Ugledni japanski list posvećen ekonomiji Nikkei otkrio je javnosti sopstvenu analizu po kojoj je u tromesečju od jula do septembra ove godine američki proizvođač električnih automobila “Tesla” ostvario profit po vozilu osam puta veći od japanskog giganta “Tojote”.
Interesantno je da je najveći japanski i poslednjih godina po broju proizvedenih i prodatih četvorotočkaša najveći svetski proizvođač “Tojota” u istom periodu prodao sedam i po puta više vozila od kompanije koja nosi ime najpoznatijeg srpskog naučnika.
Naime, profit “Tesle” u pomenutom tromesečju iznosio je 3,29 milijardi dolara, dok je “Tojota” bila u plusu za 3,15 milijardi dolara, ako se njeni prihodi preračunaju iz jena u američku valutu po prosečnom kursu koji je važio tokom leta.
Američka kompanija je prodala 344.000 automobila, ostvarivši profit od 9.570 dolara po vozilu, dok je “Tojota” mušterijama predala ključeve za čak 2,62 miliona vozila, uz profit od oko 1.200 dolara po jedinici.
Razlike u uslovima i strategiji poslovanja
Ipak, objašnjavaju japanski ekonomisti, ovo ne treba shvatiti kao izraz nemoći ili nesposobnosti rukovodstva motora japanske ekonomije, već kao posledicu više vanrednih faktora.
Jedan od njih je to što je “Tojota” tokom leta u svoje knjige ubeležila težak gubitak nastao zatvaranjem njene fabrike u Rusiji. “Tojota” je u najvećoj zemlji sveta, u Sankt Peterburgu, posedovala postrojenje koje je godišnje produkovalo oko 80.000 vozila i koje je u septembru odlučila da potpuno likvidira zbog nesavladivih problema u snabdevanju delovima i nemogućnosti da ga proda.
Takođe, “Tojota” je da bi pomogla svojim kooperantima preuzela na sebe deo njihovih troškova nastalih poskupljenjem struje i materijala i, za razliku od “Tesle”, nije podigla cene svojih vozila.
Razlike u profitabilnosti, naravno, u dobroj meri potiču od razlika u strategiji poslovanja. “Tesla” se specijalizuje za proizvodnju električnih automobila, dok “Tojota” poseduje širok špalir proizvoda, od onih sa klasičnim motorom na unutrašnje sagorevanje, preko mnoštva modela na hibridni pogon, do automobila sa gorivnom ćelijom i onih na čisto električni pogon.
Kada su u pitanju ovi poslednji, zbog svoje razvojne filozofije i želje da ulaže u usavršavanje vozila sa gorivnom jedinicom, pa i automobile sa motorima na unutrašnje sagorevanje koji umesto benzina za gorivo koriste vodonik, “Tojota” kasni u razvoju električnih vozila, koja su sve popularnija u Severnoj Americi i Evropi. Ona u ovom trenutku masovno proizvodi samo jedan potpuno električni model – “bZ4X”.
Dalje, “Tesla” se u osetnoj meri oslanja na prodaju putem interneta, za razliku od japanske kompanije koja i dalje koristi tradicionalne auto-salone i mrežu zastupnika (dilera).
Kada je u pitanju profitabilnost po vozilu, “Tesla” je jedna od najuspešnijih kompanija iz automobilske industrije i prošlog leta je nadmašila i nemačke proizvođače “BMV” i “Folksvagen”, mada ne i “Mercedes-Benc”.