Председник Србије Александар Вучић написао је на Инстаграму да је веома поносан на новоизграђену железничку станицу Прокоп и да је после отварања остао да разговора са председником Републике Српске Милорадом Додиком, премијерком Аном Брнабић и министром финансија Синишом Малим.
“Остао са пријатељима да разговарам. Ана иде на расправу о Косову у УН, председник Додик ме је информисао о последњим дешавањима у РС и притиску западних сила, ја све њих о сутрашњем састанку са великом петорком”, навео је Вучић на свом Инстаграм налогу.
Вучић је објавио и фотографију са Додиком, Брнабићевом и Малим у ресторану у новоју станичној згради у Прокопу.
Опширније Краће
Председник Србије Александар Вучић каже да је сам себи постављао питање зашто је Србија толико чекала на станицу Прокоп, на обилазницу, на модерне аеродроме, школе и стадионе.
Вучић је напоменуо да су радови на Прокопу почели од идеје 1970. и првих докумената из 1971. године.
“Сви су покушавали да дају свој пуни допринос и немам никакве сумње да су сви желели најбоље и зато хоћу да се захвалим претходним генерацијама”, нагласио је Вучић.
Каже да нова железничка станица није само београдска и да мора да буде подстрек за даље и за будући рад.
“Поставио сам себи питање зашто смо ми то успели, а други нису успевали. Да не бисмо говорили како смо ми генијални и паметни, много марљивији, то је на људима да процењују, али не мислим да огромна разлика, поготово у жељи, постоји. Ми смо имали већу прилику, могли смо да будемо нешто храбрији и због тога што смо имали већу подршку народа”, истакао је Вучић.
Каже да због тога нису морали да се препиру са партнерима у власти и опозицији јер су имали јасну већину, “Могли смо да доносимо храбре одлуке које су Србију вукле напред”, нагласио је Вучић.
Најавио је да ће до краја 2024. године бити завршена пруга до Суботице, којом ће се од Београда до севера земље стизати за сат и 15 минута.
Вучић каже да верује да ће годину, до годину и по након тога и Мађари завршити свој део пруге, па ће се, како каже, за четири сата и 40 минута стизати од Београда до Будимпеште.
“Са нашим европским пријатељима и партнерима радимо на пројекту брзе пруге између Београда и Ниша, а онда ћемо продужити даље од Брестовца ка Прешеву и граници са Северном Македонијом”, најавио је Вучић.
Одговарајући на питања новинара, председник Србије је истакао да завршетак једног посла отвара десет нових пројеката.
Опширније Краће
Градоначелник Александар Шапић рекао је да има задовољство и част да буде присутан на отварању историјки важног пројекта.
“За време док сам на овој позицији догодиле су се четири најважније инфраструктурне ствари у Београду – почетак радова на метроу, отварање зграде станице у Прокопу, ускоро ћемо отворити нову аутобуску станицу и завршена је заобилазница око Београда”, рекао је Шапић.
Како је рекао, чињеница да је био на овом месту му даје одговорност за даље.
“Радимо идејно решење повезивања станице са центом града једном врстом пасареле. Ако успемо у томе људи ће моћи за неколико минута да буду од железничке станице до Клиничког центра”, рекао је Шапић.
Примена вештачке интелигенције и превођење знаковног језика само је један од иновативних производа и услуга које се користе на новоизграђеној згради железничке станице.
Одлуком Владе Србије, 2020. године пројекат изградње проглашен је као један од приоритетних.
Објекат се свечано отвара и пушта у рад осам месеци након што је најављено, баш на Дан ослобођења Београда.
Више од 20 пројектантских кућа било је ангажовано да осмисле изглед зграде. Око 220 радника, у просеку, сваког дана је било на градилишту током 438 дана градње.
Зграда је висока 26 метара, дужина кровне конструкције је 80 метара подужно и 63 метра попречно.
Вишем од 700 тона челика и 24 километра челичних профила уграђено је у темеље зграде.
Да сиђу на нижи спрат, где се налазе станични перони, путницима ће помагати 12 покретних степеница и 10 лифтова.
Поред бројних комерцијалних садржаја, свој пулт на новој станици имаће и Туристичка организација Србије.
Железнички саобраћај ће бити изузетно важан сегмент изложбе “Експо 2027”, која ће бити одржана у Београду. Многи који долазе у главни град Србије биће пријатно изненађени новим здањем.
Иако функционише већ неколико деценија, железничка станица Прокоп је од 2018. године званично главна станица у Београду.
Завршетком радова на станичној згради, станица је комплетирана, тако да ће побољшати утисак свих путника који буду долазили или одлазили из престонице.
Под 700 тона челика, колико је тежак кров нове зграде, налази се 5.600 квадратних метара.
Кроз Прокоп тренутно пролази 300 возова, док је 2018. године, када је постала главна станица, пролазило 200 возова, што доказује да све више људи путујуе возом.
Од почетка године, возом се превезло готово шест милиона путника и очекује се да ће тај број до краја године премашити седам милиона.
Извештај Зорана Слепчевића
Током обиласка зграде, председник Александар Вучић рекао је да са железничком станицом, “Београдом на води”, свим што је урађено, од 2028. године када крене прва линија метроа, Београд ће потпуно бити други град, биће другачија земља.
Председник каже да без обзира на то колико је било потребно уштедети у претходном периоду, није желео да одустане од изградње станице, јер ће донети Србији здраву привреду и будућност.
Обилазећи новоотворену станичну зграду, Вучић је подсетио да је изградња почела још 1978. године и да се већ тада осећала криза и да су радови на изградњи због тога трајали дуго, а како је рекао, потпуно су обустављени 2001. године, када је, додао је, почео тежак период за српску привреду.
“Ми смо наставили изградњу са, неки ће рећи, невеликим кувајтским кредитом од 20 милиона. Имаћемо и шатл воз, који ће ићи највероватније према сајму. То ће бити дужине 900 метара само, али желимо да направимо то на најбољи могући начин”, рекао је Вучић и истакао да ће спајањем са метроом, Србија бити потпуно другачија земља.
“Сви смо радили за исти циљ и зато је земља јурила напред и направила овакве резултате и овакву разлику, важно је какво руководство људи изаберу“, рекао је Вучић.
Станична зграда “Београд центар” завршена је након 14 месеци радова, који су почели у августу прошле године.
Нова станица биће главни центар железничког саобраћаја у Србији и железнички центар Београда.
Зграда је део комплекса који ће бити изграђен у том делу града и својим изгледом се издваја у односу на околину.
Радови су почели у августу 2022. године, а главни извођач је био “ПФБ Београд”.
Извештај Зорана Слепчевића
У Инфраструктури железнице Србије верују да ће нова зграда од око 5.600 квадратних метара, задовољити највише стандарде у путничком железничком саобраћају. Идеја о Прокопу потекла је пре сто година, а од 2018. године је главна железничка станица у престоници.
На задовољство милионског броја путника који све више бирају воз, станична зграда допринеће бољем утиску, а постаће и симбол развоја српске железнице.
Пројекат за изградњу Прокопа усвојен је 1971, док је идејно решење завршено три године касније. Радови су почели у октобру 1977. године.