Godišnji izveštaj Euromonitor International u koji je “Blic Biznis” imao uvid pokazuje koje će trgovci navike ljudi u narednom periodu morati posebno da kontrolišu. Na taj način praktično je izdvojeno 10 globalnih potrošačkih trendova i tema: automatizacija, kupovna moć i štednja, kontrola ponašanja potrošača pred ekranom, eko štedljivost, igre, sada i ovde, povratak u rutinu, ženska prava, život pre svega i mladi, novi modeli plaćanja.
Tehnologija i dodir proizvoda
Nema sumnje da digitalizacija postaje dominantna sila, ali ipak tehnologija ne može da se uporedi sa ljudskim dodirom. To pokazuju rezultati ovog istraživanja, gde 58 odsto potrošača kaže da im je ugodno u razgovoru sa čovekom tokom kupovine, dok se 19 odsto njih opredelilo za automatizovani bot. Uprkos tome što mašine omogućavaju pogodnost i brzinu, moć emocionalnih veza ne treba potcenjivati. Preduzeća treba da prihvate autentičnu automatizaciju kako bi ojačala put u kupovinu ili rizikovala da izgube klijente.
Roboti i emocionalne veze
Brzo i bez problema, to je ono što potrošači očekuju danas. Oni teže brzim i praktičnim opcijama kako bi uštedeli i vreme i novac. I mada automatizacija zamenjuje određene ručne zadatke i pametni uređaji otkrivaju kada su zalihe niske, rezultati pokazuju da potrošnja postaje pasivnija zbog ovog napretka. Potrošači žele da sa njima tokom kupovine razgovaraju i ljudi i mašine ali se na lični dodir osećaju više cenjeno i poštovano.
Mašine iza kulisa
Već je poznata činjenica da roboti mogu postići nivo preciznosti i brzine iznad ljudskih sposobnosti. Upravo zbog toga, mnogi poslovni lideri ulažu u ove tehnologije kako bi smanjili troškove i povećali optimizaciju operacija i maksimizirali efikasnost. Ipak, istraživanje pokazuje da bi prekomerna automatizacija mogla biti zabrinjavajuća jer oslanjanje isključivo na tehnologiju moglo bi ugroziti angažovanje brenda, i kod kupaca stvoriti osećaj isključenosti.
I automatizacija i ljudski faktor
Ljudi i mašine u budućnosti moraće da budu sinhronizovani i da isporučuju smislena rešenja. U ovom procesu, preduzeća će morati da sama dođu do zaključka gde je moguća potpuna automatizacija a gde je neophodan ljudski faktor. Istraživanje pokazuje da je u tome važno dati priliku i mogućnost potrošačima da sami izaberu. Robotika koja poboljšava kvalitet života i dopunjuje ljudsku ekspertizu neminovno će biti konkurentska prednost.
Kupovna moć
Visoka inflacija i rast cena koje traje većć neko vreme, potkopavaju kupovnu moć, što kupca stavlja u dilemu kada treba da troši a kada da štedi. Rezultati ispitanika pokazuju da 75 odsto potrošača ne planira da troši više nego u protekloj godini.
Ovome su svakako doprineli ekonomski šokovi, i nestašica snabdevanja koji nastavljaju da rastu. Troškovi života postaju sve veći a finansijska stabilnost ugrožena. Zbog toga su ljudi sve oprezniji prilikom kupovine, i sve više se odriču osnovnih proizvoda iz potrošačke korpe. Rezultati pokazuju da će ušteda novca i ove godine potrošačima biti na prvom mestu. Kompanije će zbog toga sve više prelaziti na e-kupovinu kako bi izbegli troškove transporta, a potrošači da dobiju najpovoljnije cene.
Profesionalci u maloprodaji, čak 66 odsto njih, reklo je da je povećanje troškova sirovina imalo veliki uticaj na poslovanje njihove kompanije u poslednjih 12 meseci, dok je se 55 odsto izjasnilo da je njihova kompanija povećala cene pojedinih proizvoda ili usluge kao odgovor na inflaciju.
