Возач стар 97 година прегазио пешака у Јапану: Помешао сам гас и кочницу

У Јапану влада последњих година упозорава грађане да се финансијски и кроз вежбе и здраву исхрану физички припреме за то да могу доживети стоту, односно провести у пензији пуних тридесет пет година.

Да та упозорења у Земљи излазећег сунца заиста имају смисла, додуше на негативан начин, потврђује пример деведесетседмогодишњег мушкарца из префектуре Фукушима којем је 12. априла локални суд изрекао условну казну затвора у трајању од три године за убиство из нехата, јер је аутомобилом усмртио пет и по деценија млађу жену.

Kуњијоши Намишио (97), управо се захваљујући старости спасао живота иза решетака иако је проузроковао несрећу за коју га осим судских власти одговорним сматра и суд јавности – грађани који су уверени да због своје поодмакле доби никада није ни требало да седне за волан. Поготово стога што га је породица наговарала да се остави вожње након што је имао неколико мањих незгода.

Намишио се, наиме, 19. новембра прошле године у граду Фукушими аутомобилом попео на тротоар и покосио четрдесетдвогодишњу Хитоми Kавамуру, која је потом издахнула у болници. У полицијском извештају стоји да је дека тротоаром возио брзином од најмање 60 километара на час и да ни у једном тренутку није притиснуо кочнице, као и да се након што је ударио Kавамуру вратио на друм и онда закачио још три возила и лакше повредио још четири жене.

То све наводи на сумњу да поред спорих рефлекса, он није имао ни осећај за то где се налази у простору, што је све последица старења и, могуће, деменције. Намишио је, међутим, успешно прошао лекарски преглед, који је предуслов за поседовање возачке дозволе за особе преко 70 година старости, а који садржи тест на деменцију.

Поред година, да добије условну казну Намишију је помогло и то што је поштено признао да је грешком нагазио гас уместо кочницу.

Старење становништва, старење возача

У Јапану, где је чак 30 одсто становништва старије од 65 година, саобраћајне несреће које су изазвале особе у дубокој старости последњих деценија су предмет дебате у медијима и у академском свету, међу социолозима и правницима, али и обичним грађанима.

У тој острвској држави, која има најстарију популацију на свету, нарочито дуге расправе изазвао је случај из 2019. године, када је тада осамдесетседмогодишњи возач у токијском кварту Икебукуро прегазио мајку и мало дете и повредио још девет особа, јер је грешком притиснуо гас уместо кочнице. Он је за то двоструко убиство 2021. добио петогодишњу казну затвора, али је претходно на друштвеним мрежама изазвао вихор негодовања и оптужби, јер се пред судом бранио (испоставиће се лажном) тврдњом да је до несреће дошло због тога што кочнице, услед квара, нису реаговале кад их је притиснуо.

Основна дилема која се намеће у јавним дебатама је да ли у потпуности забранити поседовање возачке дозволе најстаријима или га условити строгим здравственим прегледима.

Мада се последњих година критеријуми пооштравају, потпуна забрана, за коју се залажу породице жртава и поједини адвокати, и даље представља врло осетљиво питање за владајућу Либерално-демократску партију, не само због бројности бирачког дела у осмој и деветој деценији живота, већ и чињенице да оно редовније учествује на изборима од најмлађих слојева становништва које поседује гласачко право.

Забрана би се могла схватити као дискриминација заснована на годишту и потенцијално би била неправедна јер би обухватила и оне који су здрави и способни да возе.

Да би избегле тај проблем, власти у Јапану су до сада углавном јавно позивале најстарије грађане да се добровољно одрекну возачке дозволе. Kао једна врста компромиса донет је пропис да возачи старости између 70 и 74 године морају да обавезно похађају додатни курс приликом обнављања дозволе, док они од 75 и више година морају да полажу испит који се односи на тешкоће које проузрокује деменција.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com