Švajcarski satovi su posebna kategorija prestiža i svojevrsni su simbol finansijske moći i stabilnosti zemlje iz koje potiču, kojoj ni ekonomska kriza ni ratovi u svetu ne mogu ništa. Švajcarska je u septembru izvezla satove u vrednosti od čak 2,3 milijarde franaka, što je porast od 3,8 odsto u odnosu na jul mesec, kada je potražnja nakratko pala.
Tržište luksuznih satova je jedno od najrezistentnijih jer se ekskluznivni primerci prodaju čak i u vremenima visoke inflacije i nestabilnosti na globalnom nivou, što je bio slučaj 2022. zbog početka ukrajinske krize, ali i i odjeka postkovid perioda. Ipak, izvoz satova iz Švajcarske, zemlje u kojoj se stvara više od polovine globalnih zaliha brendiranih satova, te godine dostigao rekord od 24 milijarde franaka.
Blic preporučuje
Oznaka “made in Switzerland” stoga daje posebnu vrednost mnogim proizvodima, a naročito ručnim satovima koji se na taj način prepoznaju po kvalitetu, materijalima i jedinstvanoj izradi. Prema podacima koje navodi Federacija švajcarske industrije satova, glavni nosioci rasta izvoza u septembru 2023. jesu satovi čija vrednost prelazi 3.000 franaka. Veliku tražnju su imali i satovi u kategoriji između 500 i 3.000 franaka, dok je kategorija oko 200 franaka nešto slabija.
Dosad su se najveće količine ovog komada nakita izvozile u SAD, dok su u 2023. godini ulogu vodećeg tržišta preuzeli Hong Kong i Japan. Federacija je navela da je izvoz u pomenuti kineski grad porastao za 24 odsto, a u Japanu za 8 odsto. Izvoz u Veliku Britaniju, Italiju i Francusku je takođe zabeležio uspon.
Ovo pokazuje da su švajcarski satovi mnogima predmet želje, kako pasioniram kolekcionarima tako i “novopečenim” milionerima, zbog čega je njihova popularnost neprevaziđena.
Ženeva, prestonica satova
Ženeva, drugi po veličini grad u Švajcarskog i središte istoimenog kantona, poznata je po visokom životnom standardu i kao središte Ujedinjenih nacija, a posebnu prepoznatljivost ima kao prestonica proizvodnje satova jer su u njoj osnovana dva najpoznatija brenda švajcarskih časovnika “Patek Filip” i “Roleks”.
Gotovo da nema kantona u kojem ne postoji neki majstor ili velika kompanija koja se bavi ovom industrijom i uopšte horologijom, odnosno naukom o merenju vremena.
Od mnoštva luksuznuh instrumenata za merenje vremena koji se prave u ovoj zemlji podno Alpa, svojom raskoši izdvojilo se 10 brendova, a neki od njih su opevani u ostvarenjima popularne muzičke scene širom sveta ili se promoišu kroz filmsku industriju.
10 najpoznatijih brendova švajcarskih satova
Prema sajtu Montredo, 10 najpoznatijih i najluksuznijih brendova satova u Švajcarskoj su:
- Patek Filip (Ženeva)
- Roleks (Ženeva)
- Breguet (L’Orient)
- Jaeger-LeCoultre (Le Sentier)
- Blancpain (Le Bressus)
- Zenith (Le Locle)
- TAG Heuer (Nojenburg)
- Omega (Jezero Biene i grad Biel),
- Breitling (mesto Grenchen)
- IWC (Schaffhaussen)
“Roleksovi” satovi su postali sinonim za čist luksuz, cene dostižu vrtoglave cifre, te je ovaj model često predmet krijumčarenja i nelegalne trgovine širom sveta, ali i u Srbiji i regionu. Pitanje šire distribucije potrošačima bi moglo doći na red u samoj kompaniji “Roleks“, nakon preuzimanja čuvenog brenda “Bucherer”, takođe iz Švajcarske. Jedina prodavnica na svetu koja je trenutno u vlasništvu i čijim poslovanjem upravlja “Roleks” direktno nalazi se u sedištu ovog brenda – Ženevi, piše Blumberg.
Najskuplji sat ovog brenda, koji je osnovao Hans Vilsdorf, poreklom iz Nemačke, je sat Pola Njumana “Rolex Cosmograph Dayton”, a prodat je na aukciji za 17.8 miliona dolara.
Foto: Uprava carine
“Omega” satovi su postali naročit kult nakon serijala filmova o Džejmsu Bondu. Kreator ove sage Ian Fleming je izjavio: „Odabir sata govori o muškarcu onoliko koliko i njegovo odelo“. Sat ove švajcarske kompanije je bio prvi ručni sat nošen na Mesecu jer je “Omega” zvanični parnet američke agencije NASA. Takođe je, zanimljivo je da ova kompanija drži rekord za najtestiranije satove ikad.
“Patek Filip” proizvodi male količine satova godišnje, pa su vrlo retki, a u skladu s tim je i cena. Koliko su ekskluzivni, vidi se i po tome što svaki kupac ovog sata mora lično da se sastane sa direktorom kompanije Tijerijem Sternom, piše Montredo. Dodaju da je u 2014, sat Patek Filip Henri Graves “Supercomplication” je prodat za rekordnih 16 miliona dolara.
“Swatch” prodao više od 400 miliona primeraka
Iako se ne podvodi pod luks-kategoriju, kompanija “Swatch” se mora pomenuti kada se govori o švajcarskim brendovima jer svojom popularnošću u svetu parira Roleksu.
Zbog niske cene i jedinstvenog “swiss” stila, prodato je više od 400 miliona primeraka u poslednje skoro tri decenije. DW je pisao da “za neke ljude ovaj sat nije samo brend, već zapravo poseban način života.”
“Tačan kao švajcarski sat”
Svaki od ovih gigaganta ima neku svoju prepoznatljivu notu vezanu za logo, dizajn, performanse, materijale, način izrade delova ili za sam mehanizam. Kolekcionari svakom detalju posvećuju pažnju.
Foto: shutterstock
“Swiss made” satovi su skupi jer su primerci rađeni da traju gotovo večno, a neki mehanizmi se izrađuju i po nekoliko godina. Mnogi su ukrašeni dijamatima, platinom, zlatom i sličnim plemenitim metalima, dok drugima jednostavnost diže vrednost. Tačnost švajcarskih satova je ono što sve njih povezuje i daje čuvenu prepoznatljivot.
Prvi sat ikad je napravlo časovničar iz Nemačke u 16. veku, a zemlje koje su ih najviše proizvodile su bile Nemačka, Francuska i Engleska, a Švajcarska se kasnije pridružila.
Termin “švajcarski sat” je ustanovljen krajem 19. veka i označavao je da je sat ispunio stroge standarde, a taj vek označava i početak razvoja horologije u Švajcarskoj. Švajcarski su nacija koja mrzi kašnjenje i tačnost im je jedna od najvećih vrlina.
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.