“PRODAO JE KAVIJAR DA BI KUPIO PARČE PICE” Evo zašto su Teslini investitori najveći gubitnici Maskovog preuzimanja Twittera

Dok su se SAD fokusirale na povratak izbora u utorak naveče, Mask, koji je izvršni direktor Tesle, pokušao je da prođe kroz otkrivanje svojih dugo očekivanih prodaja deonica, otkrivajući da je prodao skoro 4 milijarde dolara Teslinih akcija u prethodne tri trgovačke sesije.

Blic preporučuje

Mask se nije javno osvrnuo na prodaju deonica niti na svoje nameere da ih proda više u roku od 24 sata od objavljivanja.

MarketWatch ga je na Twitteru dvaput zamolio da nešto kaže o prodaji, ali nije dobio odgovor; Tesla je raspustio svoje odeljenje za odnose s medijima pre nekoliko godina.

Prodaja je podstakla dalji pad deonica proizvođača električnih vozila u sredu, kada je vrednost pala 7,2% na 177,59 dolara, što je najniža cena na zatvaranju od novembra 2020.

Tesla je trenutno u padu od 49,6% u odnosu na početak godine, označavajući daleko najgora godina do sada za njene deonice — prethodni rekordni godišnji pad bio je 2016, kada su oslabile 11%.

Problemi za Tesle investitore idu daleko od toga da Mask prodaje svoje deonice kako bi mogao da finansira preuzimanje kompanije s ograničenim izgledima za rast i niz drugih problema, ali loša optika svakako počinje tu.

“Prodao je kavijar da bi kupio parče pice od 2 dolara,” rekao je Dan Ajvs, analitičar Wedbush Securities.

Ajvs je bio jedan od nekoliko analitičara na Wall Streetu koji je predvideo da će Mask morati da proda veći paket deonica kako bi ili zatvorio jaz u svom finansiranju 44 milijarde dolara vrednog ugovora o kupovini kompanije društvenih medija, ili osigurao dodatna operativna sredstva. U telefonskom razgovoru u sredu, rekao je da je potez za Twitteru “noćna mora koja se neće završiti za Tesline investitore”.

Jedan od razloga zašto se agonija za investitore ne završava je taj što Maskova potreba za gotovinom u odnosu na Twitter nije zadovoljena nedavnom prodajom. Mask je u tvitu krajem prošle nedelje rekao da je Twitter imao “masovni pad prihoda” zbog aktivista koji su vršili pritisak na oglašivače da povuku svoje oglase, te da će morati da nastavi plaćanje zaposlenih koje nije otpuštao dok je servisirao dug, za koji analitičari procenjuju da će ga koštati milijardu dolara godišnje, mnogo više nego što je Twitter ostvario profit u poslednje dvie godine.

Twitter je objavio neto gubitak od 221 milion dolara u 2021. i neto gubitak od 1,13 milijardi dolara godinu ranije.

“Prve dve nedelje vlasništva bile su horor šou ‘petak 13.”, rekao je Ajvs, dodajući da je plan verifikacije i masovna otpuštanja 50% zaposlenih – zatim pokušaj da se ponovo angažuju neki od inženjera, programera i eksperata kibernetičke sigurnosti – bio je „zaista glup“. Prema CNBC-u, Mask je povukao više od 50 Teslinih inženjera, od kojih su mnogi iz Autopilot tima, da sada rade na Twitteru.

Usred celog haosa u prve dve nedelje vođenja Twittera – koliko je Mask vremena imao da vodi druge svoje kompanije? Mask je svoje vreme u Tesli već delio sa SpaceX-om, The Boring Company, Neuralinkom i mnogim drugim poduhvatima, a sada je preuzeo ogroman zadatak pretvaranja kompanije društvenih medija koja nikada nije bila visoko profitabilna, niti vredna 44 milijarde dolara, koliko je on platio.

Taj je napor, rekao je Ajvs, “okaljao njegov brend”, što zauzvrat ima veliki rizik da naudi Tesli. Mnogi investitori su prihvatili priču o Tesli jer veruju da je Mask genije i podržavaju njegovu viziju elektrifikacije automobilske industrije. Twitter se ne uklapa u tu viziju, osim kao platforma za iznošenje njegovih mišljenja, bujanje i promociju otkačenih koncepata.

Otkako je Mask započeo borbu za kupovinu Twittera, trpio je više kritika nego ikada pre, a čak su i neki obožavaoci počeli da dovode u pitanje njegove odluke. Investitor Gari Blek, upravljački partner Future Fund LLC, je, na primjer, istakao da Teslini vrhunski inženjeri ne bi trebalo da vode Twitter, koji samo niže loše rezultate.

Tesla nije kompanija koja u ovom trenutku može samu sebe da vodi. Mask je tvrdio da nije želio da bude izvršni direktor, ali da nije imao ko drugi da preuzme automobilsku kompaniju, zbog čega je godinama bio izvršni direktor.

Nije jasno, međutim, koliko je napora uložio u pokušaju da nekoga regrutuje. Sada, dok se Tesla suočava sa svojim uobičajenim problemima, on ne troši svoje vreme pokušavajući pretvoriti Twitter u kompaniju za plaćanja, ili možda kompaniju za pretplatu , ili možda u „aplikaciju za sve“, ili bilo šta što sjutra smisli.

„Mask treba da se pogleda u ogledalo i da okonča ovu vrtešku na Twitteru”, napisao je Ajvs u belešci u sredu.

U četvrtak, nakon što je ova kolumna prvobitno objavljena, Ajvs je skinuo Teslu sa Wedbushove liste najboljih novih ideja. Napisao je da kratkoročni pogled na deonice “postaje sve više izazovan”.

Da bi Twitter dostigao bilo koju procenu koju je Mask platio za njega, trebaće mu dosta pažnje i posvećivanja, ali kako Mask može biti taj lider i pružiti Tesli pažnju koju ona zaslužuje? Odgovor je da ne može, i vrlo je verovatno da će pažnju koju Tesla treba posvetiti Twitteru nakon što je uložio 44 milijarde dolara (i to ne svih svojih) u taj poduhvat. Investitori Tesle ostaće da bulje u “uzburkano more” koje je izazvala ova godina i pitaju se da li će njen lider da proda još akcija kako bi finansirao svoj novi poslovni izlet.

(Therese Poletti, MarketWatch/Investitor)

Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com