AUTO-INDUSTRIJA SE SELI IZ EVROPE U SAD! Dramatično predviđanje nemačkih eksperata, hoće li novi potez uzdrmati najveću ekonomiju EU!

“Nećemo da premeštamo postojeću proizvodnju u SAD, ali veća je verovatnoća da ćemo sledeće fabrike da izgradimo u Americi. Postoji rizik da Evropa izgubi od te preraspodele”.

Blic preporučuje

Ta izjava Klausa Rozenfelda, šefa kompanije Šefler, četvrtog po veličini nemačkog dobavljača za automobilsku industriju s više od 80.000 zaposlenih širom sveta, odražava važan trend: autoindustrija sve više premešta svoju proizvodnju iz Nemačke i drugih delova Evrope u Kinu i Severnu Ameriku, prenosi Dojče vele (DW).

– Postoji mnogo razloga zašto automobilska industrija napušta Nemačku i Evropu, kaže za DW Štefan Šneberger, menadžer u konsultantskoj kući Berils (Berylls Strategy Advisors), specijalizovanoj za autoindustriju. Glavni razlog za preseljenje su, dodaje, visoki troškovi energije: nivo cene struje u EU dva do tri puta je veći nego u SAD.

– Ali i stroži regulatorni zahtevi kojima je industrija u EU i Nemačkoj izložena, takođe idu u prilog preseljenju. A naravno, primamljive su i privlačnije subvencije koje se trenutno nude u SAD. Te milijarde subvencija, međutim, povezane su s klimatskim tehnologijama, kao što je elektromobilnost.

Američki predsednik Bajden najavio je 13. septembra prošle godine Zakon o smanjenju inflacije koji predviđa velike subvencije i za proizvodnju ekološki prihvatljivih vozila.

Ilustracija: Američke subvencije samo za klimatski prihvatljive tehnologije

Foto: Patrick Pleul / Tanjug/AP

Ilustracija: Američke subvencije samo za klimatski prihvatljive tehnologije

Američke subvencije

Kao rezultat planova za iseljavanje, a prema aktuelnoj analizi kuće „Berils“, predviđeni broj jedinica za period proizvodnje 2023-2029 u Evropi značajno opada. Selidbe su takođe i uzrok velikog broja pozitivnijih prognoza za ostale regione sveta. Očekuje se čak i rast globalne proizvodnje vozila, iako manje nego što se predviđalo 2021.

– Trenutne prognoze pokazuju negativne efekte eksternog šoka izazvanog ratom u Ukrajini, a tu su i ispravke preterano optimističnih prognoza za 2021. u pogledu okončanja ograničenja vezanih za pandemiju i krizu sa čipovima, objašnjava Šneberger.

Na udaru 100.000 radnih mesta!

Prema analizi, između Nemačke i Severne Amerike u narednim godinama postojaće razlika u proizvodnji od oko četiri miliona vozila. Preseljenja, poput onih koje su nedavno najavili Audi i Ford, taj trend bi čak i pojačala. Zbog toga se predviđaju gubici do 100.000 direktno pogođenih radnih mesta i pad bruto domaćeg proizvoda (BDP) u Nemačkoj od 0,6 procentnih poena u 2029. godini.

U tom kontekstu, stručnjak Šneberger podseća da je značaj automobilske industrije u Nemačkoj veći nego u susednim evropskim zemljama.

– Ovde je to skoro pet odsto BDP, što znači da će pad posebno uticati na nemačku privredu. Osim toga, opada i konkurentska prednost nemačkih proizvođača i dobavljača delova, koja se uglavnom povezivala sa motorima s unutrašnjim sagorevanjem.

Americi fokus na e automobilima

Ti motori su, međutim, još malo pa stvar prošlosti. Pored digitalizacije, ekspanzija alternativnih pogona jedan je od megatrendova u autoindustriji. U SAD se takođe nazire kraj takve vrste motora, iako ipak sporije nego u Evropi ili Kini. Poređenja radi, trenutno su oko 14 odsto novregistrovanih automobila u Nemačkoj – električna vozila. U Kini, najvećem tržištu električnih automobila na svetu, čak 21 odsto. S druge strane, u SAD ih je manje od šest procenata. Proizvođač električnih automobila Tesla tek treba da osvoji tržište.

To bi, međutim, u bliskoj budućnosti moglo dramatično da se promeni.

– Prošla su vremena kada su električna vozila bila fenomen ograničen na zapadnu obalu SAD“, kaže za DW Hening Ludes, američki stručnjak za tržište automobila i partner kući „Berils“.

Ilustracija: Fabrika automobila

Foto: Filip Singer / EPA;

Ilustracija: Fabrika automobila

Prema Ludesu, koji je i radio na analizi „Berilsa“, SAD su već u direktnoj konkurenciji sa Evropom za drugo mesto kao najvažnije svetsko tržište električnih automobila, iza Kine. Očekuje se da će 2030. prodaja takvih vozila u SAD premašiti šest miliona komada godišnje, što odgovara tržišnom udelu od oko 40 odsto.

– Nedavne najave američkog Ministarstva energetike o pooštravanju standarda uštede goriva i najava tamošnje Agencije za zaštitu životne sredine (EPA) o ograničavanju emisije CO2, mogle bi da do 2030. katapultira tržišni udeo električnih automobila u SAD čak i do 60 odsto“, procenjuje Ludes.

Popularni Fordov kamionet F-150 se takođe već neko vreme prodaje i u električnoj verziji. Osnovni izazov za nemačke kompanije biće da procene specifične potrebe američkih kupaca koji nisu baš upoznati s elektromobilnošću. To uključuje i posebne modele vozila.

– Za razliku od Evrope, terenska vozila i pikap-kamioneti činiće više od 75 odsto tržišta čistih elektro-automobila, kaže Ludes. „Na američkom tržištu, najprodavaniji model ostaje Fordov kamionet F-150.“

(DW)

Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com