“Poklekao” je i veliki broj modnih brendova koji rade decenijama unazad. Jedan od najnovijih primera je kompanija “Madeleine”, koja se nakon 40 godina našla pred bankrotom.
Blic preporučuje
Docent Veljko M. Mijušković sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu za “Blic Biznis” objašnjava da su stečajevi sada posledica niza faktora, da mnogi od njih nisu novijeg datuma, ali da su i nova globalna dešavanja značajno otežala poslovne okolnosti u modnoj industriji.
– Stečajevi u Nemačkoj predstavljaju posledicu većeg broja faktora koji su u poslednjim mesecima pokazali svoje udruženo negativno dejstvo, a koji nisu toliko skorašnjeg datuma. U prvom redu je izmeštanje proizvodnje u udaljenije, manje razvijene delove Evrope, ali i sveta, što je pravdano razlozima cenovne konkuretnosti. To je za posledicu dobilo produbljivanje i produžavanje lanaca snabdevanja koji su time postali ranjiviji na razne makroekonomske pojave, ali i na konkretna i ekonomska i politička dešavanja u zemljama gde su locirani – kaže Mijušković.
– Ozbiljne distorzije globalnih lanaca snabdevanja uzrokovane dvogodišnjom pandemijom, te ratnim dešavanjima u Ukrajini koja su usledila, bili su jedan od ključnih momenata koji je poremetio brojne industrije širom sveta. Kao posledica, javio se otežan transport sirovina, poskupljenje troškova samih inputa, transporta, osiguranja i skladištenja, nemogućnost tranzita kroz određena podneblja, te gubitak nekih tržišta. Svakako, dodatni inflatorni pritisak, rast cena goriva i energenata, udruženo su doprineli da veliki broj preduzeća u Nemačkoj dođe u situaciju da proglasi stečaj i nažalost prestane sa poslovanjem, nastavlja on.
Foto: Milan Ilić / Ringier
– Otpuštanje radnika tih preduzeća i gubitak njihovog doprinosa pojedinačnim nacionalnim ekonomijama gde su operisali, dodatno će negativno uticati na globalne, ali i lokalne ekonomske prilike u mnogim zemljama. Nažalost, ovo je ekonomska stvarnost koja se neće limitrati samo na Nemačku – upozorio je profesor.
– Pogođenost modne industrije apostrofirana je u odnosu na neke druge industrije usled više faktora. Kao što smo napomenuli, inflatorni pritisak je visok sam po sebi, ali on je uparen sa specifičnostima same modne industrije. One se odnose na smanjivanje potrošnje u domenu kupovine odeće/obuće, jaku konkurenciju velikog broja ponuđača, te preusmeravanje ulaganja novca u druge oblasti, što sve čini da ova industrija uslovno rečeno iskoči po pitanju negativnog uticaja koji doživljava kao rezultanta ukupno loše ekonomske situacije i dešavanja na globalnom nivou, zaključuje naš sagovornik
“Madeleine” pred bankrotom
Broj kompanija koje podnose zahtev za stečaj u Nemačkoj sve je veći. Poznata modna marka “Madeleine” u Nemačkoj najnoviji je primer podnošenja zahteva za stečaj. Nakon 40 godine “Madeleine” je pred bankrotom.
– Modna kompanija koja je ima online prodaju, podnela je zahtev za stečaj”, objavio je Wirtschaftswoche (WiWo), prenosi Fenix Magazin.
Visoka inflacija dovela je do značajnog povećanja troškova u “Madeleineu” na svim nivoima. “Istovremeno, s obzirom na povećane troškove života, naši kupci smanjuju svoje troškove ili se novac troši na druga područja”, rekla je direktorka u kompaniji Daniela Angerer, prenosi Fenix Magazin.
Foto: shutterstock
Ipak, modni lanac neće potpuno ugasiti svoj rad. Kako je za WiWo najavio stručnjak za restrukturiranje Deflef Specovius, stečajni postupak trebao bi omogućiti investitora ili neko drugo rešenje restrukturiranja na vlastitu odgovornost.
Daniela Angerer planira da reorganizuje Madeleine i “kompaniji dati dugoročnu perspektivu”. Plate 230 zaposlenih biće osigurane stečajnim novcem iduća tri meseca.
Kako objašnjava Madeleine Angerer, moda originalne kompanije “Quelle” bi se trebala ponovno promeniti.
Za sada, brend predstavlja odevnu, modernu eleganciju. “Uglavnom su predstavljeni kežual outfiti. Čineći to, daleko smo se udaljili od izvornih vrednosti robne marke. Međutim, u budućnosti bi se kompanija za narudžbu putem pošte, koja postoji već 40 godina, željela ponovno usredotočiti na izvorne vrednosti robne marke”, rekla je Madeleine Angerer.
