Ne­ma žal­bi put­ni­ka oko is­pla­te nov­ca za… …

Put­ni­ci se do sa­da ni­su ža­li­li da ima bi­lo ka­kvih pro­ble­ma oko is­pla­te nov­ca za ne­is­ko­ri­šće­ne tu­ri­stič­ke va­u­če­re, na­vo­de iz Ju­te, udru­že­nja tu­ri­stič­kih agen­ci­ja, za naš list. Za sa­da sve te­če po pla­nu, iako zbog teh­nič­kih raz­lo­ga ovaj pro­ces mo­žda bu­de pro­lon­gi­ran i do sre­di­ne fe­bru­a­ra. U agen­ci­ja­ma ka­žu da se to od­no­si po­seb­no na one ko­je na li­sti is­pla­će­nih put­ni­ka ima­ju i po vi­še hi­lja­da zah­te­va i za­to im je po­treb­no vi­še vre­me­na. Agen­ci­je bi u tom ro­ku tre­ba­lo da vra­te oko 6,5 mi­li­o­na evra ko­li­ko je pre­o­sta­lo, od ukup­no 70 mi­li­o­na evra upla­će­nih pre po­čet­ka pan­de­mi­je. Ka­ko sa­zna­je­mo, do Saj­ma tu­ri­zma, ko­ji se odr­ža­va u po­sled­njoj ne­de­lji fe­bru­a­ra tre­ba­lo bi da se i zva­nič­no iza­đe sa ovim po­da­ci­ma. In­te­re­sant­no je da i da­lje ima onih put­ni­ka ko­ji že­le da is­ko­ri­ste va­u­če­re, po­seb­no u vre­me po­pu­sta ko­ji su u po­nu­di.

– Oni ko­ji su do sa­da če­ka­li no­vac uglav­nom že­le da im bu­de vra­ćen, pa čak i u si­tu­a­ci­ja­ma u ko­ji­ma im se nu­di da do­bi­ju vi­še od avan­sa ko­ji su upla­ti­li za svo­je pu­to­va­nje i mi to raz­u­me­mo. Oko 10 od­sto va­u­če­ra je is­ko­ri­šće­no za no­va pu­to­va­nja, ali to ni­je ko­na­čan po­da­tak – na­po­mi­nje Alek­san­dar Se­ni­čić, di­rek­tor Ju­te.

Tu­ri­stič­ke agen­ci­je su ina­če no­vac za ne­re­a­li­zo­va­ne aran­žma­ne zbog ko­vi­da 19 po­če­le da vra­ća­ju od 1. ja­nu­a­ra što je pred­vi­đe­no Ured­bom o za­men­skim pu­to­va­nji­ma. Vred­nost pu­to­va­nja pre do­no­še­nja ured­be bi­la je 70 mi­li­o­na evra i po­sle dve go­di­ne osta­lo je ne­re­a­li­zo­va­no oko 10 od­sto ili 6,5 mi­li­o­na evra. Reč je o vi­še hi­lja­da tu­ri­stič­kih pu­to­va­nja ko­je put­ni­ci iz ne­kog raz­lo­ga ni­su is­ko­ri­sti­li. U agen­ci­ja­ma na­vo­de da je ve­ći­na put­ni­ka u pret­hod­ne dve go­di­ne, ka­da se smi­ri­la si­tu­a­ci­ja i gra­ni­ce se otvo­ri­le, ipak od­lu­či­la da is­ko­ri­sti va­u­če­re, po­seb­no što su agen­ci­je da­va­le i po­pu­ste ka­ko bi ih ani­mi­ra­le da pu­tu­ju. Uko­li­ko ne­ka agen­ci­ja ne bu­de u mo­guć­no­sti da is­pla­ti no­vac ak­ti­vi­ra­će se po­li­se osi­gu­ra­nja, a sva­ki put­nik mo­že da po­kre­ne i par­nič­ni po­stu­pak pred su­dom i ostva­ri svo­ja pra­va za po­vra­ćaj iz­no­sa ko­ji je upla­tio.

