Nemačka avio-kompanija “Lufthanza” saopštila je u sredu da je ponudila kupovinu manjinskog udela u “ITA ervejzu”, kladeći se na oživljavanje naslednika italijanske “Alitalije” i širenje njenog uticaja u Evropi.
0:00/ 0:00
“Lufthanza” je saopštila da je Italija najvažnije tržište izvan postojećih domaćih tržišta i SAD, ističući njenu istaknutost i kao poslovnu i kao turističku destinaciju.
Blic preporučuje
Nije obelodanila ni veličinu udela ni cenu.
Ponuda je bila za 40 odsto udela u kompaniji, rekla su dva izvora bliska toj stvari. Jedan od izvora je rekao da je procenjena na 200-300 miliona evra (540 miliona dolara). Oni su odbili da budu identifikovani jer je stvar poverljiva.
Ovaj potez dolazi pošto su se evropske avio-kompanije borile da povrate svoje bilanse nakon višegodišnje pandemije kovida 19 i pošto su zastareli prevoznici tražili konsolidaciju kako bi im pomogli da se takmiče sa niskotarifnim avio-kompanijama.
Kriza troškova života u Evropi izazvala je zabrinutost zbog ublažavanja potražnje u trenutku kada se prevoznici takođe bore sa višim troškovima plata, goriva i drugih inputa.
Italijansko ministarstvo ekonomije saopštilo je kasnije u sredu da je “Lufthanza” jedini ponuđač. Sada će razmotriti ponudu i odlučiti da li da je odobri.
Prema uslovima procesa nadmetanja, “Lufthanza” mora osigurati da će razviti glavna italijanska čvorišta i da garantuje da će “ITA” imati pristup strateškim tržištima, kao i da će povećati svoje dugolinijske rute.
Nova desničarska administracija u Rimu donela je u decembru uredbu o početnoj prodaji manjinskog udela kroz povećanje kapitala, kako bi se ubrzala potpuna prodaja UIO.
Pored domaćeg nemačkog poslovanja, “Lufthanza” već upravlja brendovima “Sviss”, “Austrian Airlines” i “Brussels Airlines”.
“Plan je da se dogovorimo o početnoj kupovini manjinskog udela, kao i o opcijama za kupovinu preostalih akcija kasnije”, navodi se u saopštenju “Lufthanze”, dodajući da se nada da će potpisati Memorandum o razumevanju sa italijanskim ministarstvom ekonomije. i preći na ekskluzivne razgovore.
Dva izvora su ranije rekla da će se deoničari UIO sastati kako bi dali zeleno svetlo za povećanje kapitala kada Ministarstvo finansija Italije potpiše memorandum sa “Lufthanzom”, proces koji Italija želi brzo završiti.
UIO je u 2021. godini zabeležila operativni gubitak od 170 miliona evra, a analitičari su verovali da je spajanje sa jačim rivalom jedina preostala opcija za avio-kompaniju, koja se smatra nesposobnom da preživi nacionalnu i međunarodnu konkurenciju kao samostalna kompanija.
“Lufthanza” je postala favorit nakon što je Italija prošle godine vodila razgovore sa američkim fondom za privatni kapital “Certares”, “Er Frans KLM” i “Delta” o dogovoru, ali nije uspela da postigne dogovor.
“Er Frans” je ranije u sredu potvrdio da neće licitirati za UIO.
Kulturna ikona
“Alitalia” se smatrala nacionalnom ikonom u Italiji, a uzastopne vlade su potrošile oko 10 milijardi evra da bi je održale na površini u poslednjih 14 godina života, uprkos velikim gubicima i lošem upravljanju.
Rim je već obećao više od milijardu evra za UIO, a prema dogovoru sa Evropskom unijom, mogao bi da obezbedi još 250 miliona ove godine.
Analitičari kažu da bi moglo proći mnogo vremena pre nego što “Lufthanza” preokrene UIO.
„Nabavka ITA je jedan od najizazovnijih predloga u evropskom vazduhoplovstvu: avio-kompanija je uporno gubila“, rekao je analitičar “Bernštajna” Aleks Irving.
„Ako ništa drugo, pozadina postaje još izazovnija, posebno na kratkim relacijama, jer su “Rianair” i “Wizz Air” dodali onoliko kapaciteta u Italiju koliko su realno mogli.
(Izvor: Blic Biznis, Rojters)
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.