Губитак струје, два минута за реакцију и срушени симбол града – како је спречена већа трагедија у Балтимору

Велики теретни брод “Дали” тек је испловио из балтиморске луке на рути ка Коломбу и Шри Ланки где је требало да истовари скоро 3.000 контејнера робе, када је на првом заокрету ка Атлантском океану изгубио струју.

Индијска 22-члана посада није ни схватила у чему је квар, а прамац скоро 300 метара дугачког пловила, који може да понесе и до 115.000 тона, већ је био усмерен на један од носећих стубова култног балтиморског моста “Френсис Скот Ки”.

Четири минута

У 01.25 после поноћи према локалном времену, електроника на “Далију” је била ван функције, што је значило да су и мотори остали без снаге, а капетан посаде је, како је наведено у прелиминарном извештају о несрећи, безуспешно мењао наређења у очајничком покушају да реши проблем и поврати снагу мотора.

“Најпре сам наредио да кормило усмеримо улево, па да бацимо сидро како се десни крај не би занео. Претпостављам да су се активирали и генератори за хитни случај, али до удара у мост нисмо успели да покренемо моторе”, наводи се у изјави капетана.

Посада је схватила да је судар неизбежан и у 01.27 о дешавањима обавестила надлежне службе Балтимора, тражећи помоћ.

“Мосту се приближава брод који је изгубио контролу”, зачуо се глас запосленог у Управи за саобраћај Мериленда преко интерног комуникационог система.

“Док ситуација не буде под контролом, морамо да зауставимо речни и друмски саобраћај око моста, и на њему”, наставио је у истом тону.

Полиција је у два минута размака од упозорења до ударца у бетонску конструкцију моста успела да блокира прилазе, па је избегнута много већа трагедија, због чега је и гувернер Мериленда Вес Мур касније захвалио посади “Далија”.

“Они су због брзе реакције прави хероји”, навео је Мур у обраћању медијима.

Ипак, на мосту је у тренутку несреће било најмање осморо радника који су поправљали рупе на путу, као и неколико возила, када је брод у 01.29 ударио у стуб

Хладна вода Патапска и мале шансе да су нестали радници преживели

Већи део 2,6 километара дугачког моста за само неколико секунди срувао се у воду хладне и немирне реке Патапско.

Полиција и ватрогасци су сат времена након несреће из реке, чија температура је била око осам степени Целзијусових, извукли две особе, од којих је једна задржана на болничком лечењу и у тешком је стању.

За још шесторицом радника наставило је да се трага, али се дан након нсереће претпоставља да су се утопили с обзиром на то колико је времена прошло од инцидента и хладноћу воде.

Америчка обалска стража је и саопштила да су мушкарци за којима се трага вероватно мртви и да намерава да обустави масовну потрагу, док су локални медији известили да су нестали држављани Мексика, Гватемале, Хондураса и Салвадора.

Сонари су детектовали и аутомобиле под водом, али се претпоставља да у њима није било људи и да су у питању паркирана возила радника.

Са друге стране, ниједан члан посаде није претрпео теже повреде.

Симбол Балтимора и Бајденово сећање

Мост “Френсис Скот Ки” отворен је 23. марта 1977. године, пре 47 година, пре него што је његов највећи део 26. марта потонуо у Патапско. 

Представља “жилу куцавицу” балтиморске обилазнице на путу од Њујорка и Филаделфије ка Вашингтону и један је од симбола града.

“Сваког дана најмање 30.000 возила прође овим мостом. Чути вест да се мост срушио је срцепарајуће. Сада о њему причамо само у контексту тога да је био ту 47 година”, истакао је гувернер Мур у емотивном обраћању.

Председник Сједињених Држава Џозеф Бајден се у обраћању из Беле куће присетио да је “безброј пута” прелазио мост док је као сенатор из Делавера путовао у Вашингтон.

“Померићемо небо и земљу како бисмо поправили и поново оспособили мост”, навео је Бајден.

Лука у Балтимору и економске последице застоја 

Званична претрага тешко приступачног терена званично још није окончана, а наставља се и истрага о томе шта је све на броду кренуло по злу, амерички медији и економски стручњаци су упозорили да би инцидент значајно могао да угрози пословање луке у Балтимору, једне од најпрометнијих на источној облали САД.

Сенатор Мериленда Бен Кардин већ је упозорио на економске последице затварања пловног пута луке која је чвориште неколико привредних сектора – од индустрије челика и алуминијума, до опреме за пољопривреду и делова за аутомобиле компанија “Џенерал моторс” и “Хонда”.

Само прошле године, дистрибуирани су делови за најмање 750.000 возила, показују подаци лучке администрације Мериленда.

Такође, застој у Балтимору оптеретиће друге значајне луке источне обале – у Филаделфији и Норфолку.

Значај саме луке истакао је и амерички шеф државе.

“Користићемо федерална средства како бисмо што пре и боље реаговали на ову хитну ситуцију. Морамо да покренемо луку. Од ње зависи 15.000 радних места у Америци”, навео је Бајден, док је гувернер Мур упозорио да ће “процес опоравка” бити дуготрајан.

“Уклета” историја брода “Дали” и компаније у чијем је власништву

Брод “Дали” пловио је под заставом Сингапура и управом компаније “Synergy Marine Group”, чија је посада, баш на овом броду, већ учествовала у инциденту код луке у белгијском Антверпену 2016. године.

У тој несрећи није било повређених, нити значајне материјалне штете.

Ипак, бродови којима управља “Sinergy Marine Group” били су умешани у најмање три смртоносна инцидента од 2018, пренео је Си-Ен-Ен.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com