Veliki uticaj u strukturi cene ovog ekološkog goriva imala je akciza koja je 2012. godine iznosila 17,95 dinara po kilogramu, 2024 – 48,78, a na akcizu se zatim obračunava i PDV
Podatak Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) da je od 2010. do danas potrošnja tečnog naftnog gasa TNG više nego prepolovljena ponovo je pokrenula pitanje zašto je ovo gorivo potpuno palo u senku ostalih derivata kada mu je cena i dalje niža od benzina i dizela.
Kada su nadležni pre više od dve decenije najavljivali TNG kao ekološko gorivo čija će cena biti popularna (što je bilo dok nije uvedena akciza), veliki broj vozača je požurio da ga ugradi u svoje automobile. Preračunali su da će im se ubrzo i taj trošak ugradnje isplatiti.
Sa cenom od 94,09 dinara akciza iznosi 26,35, PDV –15,68, dakle u zbiru od svake litre ovog goriva državi pripada 43,55 dinara ili 46,3 odsto. Kao i na benzin i na dizel i na ovo gorivo se zaračunava naknada za obavezne rezerve od 1,44 dinara i naknada za unapređenje energetske efikasnosti (ugradnja novih prozora i vrata, izolacija zgrada 0,08 dinara).
Prema opštim tržišnim podacima, potrošnja TNG u Srbiji ima višegodišnji kontinuirani pad, mada međugodišnje stope variraju, pa je tako 2023. godine pad bio 26 odsto u odnosu na 2019. Pad je evidentan i na pumpama većih naftnih trgovaca u našoj zemlji i on iznosi oko 18 odsto u istom periodu. Za isti period, prema raspoloživim podacima, smanjen je i broj registrovanih vozila sa pogonom na TNG za 24 procenta.
TNG spada u ekološki prihvatljiva goriva sa mnogo boljim efektima na okolinu, ali je veliki rast akcize umnogome promenio ekonomičnost upotrebe ovog derivata. Takođe, kada je donesena uredba o ograničavanju cena naftnih derivata i kada je akciza na benzin i dizel u pojedinim periodima bila snižavana kao mera zaštite potrošača, TNG nije bio uključen u ove mere.
TNG spada u ekološki prihvatljiva goriva sa mnogo boljim efektima na okolinu, ali je veliki rast akcize umnogome promenio ekonomičnost upotrebe ovog derivata. Takođe, kada je donesena uredba o ograničavanju cena naftnih derivata i kada je akciza na benzin i dizel u pojedinim periodima bila snižavana kao mera zaštite potrošača, TNG nije bio uključen u ove mere.
Kada bi se promenila akcizna politika, upućeni u naftne prilike tvrde da bi se ponovo stimulisala vožnja na auto-gas. Bugarska je, primera radi, svela akcizu na nulu na auto-gas kako bi se povećao broj vozila koja će umesto dizela i benzina da troše TNG.
(Politika)