– Mogu da kažem da smo skoro sve završili, naročito radove koji se tiču same pruge. Kao što ste i rekli, sa predsednikom je i testirana pruga. Mi smo se vozili testnim vozom nemačke kompanije Deutsche Bahn 200 km/h od Novog Sada do Subotice prošle nedelje, što je uspešno završeno. Od sinoć, prugom ide teretni voz, ali još uvek u testnom obliku. Testiranje pruge će trajati do 10. oktobra, nakon čega ćemo je pustiti u rad – kaže za RTS Jelena Tanasković.
Ističe da do 8. novembra treba da stigne izveštaj o bezbednosnim aktivnostima koje prethode puštanju pruge. Takođe, pored radova na pružnoj deonici, radi se i na velikom broju objekata duž deonice od Beograda do granice sa Mađarskom.
– Izgrađeno je sedam novih železničkih stanica i rekonstruisano petnaest postojećih stanica, dok su dva stajališta takođe uređena. Na deonici od Beograda do Novog Sada izgrađene su stanice Zemun, Batajnica, Beška i Sremski Karlovci. Na deonici Novi Sad – Subotica izgrađene su stanice Rumenka, Vrba Snova, Vrba Stara i Mali Iđoš. Pored toga, izgrađeno je šest mostova, pet galerija, petnaest podvožnjaka i dvadeset sedam nadvožnjaka – kaže Tanasković.
Ovo je najveći železnički infrastrukturalni projekat u poslednjih 50 godina
– Ovo je najveći železnički infrastrukturni projekat u poslednjih 50 godina. Brza pruga će značajno promeniti naše živote, pogotovo kada sledeće godine bude omogućeno putovanje od Beograda do Budimpešte za samo 2 sata i 40 minuta. To otvara mnoge mogućnosti što se tiče putovanja, jer Budimpešta je povezana železničkom mrežom sa čitavom zapadnom Evropom – kaže Tanasković.
Prilikom rekonstrukcije starih železničkih stanica vodilo se računa o tome da se zadrži autentičnost i originalnost starih stanica.
– Najveći izazov je bio očuvati autentičnost stanica u Subotici i Novom Sadu. Nadam se da ćete prikazati slike koje sam vam donela i poslala. One najbolje govore o tome kako je to izgledalo pre, a kako danas. Za nove stanice, koje su potpuno moderne i odgovaraju ovom vremenu, trudili smo se da zadržimo autentičnost starih stanica. U Subotici je čak 220 prostorija renovirano, što je sada čini potpuno novim, tehnološki opremljenim zdanjem – kaže Tanasković.
Posetu stanica opisuje kao ulazak u neki drugi svet.
Rekonstrukcija deonice Novi Sad – Subotica
– Rekonstrukcija deonice između Novog Sada i Subotice, u dužini od 108 kilometara, privodi se kraju. Prema najavama, sledeće godine biće omogućena vožnja brzom prugom do Budimpešte za manje od dva i po sata – kaže Tanasković.
Napominje da je srpski deo pruge završen i pre nego što je trebalo.
– Iako je srpski deo pruge trebao biti završen do avgusta 2025. godine prema ugovoru, zahvaljujući naporima konzorcijuma kineskih firmi, radovi su završeni godinu dana ranije. Međutim, mađarska strana kasni u odnosu na nas sa dovršavanjem svog dela pruge – kaže Tanasković.
Savremena oprema i tehnologije na stanicama
– Na svim stanicama duž rekonstruisane deonice ugradili smo najnoviju opremu za informisanje, usmeravanje kretanja putnika i videonadzor. Sve stanice i kompletna železnička infrastruktura, kako sa aspekta bezbednosti tako i tehnoloških inovacija, predstavljaju poslednju reč tehnike u železničkom saobraćaju – kaže Tanasković.
Navigacioni sistemi i prostorije za putnike su savremeno opremljeni u Beogradu, Novom Sadu i Subotici, pružajući tako najviši nivo bezbednosti propisan od strane Evropske unije. Sistem navigacije za putnike je integrisan kako bi njihovo kretanje bilo što lakše i bezbednije, naglašava direktorka Infrastrukture železnice.
Potpisan ugovor vredan 50 miliona evra
Jutros je u Vladi Srbije potpisan ugovor za hitnu obnovu železničke infrastrukture, kojim je predviđeno zaduživanje kod Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u iznosu od 50 miliona evra.
– Upravo smo u prisustvu ministra Vesića i direktora Evropske banke za obnovu i razvoj potpisali ugovor vredan 50 miliona evra. Ovim ugovorom planiramo obnovu regionalnih i lokalnih pruga, jer pored novih investicija u brze pruge koje idu 200 km/h, želimo da ubrzamo i obnovu postojećih pruga – kaže Tanasković.
S obzirom na to da se jako malo ulagalo u železnički saobraćaj u poslednjih 50 godina i da je to upravo sada fokus.
– Srbija trenutno ima 3300 kilometara pruga koje su spremne za obnovu, s obzirom na to da se poslednjih 50 godina vrlo malo ulagalo u železničku infrastrukturu. U poslednjih 7-10 godina, uz viziju predsednika, fokusirali smo se na železnički saobraćaj i koliko će to promeniti živote svih nas. Na primer, stanovnici Subotice će moći da rade u Beogradu, a da i dalje žive u svojim kućama, s obzirom na to da će vožnja brzim vozom trajati samo 77 minuta. To je značajno, jer često provedemo isto toliko vremena iz jednog dela grada u drugi tokom saobraćajnih špiceva – kaže Tanasković.
Danas je potpisan ugovor kojim će biti obnovljene regionalne i lokalne pruge do kraja 2026. godine, što uključuje ukupno 194 kilometra pruge. Ovo će dovesti do ubrzanja saobraćaja i podizanja bezbednosti na viši nivo.
Pruge se obnavljaju na različitim deonicama
– Obnoviće se preko 20 deonica, uključujući lokacije poput Beograda, Resnika i Jajinaca. Ove oblasti su odabrane kao najugroženije u trenutku kada smo počeli pregovore za ovu kreditnu liniju. Radovi će se odvijati istovremeno, jer će tender biti raspisan za svih 194 kilometra odjednom – kaže Tanasković.
Ističe da su upravo ove deonice odabrane zbog visokog nivoa ugroženosti i potreba za hitnom obnovom
– Radovi će se započeti istovremeno za sve deonice, što će omogućiti efikasniju realizaciju projekta i brži povratak železničkog saobraćaja na ove trase – kaže Tanasković za RTS.