Evropska komisija je uredbom uspostavila dodatne carine na električne automobile uvezene iz Kine koje smatra nelojalnom konkurencijom
Uprkos protivljenju Nemačke, Brisel je odlučio da porezu od 10 odsto koji je već na snazi, doda i do 35 odsto na vozila na baterije kineske proizvodnje, navodi se u tekstu uredbe koju je Komisija objavila na internetu.
Odluka bi trebalo da bude objavljena u Službenom listu EU danas, a da stupi na snagu u četvrtak.
Navedeni cilj je da se ponovo uspostave pošteni uslovi konkurencije sa proizvođačima optuženim da imaju koristi od velikih javnih subvencija kineske države. To obuhvata odbranu evropske automobilske industrije i njenih oko 14 miliona radnih mesta od kineskih praksi koje se smatraju nepravednim.
Peking je osudio “nepravedne i nerazumne protekcionističke prakse” pošto su države EU početkom oktobra odobrile dodatnu carinu koju je predložila Evropska komisija.
Evropski komesar za trgovinu Valdis Dombrovskis je do poslednjeg trenutka pregovarao s kineskim ministrom trgovine Vangom Ventaom da bi pokušao da se nađe rešenje, ali uzalud.
Uprkos svemu, obe strane su se složile da nastave razgovore i doplate bi mogle biti uklonjene ako se postigne dogovor o drugim sredstvima za nadoknadu štete koju je identifikovala evropska istraga.
Kina preti da će pogoditi evropske interese. Već je reagovala pokretanjem antidampinških istraga uvoza svinjetinu, mlečne proizvode i alkoholna pića na bazi vina iz Evrope, uključujući konjak.
Dovoljno da se pojedine članice EU pokolebaju.
Nemačka i još četiri zemlje (Mađarska, Slovačka, Slovenija, Malta) glasale su protiv plana Komisije, ali nisu uspele da sakupe većinu potrebnu da ga odbiju. Komisija “ne sme da izazove trgovinski rat”, upozorio je nemački ministar finansija Kristijan Linder.
Najveć iautomobilski proizvođači Nemačke, čvrsto uspostavljeni na najvećem svetskom tržištu, u Kini, plaše se da će oni platiti cenu odluke EU.