Prema podacima Narodne banke Srbije, 2015. godine ukupan broj platnih transakcija obavljenih čekovima u Srbiji bio je više od 8 miliona.
Izvor: TV Prva
Foto: shutterstock, Andrey_Popov
Tokom 2023. je nešto više od 1.633.000. Iako je najpovoljniji, taj vid plaćanja polako nestaje.
Plaćanje na rate i do godinu dana, bez ikakve kamate i po 5.000 dinara mesečno, nesporno su glavne prednosti i razlozi zbog kojih ih mnogi građani koriste. Međutim, sve manje. Vrednost korišćenja čekova se smanji od 5 do 10 odsto u toku godine.
“U našoj kompaniji se koriste čekovi, ali ne u meri kao velikim lancima. Ukupan promet čekova je 0,08 odsto. Ono što vidimo da je trend koji raste je upotreba platnih kartica”, rekao je direktor maloprodajnog lanca Milivoje Slović.
Od 24 banke na našem tržištu, njih 16 dostavlja podatke o izdatim čekovima.
“Imamo čekove kao regularno sredstvo plaćanja. Ono što vidimo u našoj banci je da ih trećina klijenata koristi kao regularno sredstvo plaćanja na rate”, rekao je direktor prodaje u banci Petar Grujić.
Uz pomoć čekova plaćate svojim novcem iz budućnosti, a kada plaćate kreditnim karticama, plaćate u sadašnjosti, ali tuđim novcem, što ide banci u korist.
“Za druge banke ne mogu da kažem. Naša banka je spoj tradicije i inovativnih rešenja, tako da mi zadržavamo čekove kao legitimno sredstvo plaćanja dok postoje potrebe naših klijenata”, rekao je direktor prodaje u banci Petar Grujić.
Čekovi se najčešće pišu za veće kupovine: polazak u školu, pred slave, proslave, za kupovinu tehnike ili nameštaja.
Anketirani građani su otkrili da li koriste čekove:
“Koristim, ali nemaju sve banke čekove. Čekovi su mnogo povoljniji od kartica. Oni vama naplaćuju održavanje kartice, a za čekove to nema”.
“Ne, uopšte ne plaćam čekovima. Samo karticom plaćam. Čekove nisam odavno koristila”.
“Ne korsitim čekove. Nemam tu naviku. To me asocira na 90-te”.
“Kartica mi deli na rate, ako mi je potrebno. Tako da čekovi ne”.
“Čekovi su mi spori kod plaćanja, zato ih ne koristim”.
Banka nema obavezu izdavanja čekova, već o tome odlučuje na osnovu svoje poslovne politike.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.