MAPA nove obilaznice oko Novog Sada: Brza saobraćajnica kao rešenje za probleme zastoja i zagađenja, poznata detaljna trasa

Nova saobraćajnica biće alternativa postojećem državnom putu IB reda broj 12, a nedavno je potpisan sporazumom na 18 meseci, između JP „Putevi Srbije“ i četiri firme („DB inženjering“ Beograd, „MHM-projekt“ i „Regulus project“ iz Novog Sada i „Premer Savković“ iz Lazarevca), pa se može smatrati da je to ujedno i rok za završetak dokumentacije.

Koridor buduće saobraćajnice planiran je od priključenja na saobraćajnicu u zoni petlje Sever, koja povezuje auto-put E-75 sa Bulevarom Evrope i Rumenačkim putem u Novom Sadu i preko raskrsnice sa državnim putem IIA reda broj 111 na deonici Novi Sad – Rumenka. Novi motoput povezaće naselja Veternik, Rumenka, Futog, Gložan i Čelarevo, do raskrsnice sa državnim putem IB reda broj 12, na obilaznici oko Bačke Palanke, koja ujedno predstavlja i kraj planirane saobraćajnice.

Kroz sva ta naselja vreme putovanja je znatno duže, što utiče na povećanu potrošnju goriva i zagađenje životne sredine, a ne bi trebalo zaboraviti ni veliki broj teretnih vozila, čime je ugrožena je ugrožena bezbednost svih učesnika u saobraćaju, posebno u naseljenim mestima.

Ilustracija

Foto: Snežana Krstić / Ringier

Ilustracija

Trasa

Prema Prostornom planu Novog Sada, krovnom planskom dokumentu za gradsko područje, zapadna obilaznica bila bi zapravo izmenjena trasa dela državnog puta 1B-12 ili, narodski rečeno, puta Novi Sad – Bačka Palanka. Taj put bi se odvajao od postojećeg nešto pre Begeča, gledano iz pravca Bačke Palanke, i zatim severnim obodom gradske opštine zaobišao Begeč, Futog, Veternik, prošao između Sajlova i Rumenke, te preko novog mosta preko Kanala DTD izašao na prethodno pomenute servisne saobraćajnice duž auto-puta E-75.

„Značaj realizacije ovog projekta se ogleda i u poboljšanju saobraćajnih uslova u smislu bezbednog odvijanja saobraćaja i smanjenja vremena putovanja na relaciji od autoputa do Bačke Palanke i graničnog prelaza, kao i poboljšanju uslova života lokalnog stanovništva, koje je ugroženo prolaskom vozila kroz naseljena mesta, što utiče na povećanje rizika u saobraćaju i zagađenje životne sredine. Izgradnjom ovog dela putnog pravca stvaraju se uslovi za bolju pristupačnost celog regiona, podizanje njegove konkurentnosti, kao i sam budući razvoj naseljenih mesta koja gravitiraju ovom pravcu“ objasnili su nadležni u dokumentaciji objavljenoj na Portalu javnih nabavki.

Osnov za izradu Plana detaljne regulacije i idejnog projekta nove saobraćajnice je Prostorni plan Novog Sada i opština Bački Petrovac i Bačka Palanka.

Pravac planiranog koridora pružaće se od priključenja na saobraćajnicu u zoni petlje Sever, koja povezuje auto-put E-75 sa Bulevarom Evrope i Rumenačkim putem u Novom Sadu, preko raskrsnice sa državnim putem IIA reda broj 111 na deonici Novi Sad – Rumenka i preko planiranih raskrsnica kojima je saobraćajnicom potrebno povezati naselja Veternik, Rumenka, Futog, Gložan i Čelarevo, do raskrsnice sa državnim putem IB reda broj 12, na obilaznici oko Bačke Palanke koja ujedno predstavlja kraj predmetne saobraćajnice.

