“BLIC BIZNIS” PANEL Električni automobili – prilike, prepreke i globalni trendovi”: Hoće li energetska kriza UGROZITI INDUSTRIJU BUDUĆNOSTI

Električne automobile u Srbiji vozilo bi čak 86 odsto građana, ali većini njih ne bi takvo vozilo platila više od 3.000 evra od cene standardnog vozila. Problem je, ocenjuju, i infrastruktura jer u Srbiji ima nedovoljno punjača, pokazuje istraživanje koje je sprovela Nacionalna alijansa za regionalni razvoj (NALED). Dobra vest jeste da je država prepoznala značaj ove industrije i da postoje ozbiljni planovi usmereni na njen razvoj.

Slušaj vesti

0:00/ 0:00

BLIC BIZNIS LOGO

Foto: Ringier kombo

BLIC BIZNIS LOGO

U sredu, 28. septembra, “Blic Biznis” organizuje panel na temu “Električni automobili – prilike, prepreke i globalni trendovi”. O tranziciji industrije električnih vozila i planovima države na razvoju infrastrukture, razgovaraćemo sa resornim ministrom Tomislavom Momirovićem i Ivanom Smiljkovićem, članom Izvršnog odbora Prokredit banke. O globalnim trendovima i izazovima Srbije u oblasti emobilnosti razgovaraćemo i sa Dejanom Ilićem, svetski priznatim naučnikom i inovatorom koji je danas u Nadzornom odboru kompanija “Varta” “Ari”.

Blic preporučuje

Dušan Vasiljević, direktor za konkurentnost i investicije u NALED- govoriće o rezultatima istraživanja na temu emobilnosti u Srbiji, a diskusija će dati i odgovor na aktuelno pitanje – Koliko je energetska kriza ugrozila evropsku industriju baterija i e-automobila.

Foto: Ringier

“Blic Biznis” panel: Učesnici

Istraživanja pokazuju da su električni automobili na putevima Srbije privlačni većini vozača, ali je nekolicina razloga koji ih deli od istog. Iako bi se čak 86 odsto građana Srbije odlučilo za kupovinu električnog automobila, većina njih ne bi bila spremna da plati više od 3.000 evra iznad cene konvencionalnih vozila.

S druge strane, cene hibridnih i električnih vozila su i do tri puta više od standardnih, pa ne čudi što je to za tri četvrtine ispitanika ključni razlog zašto nisu prešli na električni pogon. Iskustva pokazuju i da električni automobili danas koštaju ne manje od 25.000 do 30.000 evra.

Zbog toga, dodaje se u istraživanju, 87 odstovećina građana bi želela da za kupovinu električnih automobila dobije državnu subvenciju.

Foto: shutterstock

Sledeći razlog, jeste nedovoljno razvijena domaća infrastruktura za električna vozila. U Srbiji je, naime, trenutno instalirano nekoliko stotina punjača i to je nedovoljno.

Prosečno vreme punjenja električnog vozila je oko 4 i po časa, što jasno govori koliko se na jednom punjaču dnevno može napuniti automobila. Na autoputevima je postavljeno osam punjača, a do kraja ove godine biće ih najviše 18. Pored obezbeđivanja većeg broja punjača izazov će biti i regulisanje naplate punjenja koje je sada besplatno.

Treći razlog za brigu koji su ukazali ispitanici NALED-ovog istraživanja, jeste sam domet električnih vozila. Najveći broj ispitanika, njih 65 odsto, bio bi zadovoljan dometom do 500 kilometara. Iako konvencionalni automobili imaju doseg od 500 do 790 kilometara s jednim punjenjem rezervoara, električna vozila ne zaostaju u tom segmentu (od 455 do 836 km) i evidentno je da bi zadovoljila većinu potreba. Za duže relacije, međutim, pored brzih punjača potrebne su i zamenjive baterije.

Inače, kako je ranije najavljeno u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, planirana je izrada strateškog okvira za unapređenje sektora mobilnosti elekričnih vozila, a prvi korak na tom putu treba da bude pojednostavljenje postupka instaliranja punjača.

Pored države, elektromobilnosti u Srbiji pažnju sve više poklanjaju i privatne kompanije.

U ProCredit banci je 2022. godina protekla u znaku elektormobilnosti. U ovaj banci su na nivou grupe, proširili mrežu punjača, čime su omogućili lakše i brže punjenje vozila, te bolju povezanost sa velikim saobraćajnicama, kao i bolju povezanost između punjača banke u regionu.

– Takođe smo aktivno promovisali kredite za električna vozila, te kao i svih prethodnih godina zagovarali energetski efikasna rešenja. Sa ponosom ističemo da smo prva banka koja nabavlja „zelenu struju“ od EPS-a, da smo instalirali solarne elektrane na našim poslovnim zgradama, smanjili potrošnju papira i električne energije, da recikliramo, te da odbijamo kreditne zahteve preduzeća koja su uključena u ekološki rizične aktivnosti – kaže Ivan Smiljković, član Izvršnog odbora ProCredit banke zadužen za aktivnosti energetske efikasnosti.

Smiljković dodaje da benefite održivih izvora energije treba pokazati pre svega na ličnom primeru.

– Stoga nam je drago da i naši klijenti prepoznaju održiv rast kao ključ za budućnost, te samim tim ulažu u elektromobilnost i time postavljaju nove standarde za ostale. Neki od naših biznis klijenata idu i korak unapred, instalirajući solarne elektrane, kojima se napajaju njihovi brzi punjači, te tako čistom zelenom energijom omogućavaju punjenje EV – otkrio nam je Smiljković.

Iskustva iz sveta

U svetu je prošle godine prodato rekordnih 6,6 miliona električnih vozila. U ukupnoj prodaji prednjače Kina sa polovinom udela (3,3 miliona vozila) i Evropa sa 2,3 miliona prodatih modela, pokazuje izveštaj Međunarodne agencije za energiju.

S druge strane prema evidenciji Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, u našoj zemlji je tokom 2021. prvi put registrovano 113 vozila na električni pogon. Procene su i da na našim ulicama ima oko 4.000 hibridnih i e-vozila.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com