Direktor Transportne zajednice Matej Zakonjšek je rekao da je kroz kampanju neophodno ukazati na opasnosti nepravilnog prelaska pružnih prelaza, a sve u cilju postizanja “Vision Zero” sistema – da u nesrećama na pružnim prelazima nema smrtnih slučajeva.
“Nesreće će se dešavati, ali je cilj da, kada se one dese, nema smrtnih ishoda. Za to je potrebno i obezbeđivanje prelaza i edukacija vozača i drugih učesnika u saobraćaju, kao i odlična koordinacija sa hitnim službama kada do nesreće dođe”, rekao je Zakonjšek.
On je naglasio da Srbija nastavlja da preduzima dodatne mere za bezbednost pružnih prelaza.
“Od preko 2.100 putno – pružnih prelaza u Srbiji, oko 400 je opremljeno aktivnom zaštitom koju čine zvučna i svetlosna signalizacija i barijere, a zajedno sa Svetskom bankom i Evropskom bankom za obnovu i razvoj, pokrenut je proces modernizacije za još 400 pružnih prelaza”, rekao je Zakonjšek.
Naredna decenija u Srbiji, istakao je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, biće decenija železnice, ali jedna od posledica modernizacije i izgradnje pruga je i veći broj poginulih osoba.
“Ove godine je izdvojeno preko šest milijardi dinara u budžetu infrastrukture za revitalizaciju postojećih pruga što je značajan iskorak u odnosu na prethodnu godinu. Dobra vest je modernizacija pruga, ali je posledica toga da imamo više poginulih na samim prugama. Procenat poginulih u Srbiji na prugama je oko 33 odsto veći nego u EU”, rekao je ministar.
On je dodao da u narednom periodu Srbija mora intenzivno da se bavi bezbednošću saobraćaja, jer, kako je rekao, osim u železničkom, zemlja ima veliki procenat poginulih i u drumskom saobraćaju.
“Planiramo formiranje posebnog sektora u Ministarstvu koji će se baviti bezbednošću na svim vidovima prevoza – pruga, drumski prevoz, vodeni prevoz, vazdušni, jer smatramo da je neophodno vršiti koordinaciju. Sada je već razvoj našeg saobraćajnog sistema i naše saobraćajne infrastrukture takav da je neophodno da se više pozabavimo kada je u pitanju bezbednost saobraćaja”, rekao je Vesić.
Zakon o bezbednosti u železničkom saobraćaju, najavio je ministar, deo je seta zakona koji će biti usvojen tokom proleća.
“Ministarstvo GSI će izaći pred NSRS sa desetak zakona, a u okviru tih zakona biće i četiri železnička zakona koja su deo naših pregovora sa EU. Time ćemo, kada je u pitanju železnički saobraćaj gotovo potpuno biti usklađeni sa propisima EU, čim sam ja posebno zadovoljan”, naglasio je Vesić.
Dejan Lasica iz Transportne zajednice je predstavio sveobuhvatan izveštaj o putno – pružnim prelazima u regionu Zapadnog Balkana koji je izrađen u okviru aktivnosti TZ u saradnji sa regionalnim partnerima, kao i mere preporuke za povećanje bezbednosti.
“Pronašli smo tri uzroka nesreća – nivo aktivnog osiguranja prisutan je na svega 25 odsto putno – pružnih prelaza otprilike na nekih 400 od 2.100 koliko ih ima u Sribji i taj procenat je otprilike zajednički imenitelj za sve članice transportne zajednice. Drugi razlog akcidenata je nedovoljno poštovanje pravila od strane korisnika drumskog saobraćaja, odnosno vozača, i treći je nedovoljna edukovanost, ne samo zla namera da se krše propisi već nedovoljno znanje”, rekao je Lasica.
Predlozi koji su dati u izveštaju, dodao je Lasica odnose se na sve članice Transportne zajednice, a za Srbiju su da nastavi investicioni ciklus i da se pomenuti aranžmani sa IBRD i Svetskom bankom nastave, zatim usklađivanje legislative u oblasti drumskog i železničkog saobraćaja, kao i nastavak kampanje.
Dekan Saobraćajnog fakulteta Nebojša Bojović se zahvalio Ministarstvu i TZ na pokretanju ove kampanje i najavio da će fakultet ove godine biti domaćin najprestižnijeg skupa u oblasti železnice RailBelgrade 2023.
“Upravo u ovoj sali bićemo domaćini najvećim stručnjacima iz oblasti operacija železničkog saobraćaja sa brojnim aspektima, a naravno između ostalog biće i aspekt bezbednosti. To je još jedna prilika da spomenemo značaj i važnost fakulteta u ovoj oblasti”, rekao je Bojović.