Gerry Weber odlazi u stečaj
Ovaj modni lanac u poslednjem periodu svog poslovanja suočavao se sa velikim finansijskim poteškoćama. Saopštili su da će zatvoriti 122 od 171 poslovnice, a deo radnika će biti otpušten.
Biće ukinuto oko 420 radnih mesta. Kako je navedeno, u budućnosti će se kompanija više fokusirati na veleprodaju, kao što je ranije bio slučaj, izjavila je šefica kompanije.
Kompanija se više od godinu dana suočava sa finansijskim problemima, a pre 3 godine ovoj kompaniji je već pretio stečaj.
Broj H&M radnji u Nemačkoj sve manji
Neki od najsvežijih primera koji su se našli na “crnoj listi” modne industrije su H&M, Primark, i Orsay, od kojih većina njih radi u Srbiji.
Broj H&M prodavnica u Nemačkoj pada od 2019. Nedavno je objavljena informacija i da su zatvorene poslovnice na 38 lokacija. Nemački mediji navode kako H&M u 2023. godini planira da zatvori još više poslovnica.
Takođe, veliki maloprodajni lanac brze mode Primark najavio je da će ove godine zatvoriti više radnji u Nemačkoj nego što je prvobitno planirano.
“Orsay” zatvario sve radnje u Nemačkoj
Modni lanac Orsay zatvorio je svih 197 filijala u Nemačkoj. Oko 1.200 zaposlenih je ostalo bez posla do juna, kako je kompanija i prethodno najavila.
Stvar je definitivno gotova – modni lanac Orsay zvanično nestaje sa scene – i to brže nego što se očekivalo, zato što će svi butici Orsaya u Nemačkoj biti zatvoreni za samo nekoliko nedelja, preneli su mediji tokom maja.
Saopšteno je i da će Orsey zatvoriti sve prodavnice u Poljskoj. U Mađarskoj bi već trebalo da je zatvoreno svih 33 prodavnica po ranijoj najavi, prenosi portal Sveonovcu.
U martu ove godine, iz kompanije saopšteno da će zbog problema sa solventnošću biti zatvoren samo određen broj prodavnica. Međutim, sada izgleda nema dileme da neće preživeti nijedna. Prve vesti o propasti popularnog brenda pojavile su se još krajem prošle godine.
Inače, Orsey posluje i u Srbiji. Prvo su potrošači pre nešto više od mesec dana bili iznenađeni što ne funkcioniše aplikacija i onlajn poručivanje, dok nisu saznali da matična kuća ima probleme sa solventnošću. U Srbiji Orsay ima devet prodavnica, od kojih je jedna još ranije zatvorena. Na zvaničnom sajtu se kupci pozivaju i dalje da dođu u radnje.
I Scotch & Soda u stečaju
I odni lanac Scotch & Soda, koji ima sedište u Amsterdamu, morao je da podnese zahtev za stečaj. Bankrot je rezultat “ozbiljnih problema s protokom novca” zbog karantina tokom pandemije, visokih cena energije i inflacije, prenose nemački mediji saopštenje iz kompanije Scotch & Soda.
Brands4Friends obustavili rad u junu
Nemačka onlajn prodavnica Brands4Friends prestala je sa radom 30. juna 2023. godine, a 115 zaposlenih je pismeno obavešteno o prestanku rada.
Prodavnica Brands4Friends se predstavlja kao onlajn klub i specijalizovana je za prodaju brendiranih proizvoda sa sniženim cenama. Imali su oko osam miliona registrovanih korisnika.
U 2018. Brands4Friends su ostvarili visoku prodaju od 137 miliona evra. U 2021. godini zabeležena je prodaja u iznosu od samo 63 miliona evra. Nemački mediji javljaju da su nakon toga u poslu počele da se gomilaju crne brojke.
I Primark zatvara radnje
Modni gigant je 25. oktobra 2022. neočekivano zatvorio svoju ekspozituru u tržnom centru Loop5 u Veiterstadtu, šokirajući svoje zaposlene. Radnički savet i zaposleni obavešteni su tek nekoliko dana pre zatvaranja. Ugovor o zakupu tržnog centra trajao je do 31. januara 2023. godine i nije mogao biti produžen.
Filijala u Schloss-Straßen-Centru u Berlinu takođe je zatvorena ranije nego što je prvobitno planirano. Zatvaranje te trgovine bilo je 25. marta 2023. godine.
– Planiramo da optimizujemo naše prodajne prostore u Nemačkoj i revidiramo našu nemačku trgovinsku mrežu. Primarkov cilj je da nemački posao ponovo učini profitabilnim na duži rok, rekli su rukovodioci Primarka u decembru.
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini više od 100.000 ljudi. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.