U Srbiji su Rusi u poslednjih 12 meseci osnovali oko 4.300 firmi različitih delatnosti, od IT, konsultacija do dizajnerskih usluga, kozmetičkih salona… Pokrećući sopstvene biznise, oni se prilagođavaju na život u novoj sredini, pa otud i biznisi prilagođeni zemljacima, ali i po cenama u Moskvi.
0:00/ 0:00
Na društvenim mrežama su česti komentari da u njihove salone ili restorane dolaze isključivio Rusi. U to se lako možete uveriti kada boravite u nekom takvom objektu jer se čuje dominantan jezik. Pitanje koje ljudi na tim mrežema pokreću glasi: “Zašto su cene nekih njihovih usluga na nivou Moskve i za tamošnji standard jer to većina naših ljudi ne može da priušti”.
Blic preporučuje
Razgovarajući sa mnogim sagovornicima koji su prošle godine došli u Srbiju, vidimo da je dosta njih došlo sa velikom ušteđevinom, od toga žive i pokreću poslove. Takođe, mnoge mlade ljude finansiraju radno sposobni roditelji iz unutrašnjosti Rusije.
Da li takva finansijska “sigurnost” može biti razlog da im isključivo sunarodnici budu klijenti, pa odatle i cene koje prate standard u Rusiji? Ili je zbog toga što, držeći se zajedno u nekim oblastima, lakše prolaze kroz neizvesna vremena i prilagođavaju novoj sredini daleko od kuće?
Naša sagovornica je Ruskinja koja je došla u Srbiju u prvom talasu migracija i po zanimanju je psiholog. Ona u Beogradu radi za jednu stranu kompaniju i kaže da su klijenti kojima drži seanse samo Rusi.
Na pitanje zašto kod nje nema naših ljudi, rekla je da je jezička barijera jedan od glavnih problema, a komunikacija je ključ njenog posla.
– Učim srpski, ali još ga ne govorim dovoljno dobro da bih vodila psihološke konsultacije. Takođe, želim da nostrifikujem svoju diplomu ove godine – kaže naša sagovornica.
Pitali smo je da li su cene njenih stručnih konsultacija poskupele u odnosu na prošlu godinu zbog sveopštih poskupljenja, a ona kaže da nisu, jer je i njene klijente pogodio krizni period.
– Cene konsultacija nisu porasle. Moji kljijenti nisu bogati ljudi. U Rusiji cene snažno rastu i mnogi moji klijenti su pogoršali svoju finansijsku situaciju. Istovremeno, nivo napetosti je porastao i njima je sada preko potrebna pomoć – rekla je ona.
Dodala je da su njeni klijenti mladi jer se mlađe generacije teže suočavaju sa krizom u odnosu na starije, koji su navikli na to.
Potvrdila je da poznaje mnogo svojih zemljaka koji su pokrenuli mali posao u Srbiji. U pitanju su trgovci, ekonomisti, programeri, ali i specijalisti za masažu, kozmetiku i manikir.
Nije sve u visokoj ceni
Da ipak nije sve u cenama i profitu, potvrđuje i jedan ruski lokal, restoran. Cene prihvatljive – beogradske. U ovom mestu smo zatekli dosta ruskih državljana, a pitali smo menadžera da li je uvek tako:
– Oko 80 odsto ljudi koji dolaze su Rusi, deset odsto turista, a deset odsto su lokalci – naveo je menadžer.
Objasnio je da su se pročuli po dobroj tradicionalnoj ruskoj hrani, a ne da su ciljano želeli samo rusku klijentelu.
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.