Prema našim propisima, kupac treba da plati onaj iznos koji je na polici i to može da reši odmah na kasi ili u dogovoru sa poslovođom.
Kupio sam dezodorans u jednoj parfimeriji i platio karticom iznos od 585,99 dinara. I to ne bi bilo ništa čudno, ali sam upisujući iznos zaduženja na platnoj kartici pomislio da mi se učinilo da je bila druga cena. Kako mi je prodavnica u neposrednoj blizini stana, otišao sam do nje i u rafu zatekao cenu od 379,99 dinara. Fotografisao sam cenu i odlučio da uložim reklamaciju. Kasirki sam prijavio problem i podsetio je da sam pola sata ranije kupio dezodorans, ali ne po ceni koja je istaknuta na polici. Ona ga je očitala i rekla mi da košta onoliko koliko sam ga platio, a tek kada sam joj pokazao fotografiju cene koja je istaknuta rekla je da je verovatno reč o grešci. Ponudila mi da mi razliku isplati odmah, ali ja sam tražio da mi vrate ceo iznos, jer odustajem od kupovine. Novac mi je vraćen i insistirao sam na tome jer sam izgubio poverenje u ovog poznatog trgovca – priča čitalac lista Politika koji je ovo iskustvo podelio.
Zanimalo ga je i kakva su pravila po našim propisima u ovakvim slučajevima, koji nisu usamljeni.
Često redakcije poput Politikinog Potrošača dobijaju pisma čitalaca koji se žale da su, posebno u velikim nabavkama, tek kasnije ustanovili da su neke cene, za čiji su iznos bili sigurni, na kasi naplaćene drugačije. Obično se to završi tako što kupac ne želi da se vraća i utvrđuje ko je u pravu.
Prema Zakonu o zaštiti potrošača, u slučaju da je na rafu istaknuta jedna cena, a potrošaču na kasi bude obračunata druga, on ima pravo da artikal vrati ili da zahteva da mu se obračuna niža cena. Ovakvo ponašanje trgovca se smatra obmanjujućom poslovnom praksom jer on navodi ili preti da navede potrošača da donose ekonomsku odluku koju inače ne bi doneo. Kako? Tako što mu daje netačna obaveštenja i dovede ga u zabludu u pogledu cene ili načina na koji je obračunata.
Šta se dešava kada kupac odabere proizvod, dođe na kasu kako bi ga platio, a tamo se pojavi druga, uglavnom viša cena? Do situacije koju je svako od nas doživeo makar jednom dođe zbog toga što se akcijska cena ne skloni čim prođe sniženje ili zbog nenamerne greške, ali postavlja se pitanje po kojoj ceni kupac tada plaća taj artikal.
– Ova praksa je česta poslednjih godina i sve više potrošača se javlja sa prigovorima koji se odnose na različite cene. Bitno je naglasiti da potrošač ima pravo da zahteva da mu roba bude naplaćena po ceni koja je istaknuta (bilo na rafu, u katalogu, veb-prezentaciji i sl.) – kažu u potrošačkim organizacijama, a o tome je i “Blic Biznis” više puta pisao.
Navedena prava potrošača, kažu, bliže su definisana Zakonom o oglašavanju i Zakonom o zaštiti potrošača, konkretno – odredbama kojima se reguliše obmanjujuća poslovna praksa