Voćne rakije, organsko vino, džem od maline, sušeni paradajz su proizvodi koji povećavaju bruto domaći proizvod ali i ugled Srbije kao zemlje premijum hrane. Razmišlja se i o izvozu voća u Indoneziju, arapske zemlje ali je i dalje najveća prodaja u Evropskoj uniji i Rusiji.
Nemanja Nikolić iz preduzeća “Gruža agrar” kaže da se borovnica izvozi jedenim delom na rusko ali uglavnom na evropsko tržište.
“Bez obzira na situaciju trenutnu u svetu, ruski kupci i dalje daju bolju cenu za jabuku. Dokle god je tako naš odabir će pre biti rusko tržište”, ističe Nikolić.
Izvoz je uvek važan, a danas je još važnije zadovoljiti domaće potrebe. Zbog ukusa i mirisa domaći potrošač radije bira srpski od, na primer, belog luka iz Kine ili turskog krompira.
“Ljudi veruju više našim dobavljačima, našim proizvodima i svemu onome što dolazi iz Srbije,” potvrđuje Darko Stojičić iz trgovinskog lanca “Lidl”.
Naglšava da srpski proizvođači moraju da produže sezonu srpskih proizvoda kako bi potrošači imali veći asortiman.
Voće i povrće najbolju cenu postižu kada se prerade u sok, džem, zimnicu. Uprkos krizi, premijum proizvodi ne beleže pad jer, kako objašnjavaju stručnjaci, kada imamo manje novca više vodimo računa o tome šta kupujemo.
Jelena Petrović iz organizacije proizvođača “321 Srbija” naglašava da je naše tržište već zasićeno standardnim proizvodima i zahteva proizvodnju isključivo premijum brendove, marke vrhunskog kvaliteta, kako sirovina, tako i izgleda i ukusa.
“Mi naše sokove pravimo od voća iz naših voćnjaka i kupcima je jako bitno da znaju poreklo voća i sastav soka”, navodi Petrovićeva.
Više od 500 izlagača iz zemlje i okruženja predstavlja svoje proizvode na sajmu. Sajam je otvorila ministarka poljoprivrede a prisustvovali su i resorni ministri Crne Gore, Republike Srpske i Severne Makedonije. Na otvaranju su bili i ambasadori SAD i Holandije i to dovoljno govori o tome koliko je hrana danas važna tema.
Srbija prijateljskim zemljama obećava pomoć u snabdevanju osnovnim namirnicama. Uskoro bi mogla da napuni i robne rezerve Crne Gore. Sve zemlje u okruženju povećale su poljoprivredne budžete a neke ih čak i udvostručile.