недеља, 16.04.2023, 20:50 -> 20:13
Извор: РТС
Аутор: Зоран Слепчевић
Нов или полован, вечита неодумица возача када је куповина аутомобила у питању. Конкретног одговора нема јер на тасу, разлози добрих и лоших страна у оба случаја теже подједнако. Ипак, стручњаци сматрају да је безбедност на првом месту и да она нема цену.
Ново је, кажу, ново, али на крају пресуђује дебљина новчаника. Упућени саветују – за оне који прелазе више километара повољнији је нов, за просечног возача – који годишње прелази до 15 хиљада километара – посао ће обавити и ауто који је пре вас возио неко.
“Много је фактора у игри да ли човек може себи да приушти нов аутомобил, или не може, колико је учешће, колика је рата, колико би се човек задужио, да ли му тај аутомобил треба за краће релације или дуже, да ли има породицу или не, тако да су све то параметри на основу којих човек мора да донесе одлуку за себе”, каже Петар Величковић из Половних аутомобила.
Пошто цена игра најзначајнију улогу, возачи се најчешће одлучују за куповину половних аутомобила убеђени да су уштедели. С друге стране, остаје отворено питање безбедности, јер с половњаком нисте потпуно сигурни.
“Потенцијални купци нових возила су рекли да су спремни, више од 40 одсто њих, да дају до 15 хиљада евра за нов аутомобил, међутим ако то упоредимо са ценама на недавно одржаном међународном салону аутомобила, за тај новац можете да купите свега неколико модела. Дакле, нови аутомобили који су пре неколико година коштали 12, 13 хиљда евра сада коштају 18,19 хиљада, то је огромна разлика”, каже Величковић.
Саветник директора Агенције за безбедност саобраћаја Милан Илић рекао је да је свакако исплативије, безбедније, ако тако можемо рећи, купити нов аутомобил, с обзиром да нови аутомобили имају сет савремене опреме која помаже возачу у критичним ситуацијама. Према његовим речима, код нас је просек половних возила 17,3 године, а оно што можемо рећи то је да само са један проценат возила учествују као утицајни фактор у настанку саобраћајних незгода.
Анализа портала за куповину аутомобила каже да је прошле године у Србији први пут регистровано више од 132 хиљаде половних аутомобила, што је готово шест пута више у односу на 23 хиљаде продатих нових аутомобила.
“Куповина половних аутомобила у последња два три месеца је у благом порасту, мислим да су наше колеге са новим аутомобилима у већем проблему него што смо у овом тренутку ми. У принципу што се тиче цена, проблем је и њима и нама абнормалан скок цена”, напоменула је Тања Тодоровић из Империал аута.
Величковић каже да огроман број наших возача заправо себи не може да приушти нити нов аутомобил нити половњак стар неколико година.
“Ми генерално имамо поскупљње и нових и половних аутомобила. Половњаци су поскупели у прошлој години за 24 одсто у односу на 2021. годину, ако бисмо поредили са 2020. то је поскупљење од чак 38 посто”, рекао је Величковић.
Теже је него икад пронаћи јефтинији нов аутомобил, делом зато што су произвођачи аутомобила престали да их праве. Недавна анализа показује да је продаја аутомобила по цени до 25.000 евра или мање, пала за 78 одсто за само пет година.
Произвођачи су до пре неколико година нудили годишње 36 различитих нових модела тог ценовног ранга, ове године само 10. У међувремену, продаја оних по цени већој од 60.000 евра, порасла је двоструко у истом периоду.