уторак, 19.09.2023, 05:40 -> 05:45
Извор: РТС
Аутор: Влада Ћатић
Крајње необично је зазвучало саопштење прошле недеље које је послала полиција возачима да причувају своје аутомобиле од крађе, а још чуднији званични податак да се око 60 одсто аутомобила украде јер возачи оставе кључ у брави. Није оваква неопрезност једини узрок крађе. Што су системи за заштиту аутомобила паметнији, лопови су вештији.
Кључ у возилу, укључен мотор, и 10 секунди у продавници довољно је да кола нестану. Пре 15 дана тако је украден аутомобил на Вождовцу, али је починилац ухапшен. Управо се на тај начин најчешће краде ауто у Београду. Или возачи забораве да закључају возило или кључ на кратко оставе у брави. Ово се најчешће дешава у централним градским општинама, на Новом Београду и у Земуну, каже полицијска статистика.
“У приградским општинама власници имају ту навику да током ноћи остављају кључеве у возилима у дворишту, што користи извршилац и одвози ауто”, каже шеф одсека за сузбијање деликата на моторним возилима у МУП-у Бошко Секуловић.
Од јануара до септембра подаци МУП-а показују да је број крађа возила смањен за 28 одсто у односу на исти период прошле године. Статистика приказује да се сваког другог дана украде по једно возило, док су се 2017. крала три у једном дану. Чак су велике осигуравајуће куће пре 15, 20 година тражиле од полиције да утичу на смањење броја украдених возила. И данас, као и тада, ако не постоји, електронска или механичка заштита се, свакако, препоручје. То обесхрабрује лопове. И у аутомеханичарским радњама кажу да у последње време имају мање посла око обијених кола приликом покушаја крађа.
“Било је пре доста, али ми се чини да није као раније, да мање краду него што су раније, кола вероватно имају бољу заштиту него што су имала. Око 200, 300 евра је фул заштита нека, а најбољи вид је каско осигурање”, објашњава Ненад Марковић из Ауто центра.
Осигурање јесте најсигурније решење, кажу у Агенцији за безбедност саобраћаја, а новац који се издвоји за то је обично далеко мањи него вредност возила.
“Постоји више уговора са каско осиграњем, зависно од осигравајуће куће, али каско осиграње је једино што нам обезбеђује стопостотну заштиту у случају штете или крађе возила”, каже помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја Мирко Коковић.
Све више електронике у аутомобилима не обесхрабрује крадљивце. Све више користе високотехнолошке алате на сензорима и електронским системима. Пре тога уклоне браник или други део аута како би дошли до компјутерског система. Опрема коју користе што је најгоре, није скупа, а уређаји изгледа као телефон или звучник.
“Поједина возила се фалсификују, нека се секу ради дистрибуције делова путем огласа на Интернету, али битно је да више од пола возила буде пронађено”, тврди каже шеф одсека за сузбијање деликата на моторним возилима у МУП-у.
Највише се краду возила немачких произвођача. Обично то буде на јавним паркинзима, испред тржних центара, стадиона. Дешава се и да крадљивци намерно изазову судар и док је жртва у шоку и зове полицију други починилац искористи прилику и украде ауто.
Лопови прате напретке у технологији, па са развитком система за одбрану кола, развијају се и алати за обијање. За крадљивце возила закон прописује новчану и казну затвора до пет година. Казна је иста без обзира да ли се украде ауто од 100.000 евра или од 1.000.