, na kanalima Sport kluba svakodnevno se emituje više stotina reklama domaćih kompanija, u proseku više od 10.000 sekundi svakodnevno, na svakom kanalu, iako to Zakon o oglašavanju striktno zabranjuje. Te reklame se nigde ne evidentiraju, na njih se ne plaća porez, a marketinška agencija u vlasništvu “Junajted grupe” – CAS medija bavi se prodajom reklamnog prostora i na drugim prekograničnim kanalima, bez obzira na to što je to protivzakonito.

SLOBODA MEDIJA NIJE UGROŽENA

POVODOM višednevnih medijskih napisa, Ministarstvo kulture i informisanja saopštava da nema zakonsku nadležnost da ulazi u sukob kablovskih distributera, jer sloboda medija i tržišna utakmica nikako nisu isto.

Iz Ministarstva napominju da je Zakonom o javnom informisanju i medijima u članu 46 propisana obaveza lica koje se, pored delatnosti izdavača medija, bavi i distribucijom medijskih sadržaja, dužno da delatnost izdavača medija obavlja preko povezanog lica.

– Evropska unija je pre sedam godina dala saglasnost da su te odredbe u skladu sa evropskom regulativom. Iz navedenog je jasno da nema zakonskih prepreka da i drugi kablovski operatori proizvode medijske sadržaje, na način kako je to predviđeno zakonom, niti se time ugrožava sloboda medija ili medijski pluralizam – piše u saopštenju.

Kako kaže, deluje licemerna konstatacija “Junajted grupe” koja od države traži da ima iste uslove kao “Telekom”, iako godinama ima monopolski položaj i neprikosnoveni je gospodar medijske scene u Srbiji.

Foto Arhiva/promo

Na osnovu Konvencije o prekograničnoj televiziji, čiji je potpisnik Srbija, u kablovskim mrežama mogu se reemitovati samo programi koji se emituju u stranim zemljama, a u Srbiji se reemituju (preuzimaju) bez prekrajanja i menjanja izvornog sadržaja (Si-En-En, Jurosport, Bi-Bi-Si) – kaže Kovačević.

– Nažalost, svedoci smo da se programi tv kanala u vlasništvu “Junajted grupe” ne emituju iz Luksemburga, već iz Beograda. To znači da oni nisu ni prekogranični, ni domaći kanali, već fantomski, nad kojima REM nema nikakvih ingerencija.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije