Скоро 80 одсто основаца виших разреда је бар једном за решавање школског задатка користило вештачку интелигенцију. Користе је и средњошколци. Када је прихватљиво користити ChatGPT, a када то представља варање?
Сајт ChatGPT паметнији је од Википедије, кажу средњошколци – има одговоре на сва, па и школска питања. Решава математичке задатке, пише саставе и семинарске радове и добија високе оцене.
“Када ми је требао састав из српском напишем тему на који ми трева састав, она ми испише састав, из математике сликам задатак и онда ми она уради задатак”, навео је један средњошколац, а каже да га користи и на часу.
Дубравка Матовић, наставница српског језика и књижевности у ОШ “Светозар Марковић”, каже да је имала случај да је ђак хтео да препише састав који је написала вештачка интелигенција.
“Ја јесам као наставник српског језика имала искуства коришћења вештачке интелигенције, уопште интернета. Био је покушај преписивања састава”, рекла је Дубравка Матовић.
Вештачка интелигенција тренутно располаже са билион информација, одговора на сложена питања, може да направи програм за дијету, пише софтверске кодове. Она ће за неколико секудни написати састав на одређену тему.
“Ако је писмени задатак из српског језика на тему сукоби ликова у роману ‘Злочин и казна’ Достојевског, што би могло да се нађе као тема у четвртом разреду гимназије, када раде и Шекспировог ‘Хамлета’. На такав задатак би вештачка интелигенција могла доста добро да генерише скуп података који постоје на интернету и да направи једно фино, прихватљиво дело, који би могао да буде оцењен оценом 4, код неких наставника и оценом 5”, наводи професорка српског језика и књижевности у Петој београдској гимназији др Виолета Кецман.
Наставници и професори кажу да не могу увек да докажу да је ђак користио вештачку интелигенцију за решавање задатака, али лако могу да закључе да састав није писао ђак и за то следи нижа оцена. Вештачку интелигенцију треба користити као помоћ у образовању, али не и злоупотребљавати.
“И отуда ми добијамо писмене саставе који су предвидиви, али са друге стране оригинални, али истовремено осакаћени, у смислу да им недостаје емоционалност”, рекла је др Кецман.
Ризик од коришћења вештачке интелигенције
Дубравка Матовић истиче да треба да постоји јасан став око тога шта је варање, а шта примена знања. “Коришћење вештачке интелигенције у овом тренутку сматра се једном врсте знања, али ако се уз њу напише лош састав, онда је ђак себе већ довољно казнио”, рекла је Матовићева.
Некада су старији браћа и сестре писали саставе, мама и тата радили домаће задатке. Интернет олакшава писање семинарских радова.
Сад све то ради ChatGPT. Вештачка интелигенција јесте провокативан ризик, али млађе генерације не треба одвраћати од оваквих решења, сматрају неки просветари. Ове генерације ученика, када се запосле, сигурно ће користити вештачку интелигенцију и њене алате. Али опрезно, крајњи исход употребе још није познат.