Јути прети гашење због дугова – једни страхују због заштите права путника, други желе нову организацију

Због природе посла којим се бави, Драгица Ђукић морала је да откаже туристички аранжман за летовање, који је уплатила у једној агенцији. Како није могла да нађе компромисно решење са агенцијом, обратила се Националној асоцијацији туристичких агенција, која јој је понудила бесплатну правну помоћ.

“Дао ми је смернице и консултације како да пробам да решим проблем и у року од две недеље добила сам одговор да агенција има потпуно право да наплати 100 одсто пенала по уговорној обавези коју сам ја имала, али због разумевања проблема у ком сам тад била и обавеза посла, понудили су ми да ми у овој години обезбеде летовање исте категорије“, путница Драгица Ђукић.

Рачун у блокади, Јути прети затварање

Међутим, Јута неће још дуго бити у могућности да помаже путницима да остваре своја права, али ни агенцијама да реализују своја код државних органа, јер је та организација у дуговима и прети јој затварање. Њен рачун је у блокади због 16.200.000 динара.

То је дуг који је настао у време короне, каже директор Јуте Александар Сеничић.

“Обзиром да су уговорене полисе осигурања нашег удружења за наше чланице, то је био један функционалан посао 2016. године. Све је функционисало беспрекорно до момента короне, када је један број агенција престао да постоји, и тај дуг који они нису измирили према нама, је уствари дуг који се односи на те полисе“, наводи Сеничић.

Јута ће, према Сеничићевим речима, покушати, у контакту са ДДОР-ом, да провери зашто је тај дуг увећан у односу на ранија потраживања, јер осим дугова насталих од угашених туристичких агенција, та организација нема других дугова. Ипак, уколико то не реши, биће приморана да стави катанац у браву.

“Ми смо били у разговорима и са неким спонзорима, ово нам је мало покварило те планове када је настала та блокада, спонзори су се повукли, али постоји могућност и да се држава на неки начин умеша уколико сматра да је то неопходно, да је то потребно, а ми јесмо један од главних чинилаца разговора са државом и заступања интереса туристичких агенција“, истиче Сеничић.

У удружењу потрошача желе нову организацију

Међутим, представник Покрета за заштиту потрошача Србије Петар Богосављевић сматра да држава није заинтересована, а да је потрошачима потребна нова врста организоване структуре која би се бавила њиховим правима.

“Хибридне организације типа саветодавних, регулаторних центара, Јута и осталих – мислим да су преживеле на штету потрошача и корисника услуга. Увек се опредељују за јачу страну. То смо имали у време пандемије када смо имали веома значајне аранжмане уплаћене од потрошача и чекање по две-три године, неки нису остварили своја права”, каже Богосављевић.

Ко ће штитити права путника у случају затварања

Многи путници страхују да би затварање Јуте значило крај сигурности приликом путовања. Многи од њих питају ко ће се бавити њиховим споровима са туристичким агенцијама уколико до затварања дође.

“Уколико дође до проблема, и сада је прва адреса Туристичка инспекција, дакле, ту се ништа не мења, али имаће проблем да, рецимо, ми имамо годишње између 5.000 и 10.000 позива телефоном где се путници јављају за разне облике помоћи која им је потребна – да ли на самим дестинацијама, да ли пре него што отпутују – дакле, више неће имати адресу коме да се обрате“, каже Сеничић.

Аргус турс: Постојање Јуте значајно

Директор туристичке агенције “Аргус турс” Срђан Андрејевић, тврди да је постојање Јуте значајно, иако је пре неколико година, како каже, та агенција незаконито избачена из ње.

Андрејевић је у писаној изјави редакцији Београдске хронике нагласио да је делатност удружења туристичких агенција веома значајна, нарочито у време када је пословање туристичких посленика, услед бројних потешкоћа, врло отежано.

Неопходно да посредством професионалног или стручног удружења туристички посленици обједине своје ставове и институционализовано штите своја права и интересе.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com