Kako se iz programskog zadatka može primetiti, planirano je da budući motoput ima četiri vozne trake od po 3,5 metara, četiri ivične trake od po pola metra, s razdelnom trakom od četiri metra i dvema bankinama od po metar i po, dok je predviđena brzina kretanja vozila 100 kilometara na čas.

Novi Sad

Foto: Nenad Mihajlović / RAS Srbija

Novi Sad

Kako je objašnjeno, predviđena je fazna izgradnju brze saobraćajnice.

„Na nivou izrade idejnog projekta treba predvideti izgradnju jednog poluprofila brze saobraćajnice, po kom će se odvijati dvosmerni saobraćaj dok se u kasnijim fazama ne ukaže potreba za izgradnjom i drugog poluprofila brze saobraćajnice“, navode nadležni u tenderskoj dokumentaciji.

Od projektanata se očekuje da predlože i moguće stanice za snabdevanje motornih vozila gorivom, mesta za punjenje vozila na električni pogon, odmorišta, parkirališta i druge objekte za pružanje usluga korisnicima puta.

Početkom priprema za izgradnju mosta preko Dunava između Petrovaradina i Kaća, postalo je izvesno da će u narednih nekoliko godina, Novi Sad rešiti tranzit na svom istočnom i južnom obodu i kroz izgradnju Fruškogorskog koridora.

Na severnom rubu gradskog područja to je učinjeno izgradnjom režijskih saobraćajnica paralelno s auto-putem E-75, a da bi tranzit potupno zaobišao gradsko područje preostaje da se izgradi obilaznica oko zapadnih delova Novog Sada.

Novi most preko Dunava koji se gradi u produžetku Bulevara Evrope, da li zbog administrativne rigidnosti ili planskog nasleđa, a možda i zbog obilaznice oko Sremske Kamenice koja će izlaziti na njega, nosi u svom službenom nazivu imenicu „obilaznica”. Otud i nedoumice javnosti da to ne može biti zapadana obilaznica oko Novog Sada, pošto u današnje vreme, za razliku od pre više od pola veka kako je naziv nastao, Bulevar Evrope i novi most polove grad praktično na pola.

Podsećanja radi, u Pokrajinskoj vladi je u septembru 2023. godine potpisan ugovor radi izrade plana detaljne regulacije, idejnog rešenja i projekta, kao i pratećih studija i elaborata, za izgradnju saobraćajnice (obilaznice) Novi Sad – Veternik – Futog – Begeč – Gložan – Čelarevo – Bačka Palanka. Reč je o projektima vrednim 250 miliona dinara od čega je ovim ugovorom Pokrajinska vlada obezbedila 125 miliona dinara.

.

Foto: Jadranka Ilić / Tanjug

.

Ministar Goran Vesić je tada napomenuo da potpisani ugovori podrazumevaju projektovanje dve saobraćajnice – jednu između Temerina i Bečeja čime će Temerin biti spojen sa vojvođanskim „smajlijem“, saobraćajnicom koja će se protezati od Bačkog Brega, preko Sombora, Kule, Vrbasa, Srbobrana, Bečeja, Novog Bečeja, Kikinde do Srpske Crnje i drugu saobraćajnicu, odnosno obilaznicu na trasi auto-puta koja treba da poveže Novi Sad i Bačku Palanku, preko Veternika, Futoga, Begeča, Gložana i Čelareva.

Značaj za brojna sela

Izradom plana detaljne regulacije i idejnog projekta sa studijom opravdanosti Novi Sad je korak bliže ka realizaciji važnog projekta izgradnji obilaznice, a nakon što taj posao bude završen kamioni više neće ići kroz Novi Sad, ni kroz Partizansku ulicu, Detelinaru, Novo naselje ni kroz Ulicu kneza Miloša, već će prolaziti atarom Rumenke, kraj Vetrnika, Futoga, Gložana, Čelareva i stizati do kružnog toka do Bačke Palanke.

To će značiti mnogo za Novi Sad, Bački Petrovac, Bačku Palanku, Bač i brojna sela koja će imati pristup brzoj saobraćajnici.

(Izvor: Dnevnik)

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com