Pre­ma po­da­ci­ma iz Ju­te do sa­da je po­kre­nu­to oko 30 tu­žbi pro­tiv agen­ci­ja, a pod­ne­li su ih gra­đa­ni ko­ji su že­le­li da im is­klju­či­vo is­pla­te no­vac bez ob­zi­ra na do­no­še­nje Ured­be o za­men­skim pu­to­va­nji­ma. Agen­ci­je su i ovog pu­ta po­nu­di­le put­ni­ci­ma po­pu­ste od 20 od­sto za ra­ne re­zer­va­ci­je ka­ko bi iz­be­gle vra­ća­nje nov­ca i za­dr­ža­le put­ni­ke i bi­lo je onih ko­ji su to pri­hva­ti­li. Pro­seč­ne ce­ne aran­žma­na ko­je su upla­ći­va­ne pre po­čet­ka kri­ze iz­no­si­le su oko 200 evra i u ve­li­kom bro­ju slu­ča­je­va ni­su is­pla­će­ne u ce­lo­sti. Sku­plja pu­to­va­nja bi­la su re­zer­vi­sa­na u Špa­ni­ji i Ita­li­ji i tu je bi­lo naj­vi­še pro­ble­ma, jer su gra­ni­ce bi­le za­tvo­re­ne i ni­je mo­glo da se pu­tu­je u ove ze­mlje. Naj­vi­še je bi­lo upla­ta za Grč­ku, gde na­ši gra­đa­ni uglav­nom le­tu­ju, dok su aran­žma­ni za Egi­pat i Tur­sku naj­br­že re­a­li­zo­va­ni. Ka­ko za „Po­li­ti­ku” ka­že Vla­di­mir Vla­ho, di­rek­tor tu­ri­stič­ke agen­ci­je „Sa­bra”, is­pla­ta i da­lje tra­je i za sa­da ne­ma ni­ka­kvih pro­ble­ma, Uko­li­ko, do­da­je, sve ne bu­de za­vr­še­no do 1. fe­bru­a­ra, reč je sa­mo o teh­nič­kim raz­lo­zi­ma, jer je mno­go tran­sak­ci­ja i zah­te­va ko­ji mo­ra­ju da se ob­ra­de.

– Ni pre­ko agen­ci­je, a ni udru­že­nja ni­sam čuo da ima pro­ble­ma u is­pla­ti, jer se sna­la­zi­mo i svi­ma je in­te­re­su da se ovo za­vr­ši i da put­ni­ci bu­du za­do­volj­ni. Ve­ći­na agen­ci­ja je po­nu­di­la uve­ća­nu vred­nost za va­u­če­re i put­ni­ci ni­su ni­šta iz­gu­bi­li. I da­lje je na­ša pre­po­ru­ka da is­ko­ri­ste va­u­čer za sle­de­će pu­to­va­nje. Agen­ci­je ima­ju de­po­no­va­na sred­stva u ve­ći­ni ze­ma­lja u ko­je na­ši gra­đa­ni pu­tu­ju i la­ko mo­že da se re­zer­vi­še sle­de­će le­to­va­nje – na­vo­di Vla­ho. Upi­tan ima li agen­ci­ja ko­je su u pro­ble­mu zbog ve­li­kih du­go­va­nja, naš sa­go­vor­nik od­go­va­ra da ni­je upo­znat, ali da bi se iz me­di­ja ve­ro­vat­no sa­zna­lo da ne­ko ima pro­blem.

– Ra­di­li smo i za­ra­di­li u pret­hod­ne dve go­di­ne, oni ko­ji­ma je to od­go­va­ra­lo su pre­ko Fon­da za raz­voj, uz po­moć dr­ža­ve uze­li po­volj­ne kre­di­te sa ve­li­kim grejs pe­ri­o­dom i du­gim ro­kom ot­pla­te ta­ko da ve­ru­jem da će se sve ovo za­vr­ši­ti u naj­bo­ljem in­te­re­su i za put­ni­ke i za agen­ci­je – ka­že naš sa­go­vor­nik.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com