- Sofija Vulićević Novinarka redakcije za TV sadržaj
Praznična groznica donosi talas popusta, ali i iskušenja za potrošače. Kako odoljeti kupovini nepotrebnih stvari i da li su popusti u Srbiji zaista povoljni? Evo šta trebate znati da biste pametno trošili tokom sezonskih akcija.
Sezona popusta često mami potrošače da troše više nego što planiraju. Finansijski ekspert Vladimir Vasić gostujući u “Blic dan” upozorava da je ključ u racionalnom pristupu. Ako se fokusirate na stvarne uštede, poput kupovine televizora na značajnom popustu, možete profitirati. Međutim, trgovci znaju da igraju na kartu psihologije, podižući cene pre popusta da bi stvorili iluziju veće uštede.
Blic preporučuje
Vasić ukazuje da trgovci često manipulišu cenama oko “crnog petka“, veštački ih povećavajući pre akcije, da bi kasnije popust izgledao veći. Ovo može zavesti kupce da misle da dobijaju bolju ponudu nego što je to zaista slučaj.
Brendovi i psihološki efekti igraju veliku ulogu u odlukama o kupovini. Ljudi su skloni da reaguju na podsticaje iz okruženja, što trgovci koriste kako bi podstakli impulsivnu kupovinu.
Korišćenje keš kredita može imati smisla ako je reč o značajnoj uštedi. Međutim, treba biti oprezan jer kreditne kartice i dozvoljeni minus spadaju među najskuplje bankarske proizvode.
– Crni petak je dobar ako se racionalno kupuje. Recimo, želite televizor koji košta 100.000 dinara, a tokom crnog petka imate popust od 50 odsto. Vi ste tu mnogo uštedeli. Svakako tokom ovog dana država i trgovci trljaju ruke najviše – kaže Vasić.
Kupovina na odloženo
Potrošači razmatraju različite vrste kredita i kreditnih kartica, sa posebnim naglaskom na revolving kartice.
– Ove kartice omogućavaju korisnicima da plaćaju iznos koji žele, uz obavezu da mesečno otplate minimum od 5 do 10 procenata duga. Međutim, važno je napomenuti da kamatna stopa za kreditne kartice može biti izuzetno visoka, često prelazeći 20 procenata. Novim zakonom Narodne banke Srbije, maksimalna kamatna stopa je fiksirana na 18 procenata, što predstavlja smanjenje u odnosu na prethodnih 23,4 procenata, ali se i dalje smatra visokom – ističe gost “Blic dana”.
Krediti se često koriste kao način da se poveća kupovna moć u trenucima kada su potrebni dodatni troškovi, kao što su praznici ili kupovina zimskih stvari. U tom kontekstu, Vasić savetuj korišćenje kredita za kupovinu potrebnih stvari, što može rezultirati uštedom od 30 do 40 procenata.
Vasić ističe da je nekada mnogo jeftinije kupovati zimsku garderobu leti, nego čekati “crni petak”.