Manje marže, borba za tržište
Iako su visokim cenama najviše zabrinuti potrošači, istraživanja pokazuju da i kompanije takođe osećaju pritisak. Zbog visokih cena proizvodnje i operativnih troškova koji se prelivaju u maloprodajne cene, menjaju sirovine i proizvode. Marže profita se smanjuju, a neki igrači će biti izbačeni sa tržišta. Racionalizacija SKU-a, ažurirane strategije cena, restrukturisane investicije i optimizacija lanca snabdevanja su mere preduzete da bi se odgovorilo na nove kupovne navike.
Kako bi odgovorile na na to, kompanije treba da obezbede fleksibilne i isplative opcije. Planovi plaćanja kao što su kupi sada, plati kasnije mogu pomoći budžeterima da razvuku svoj novac. Pokretanje programa nagrađivanja ili proširenje pogodnosti na ekskluzivnu prodaju takođe će se zadržati lojalnost kupaca. Paketi proizvoda, modeli direktno za potrošača i preprodaja ili iznajmljivanje opcije su koje pomažu brendovima da uštede, a posebni popusti i pristupačne ponude mogu im pomoći da zadrže kupce.
Štednja pre svega
Potrošači ostaju oprezni sa svojim novčanicima. Čak i ako inflacija i troškovi života padnu, istraživanje sprovedeno na potrošačima pokazuje da će oni nastaviti da štede kako bi bili spremni za neočekivano. Alternativno plaćanje, pristupačni asortimani i jake partnerstva mogu proširiti bazu klijenata za održavanje konkurentskog pozicioniranja.
Poštošači i internet
Prošle godine, više od jedna petina potrošača izbrisala je naloge na društvenim mrežama koje ne koriste često. Internet aktivnosti prelaze iz bezumnih u svestan, ali potrošači se ne isključuju u potpunosti.
Većina njih ne planira da smanje vreme ispred ekrana, ali su izbirljiviji u pogledu trošenja vremena, i odustaju od aplikacija ili pretplata koje se ne pokažu vrednim. Pojednostavljene aplikacije i prilagođene preporuke pomažu da potrošači kontrolišu Scroll i zadrže fokus na funkcionalnosti i efikasnost.
Evo nekih aplikacija koje mogu pomoći u kontroli upravljanja vremenom.
Opal – alatka za upravljanje vremenom na ekranu koja prati korišćenje pametnog telefona i ograničava aplikacije tokom podešavanja periode kako bi pomogli korisnicima da se bolje fokusiraju na dnevne aktivnosti
Skin Rocks – pojednostavljuje režime nege kože. Aplikacija kontroliše i nudi “treba ti ovo” i “ne treba ti ovo” preporuka koja olakšava proces odabira proizvoda.
Oneflik – vodič za strimovanje agregatora koji dozvoljava korisnicima da pretražuju naslove na različitim platformama kao što su Netflik, Disnei+ i Amazon Prime Video unutar a jedna aplikacija.
Vezanost za ekran
Iako su ljudi postali sve više vezani za svoje uređaje, vreme ispred ekrana je selektivnije. Podaci pokazujuda potrošači sadržaj i proizvode filtrirane prema njihovim interesovanja. Brendovi ne bi trebalo da odvlače pažnju, već umesto toga, treba da regulišu obaveštenja.
Funkcije aplikacije ili platforme treba da doda vrednost i pomogne potrošačima u kontroli skrolovanja. Jer ako se digitalna sredstva kompanije ne poklapaju, rizikuju da izgube potencijal konverzije. Brendovi koji štede vreme potrošaču će na kraju dobiti najviše pažnje.
