Ko je zakazao – čitač ili softver, pa su računi za struju… …

Novi Sad – Šokirani astronomskim računima za struju, mnogi Novosađani stoje ovih dana na ulici u dugačkim redovima ispred zgrade EPS-a, bivše „Elektrovojvodine”, da bi na šalteru saznali zbog čega takoreći preko noći treba više da plate za električnu energiju, iako se u njihovim domaćinstvima ništa drastično nije promenilo, nemaju dodatne uređaje, niti su više nego pre koristili šporet, bojler i druge aparate koji se smatraju većim potrošačima.

I dok nadležni ne iznose baš mnogo detalja zašto se ovo desili, objektivno se postavlja pitanje je li za sve kriv onaj koji je pogrešno očitavao ili uopšte nije očitao, (ako su u pitanju stara brojila) ili je zakazao novi softver ako je reč o novim, tek postavljenim meračima potrošnje struje. Ako su u pitanju nova brojila, razlog bi mogao da bude samo taj da je onaj ko je ubacivao podatke, to pogrešno uradio, ili je uneo netačne podatke. Jer da je drugačije, ne bi se ceo Novi Sad digao na noge, već bi se radilo o pojedinačnim slučajevima. Da bi ispravili grešku, jedino što može da se uradi jeste da se sve ponovo očita. Ali da se pre toga potrošačima kaže šta da rade s ovim enormnim računima.

Pojedini računi uvećani su nekoliko puta, čak i desetine. „Besna sam kao ris, a ne možeš im ništa”, kaže za „Politiku” vlasnica novosadskog stana na Podbari, gde je stigao račun za avgust od oko 13.000 dinara, dok je u ranijim mesecima iznosio oko 4.000 dinara.

Na Limanu, jedna građanka je dobila poslednji račun za struju na oko 66.000 dinara, višestruko veći nego uobičajeno. Mnogi od njih traže objašnjenje i ulažu prigovore, što je forma na koju ih upućuje EPS.

Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača „Prospertitet” Radomir Ćirilović kaže za „Politiku” da EPS svake godine smisli neku obmanjujuću praksu, a da od ovog juna ne stižu ispravni računi, jer se ne očitavaju blagovremeno za prethodni mesec.

„Uopšte ne očitavaju brojila, ili se kasni, stvoren je veliki problem, gde EPS krši niz zakona, o zaštiti potrošača, o obligacionim odnosima, o isporuci električne energije. Mnogi građani uopšte ne znaju ko fakturiše, a ko očitava brojila – i ne mora da ih zanima, ali moramo znati ko je odgovoran za ovo”, kaže on.

Prema njegovim rečima, dva sektora EPS-a, Snabdevanje i Elektrodistribicija, prebacuju odgovornost jedni na druge i dovode u zabludu potrošače kome treba da upute reklamaciju. On ističe da je važno da potrošači znaju da ne treba da ulože prigovor, nego reklamaciju. Kada građanin uloži prigovor Snabdevanju, objašnjava, bude odbijen jer tamo navodno nemaju podatke o stanju brojila, pa zahtev proslede operateru Elektrodistribucije radi provere. A očitavanje, dodaje, dato je privatnim firmama koje za to uzimaju, kako kaže, ogroman novac, a očito ne rade svoj posao, pri tome niko ne želi da kaže ime firme koja je dobila posao očitavanja.

„Dešava se da mesecima ne očitaju brojilo, iskazuju nula kilovata, ali morate da platite angažovanu snagu i trošak operatera, što je jako diskutabilno. Angažovanu snagu smo već platiti kad smo uveli struju. Pre 20 godina je to uvedeno i plaćamo angažovanu snagu kroz elektroenergetsku saglasnost”, podseća i dodaje da se zatim sabiranjem dugovanja, što smatra protivzakonitim, potrošač tera u blok tarifu.

Udruženju „Prosperitet” svakodnevno se obraćaju građani koji tu dobijaju savete kako da zaštite potrošačka prava. Ćirilović objašnjava da obavezno treba uložiti reklamaciju, a ne prigovor u određenom osmodnevnom roku, jer se reklamacija može uvek dati. Savetuje da se plati „nesporni deo duga za mesec”, onoliko koliko potrošač realno mesečno troši. Pri tome, savet je i da za to koristi opštu uplatnicu na kojoj će se navesti svrha „nesporni deo duga za mesec”. Takođe, reklamaciju je potrebno uložiti za svaki mesec.

Moguće je i samoočitavanje brojila, posle čega podatke treba poslati, kaže, elektronskom poštom na adresu [email protected] Po njemu, šalteri ničemu ne služe, već su to mesta „za ispovedanje i kontrolu živaca”.

Iz „Elektrodistribucije Srbije” potvrđuju da sistem očitavanja brojila normalno funkcioniše i upravo je juče počeo redovni ciklus očitavanja potrošnje električne energije za prethodni mesec. U prethodnom periodu sva brojila su očitana i potrošnja je zabeležena. Kako su korisnici već obavešteni, u Vojvodini je posle 20 godina uveden novi softver i deo očitanih stanja nije mogao odmah da se unese u taj softver. Proces modernizacije i primene novog softvera odvijao se uporedo sa redovnim aktivnostima i nažalost, dolazilo je do određenih zastoja. Svi korisnici koji su dobili račune bez očitanog stanja dobiće ispravke računa od snabdevača. Taj deo nastalog problema rešavamo zajedno sa EPS Snabdevanjem i korisnici neće biti oštećeni.

Eventualne reklamacije korisnici mogu da pošalju imejlom, bez potrebe da dolaze na šalter. Za korisnike koji su i pored toga odlučili lično da podnesu reklamaciju, u zgradi „Elektrodistribucije Srbije” u Novom Sadu otvoreno je još sedam dodatnih šaltera za prijem reklamacija. Na ovaj način sa povećanim brojem šaltera radiće se i u narednim danima kako bi se maksimalno skratilo vreme čekanja ispred šaltera. Novim očitavanjem biće ispravljene eventualne greške i snabdevač će dostaviti korekciju računa korisnicima.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com