Prema njegovim rečima, SME HUB je ostvario partnerstvo sa više od 12 velikih domaćih, multinacionalnih kompanija, među kojima su dva od pet najvećih izvoznika u Srbiji.
Goračinov za Tanjug objašnjava da je SME HUB projekat javno-privatnog partnerstva između Švajcarske agencije za razvoj i saradnju i domaće privrede ICT Hub, a ukupna vrednost ove inicijative iznosi sedam miliona švajcarskih franaka.
Cilj je da se pruži stručna podrška, kao i bespovratna sredstva proizvođačkim malim i srednjim preduzećima koja žele da unaprede svoje poslovanje, interno se razviju i dostignu određene standarde kako bi radili sa velikim domaćim i multinacionalnim kompanijama.
“Ovih devet firmi je počelo da radi na razvoju određenih internih kapaciteta, standarda, profesionalizacije, upravljanju finansijama, sertifikaciji i sve to rade kako bi dostigli određeni nivo koji je potreban da budu kvalitetan dobavljač velikim kompanijama”, rekao je Goračinov.
Kako objašnjava, transformacija znači da jedno malo i srednje preduzeće u poslovanju ima određene segmente koje bi želelo da unapredi, da transformiše i prema dosadašnjim iskustvima, oko 27 odsto firmi radi na profesionalizaciji menadžmenta, a to znači da oni rade na tome da svoj dosadašnji preduzetnički način rukovođenja unaprede u profesionalni način rukovođenja.
Kako dalje navodi, 19 odsto firmi se bavi nekom vrstom digitalne transformacije, 12,5 odsto se bavi upravljanjem finansijama i ljudskim resursima i isto toliko procenata radi na sertifikacijama, standardizaciji i sličnim segmentima.
Na pitanje koje su “slabosti” malih i srednjih preduzeća, Goračinov kaže da se i kroz ovu inicijativu potvrdilo da im je izazov da se prebace iz preduzetničkog načina razmišljanja i rukovođenja u profesionalni.
“SME HUB tim je pre svega tim ljudi koji dolazi iz privrede, iz realnog sektora i mi vrlo dobro poznajemo i mala i srednja preduzeće, ali i velike kompanije i znamo s kojim se problemima i izazovima firme suočavaju. Neretko se oni ‘profesionalno’ vezuju za nekog eksterno, što znači da bi došao neko eksterno da radi u njihovoj firmi, da vodi tu firmu. To nije nužno uvek tako. Profesionalni menadžeri mogu biti kreirani i iznutra od strane postojećih kadrova”, ističe Goračinov.
SME HUB pruža bespovratna sredstva u iznosu do 100.000 evra, a na pitanje koji su uslovi da neka firma dobije ta sredstva i ko može da konkuriše, Goračinov kaže da su uslovi za učestvovanje u SME HUB-u inicijativi – minimalni.
“Mala i srednja preduzeća treba da se bave proizvodnjom, da to bude 51 odsto srpsko preduzeće, da ima minimum 15 zaposlenih i 200.000 evra prometa i da postoji poslednje tri godine. Pored toga jedan od osnovnih uslova jeste da mala i srednja preduzeća koja žele da budu deo SME HUB-a moraju da bude podržana od strane velike domaće ili multinacionalne kompanije koje je već partner SME HUB-u”, rekao je on.
Pored toga, SME HUB pruža i stručnu podršku, gde mala i srednja preduzeća, kroz rad sa konsultantima, koji su deo SME HUB-a, mogu da steknu određena znanja, veštine, metodologije, a sve kako bi dostigli neke visoke standarde koje im zahtevaju njihovi kupci.
Goračinov kaže da multinacionalne kompanije, ali i velike domaće kompanije žele da rade sa domaćim dobavljačima.
Kako kaže, stalo im je da se ti domaći dobavljači razvijaju kako bi imali jedan neprekidan lanac snabdevanja, kao i da proizvod bude kvalitetno proizveden u skladu sa svim standardima.
Prema njegovoj oceni, ambijent u Srbiji za razvoj malih i srednjih preduzeća je sjajan i dodaje da je država uradila sve što je mogla u tom pogledu.
“Pored toga imamo vrlo mnogo inicijativa od strane raznih razvojnih agencija. Podrške ima mnogo, međutim, izazov je u tome da informacije ne dolaze uvek tako lako do onih kojima je to najpotrebnije i zato je potreban jedan sistemski rad svih nas na prilagođavanju naših programa i sinergije informacija koje će doći do malih i srednjih preduzeća”, rekao je on.
Na pitanje da li podrška ovim firmama utiče na otvaranje novih radnih mesta i srpsku ekonomiju u celini, Goračinov potvrdno odgovara i pojašnjava da, ukoliko se jedno proizvođačko preduzeće dovoljno dobro interno optimizuje, organizuje i poveća svoje prihode i saradnju sa velikim kompanijama, samim tim se kreira neka dodata vrednost i potreba za novim radnim mestima.
“U drugoj godini projekta imamo plan da podržimo 15 malih i srednjih preduzeća. Za sada nam ide vrlo dobro, imamo šest malih i srednjih preduzeća koja će odobriti Švajcarska agencije za razvoj i saradnju, a potom imamo još šest koje pripremamo za naredni ciklus odobrenja”, rekao je direktor SME HUB-a.
Ukazuje da su vremena izazovna i na geopolitičkom planu, na planu kompletne ekonomije u svetu, ali se, kako kaže, nada daljem stabilnom prilivu stranih direktnih investicija u Srbiji, daljem stabilnom rastu, ali i razvoju sektora malih i srednjih preduzeća, što predstavlja jednu od glavnih tema ove inicijative.