Eko ekonomičnost
Organizacije sve više idu na smanjenje potrošnje i povećanje održivosti i na to da pomognu potrošačima da sačuvaju novac ali i planetu. Ovaj sistem održivosti pokazao se kao funcionalan tokom pandemije. Cene energije, hrane, stanova, navode potrošače da troše manje i prelaze na proizvodi za uštedu, smanjuju korišćenje uređaja.
Manje od jedne petine potrošača je spremno da plati više za potrepštine za domaćinstvo sa održivim karakteristike prošle godine. Pa tako tržišna dinamika podstiče zelene aktivnosti kao što su popravke, polovna kupovina i iznajmljivanje.
Kada su u pitanju kompanije, 45 odsto profesionalaca je reklo da ulažu u inicijative održivosti su strateški prioritet za svoju kompaniju u narednih pet godina, dok je 41 odsto profesionalaca reklo da nedostatak spremnosti potrošača da plate više za proizvod predstavljaja najznačajniji izazov.
Kompanije postaju kreativne. Preprodaja a usluge iznajmljivanja mogu poboljšati upravljanje zalihama ne oslanjajući se isključivo na neto-novu proizvodnju. I usluge popravke se proširuju životni vek proizvoda. Ovi tokovi prihoda pomažu u smanjenju otpada i obezbediti ekonomično rešenje za potrošače. Takođe se povećava potreba za električnim automobilima kako bi se smanjilo zagađenje.
Kupite sada, platite kasnije
Inovativni modeli plaćanja na rate kao “kupi sada, plati kasnije” postaju standardne metode za privlačenje i zadržavanje kupaca. Potrošači se prilagođavaju novim rasporedima i povrataku u stvarnost. Oni su željni da nastave sa svojim životima uprkos neizvesnostima koje predstoje. Zbog toga preduzeća nastoje da im donesu zabavu, da se ponovo angažuju i steknu osećaj normalnosti kao pre pandemije.
Neke kompanije osmišljavaju svoje marketing strategije kroz svakodnevice prilike. Pokazuju ljudima kako se proizvodi koji nude najbolje uklapaju u njihovu dnevne rutine. Ugostiteljski objekti i uslužni sektor pripremljeni su da ponovo uvedu zabavu i uzbuđenje van kuće.
Valmart se udružio sa Space NK da bi dodao niz prestižnih brendova lepote. Modni trgovac Mango nudi back-to-office izmene odgovarajuće radne odeće. Događaji kupovine uživo, da potrošači postavljaju pitanja i dobijaju savete o komadima za kupovinu. Tiffani & Co otvorio je Blue Bok kafe u gradovima širom sveta za potrošače da se prepuste u luksuzno iskustvo za vrhunski nakit.
Proizvodi i usluge koje podižu poverenje će preovlađivati. Iskustvena maloprodaja i usluživanje hrane može da oživi angažovanje brenda, avantura i entuzijazam.
Ekonomska nužda uvela je novu eru održivo ponašanje. Imajući u vidu da rezulteti istraživanja pokazuju da će potrošači i ove godine biti nevoljni platiti više za održive proizvode, teži se uštedi troškova kroz zelenu energiju.
Ženska ravnopravnost
Borba za ženska prava je sve glasnija i jača. Reproduktivna autonomija i seksualno zdravlje je nešto od čega se ne odustaje a dok se ne dogodi pozitivna promena. Raznolikost, jednakost i inkluzija (DEI) bi trebalo da budu centar osnovnih vrednosti svake kompanije.
Rodna ravnopravnost otvara mogućnosti za preduzeća i poslodavce i tržišne igrače. DEI bi trebalo da bude ukorenjen u kulturu radnog mesta. Ljudi žele da rade za kompanije koje ulažu u svoje zaposlene, od edukacije do grupa za podršku.
Fokus je prvenstveno bio na poboljšanju uslova rada, ali inovacija proizvoda zahteva isti nivo privrženosti. Modne kompanije proširuju asortiman proizvoda koji zadovoljavaju više tipova tela i starosnih grupa. Hrana i proizvođači dodataka mogu razviti formulacije koji ciljaju na potrebe za ishranom tokom trudnoće, posle porođaja ili menopauze.
Život ispred svega
Istraživanje pokazuje da potrošači dbijaju da prekomerno rade na račun svog mentalnog blagostanja. Žele da žive ispunjavajući svoje svakodnevne obaveze bez iscrpljivanja njihova energija u tom procesu, puštajući sve što je van njihove kontrole i stavljajući lične potrebe iznad svega. Oni traže mir uma i utehe te takvi kupci kupuju proizvode koji poboljšavaju raspoloženje pružaju osećaj smirenosti i udobnosti.
Digital i beg od stvarnosti
Igre postaju sve više zastupljene u ljudskom životu. Ljudi žele izlaz od stresa u njihovom svakodnevnom životu. Online zajednice služe kao platforma za druženje i povezivanje se sa drugima koji dele slična interesovanja. Ali igranje igara ne privlači samo tvrdokorne korisnike, već igrači obuhvataju sve uzraste. Nekima se čak ovaj oblik zabave pretvorio u glavno zanimanje.
Istraživanje pokazuje da 30 odsto potrošača ima u vlasništvu konzolu 2022, dok 37 odsto potrošača je učestvovalo u onlajn video igrama na najmanje jednom nedeljno u 2022. godini.
Sve veći potencijal i profitabilnost prepoznaju preduzeća. Vrhunski brendovi potpisuju višegodišnja sponzorstva sa gejming franšizama i elitnim igračima i digitalni proizvodi su razvijeni isključivo za njihove platforme.
Sponzorstva, reklame, u igrici kupovine i inovacije proizvoda su do sada glavni pokretači prihoda. I Kompanija DHL pokrenula je kampanju koja cilja na esport zajednice i promoviše regrutovanje. Podnosioci zahteva imaju priliku da budu predstavljeni i mogu pretraživati otvorene pozicije.
Takođe ni AR/VR tehnološke investicije ne pokazuju znake zaustavljanja.
Ovde i sada – Vraćanje u stvarnost
Potrošači sebi daju dozvolu da žive malo. Oni ne napuštaju finansijsku odgovornost, ali uzimaju kratkoročni pristup kupovini sa diskrecijom stavke. Iskrena radost može biti motivator kupovine.
Ljudi su podneli značajne žrtve u poslednjih nekoliko godina, što zbog pandemije korona virusu, što zvog ekonomskih turbolencija. Potrošači su se navikli na neočekivano. Imajujuči u vidu da je nemoguće predvideti šta donosi sutra, ljudi se sve više prepuštaju sadašnjem trenutku i i ne žele da gube vreme. Novac više nije jedina vredna imovina. Vreme, zdravlje i blaženstvo su podjednako važni, te emocionalna korist opravdava impulsne ili velike odluke o kupovini.
Kako bi znali šta kupci žele i prilagodili svoje proizvode njihovim potrebama, brendovi se sve više trude “hodaju cipelama svojih kupaca” i osmišljavaju marketing strategije kroz svakodnevne prilike.
Mladi, Gen – Z
Svet je pozornica. Ekspresivana i progresivana. Gen Z preuzima stvari u svoje ruke dok se njihova finansijska sloboda povećava. Brendovi sve više uključuju trendsetere i influensere i nastoje da budu u skladu sa njihovim očekivanjima.
Transparentno, iskreno i u vezi komunikacija rezonuje sa Genom Z. Uspešni brendovi se grade oko priča da se sa ovima formiraju jake veze sa potrošačima. Kompanije usklađuju svoj brend njihovoj svrsi. Sve više se veruje recenzijama nego tradicionalnim oglašavanju Korisnički generisani, kratki i interaktivni sadržaj podstiče angažovanje.
Zato je važno promovisati dokaz. Umesto tipičnih reklama, koriste se preporuke da bi proizvod govorio za sebe. Lojalni kupci su najbolji advokati.
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.