BRENDOVI OTIŠLI ALI NJIHOVA ROBA NIJE?! Rusi mesecima MASOVNO ŠVERCUJU proizvode sa Zapada: Tržište prepravljeno kopijama

Uprkos tome što evropske, severnoameričke i japanske kompanije napuštaju Rusiju zbog njenih akcija u Ukrajini, uticaj na ruske potrošače je minimalan, iako rokovi isporuke mogu biti duži, a neka roba skuplja.

Blic preporučuje

Glavna promena je bila ruta snabdevanja, ali proizvodi ostaju dostupni i na mreži i u prodavnicama. Kupci samo treba da znaju gde da traže.

Ono što je najvažnije, velika većina robe u pitanju ne podleže sankcijama i ovi prekogranični tokovi su legalni. A Moskva ih rado pušta unutra, kojim god putem da krenu.

Kontinuirana dostupnost brendova pokazuje izazove sa kojima se kompanije suočavaju u kontroli lanaca snabdevanja prilikom izlaska sa tržišta.

“Zara” u Minsku

Vlasnik “Zare Inditeks” zatvorio je svoje 502 ruske prodavnice nakon što je Moskva poslala trupe u Ukrajinu, a zatim ih prodala “Daher grupi” sa sedištem u UAE.

Sada ih mali uvoz i onlajn prodavci održavaju u životu, pokazao je Rojtersov pregled šest velikih onlajn tržišta i razgovori sa desetak kupaca i prodavaca.

Foto: RAS Srbija

Albina, 32, je prošlog leta odnela prazan kofer u Minsk i vratila se 24 sata kasnije sa odećom marke “Inditeks Zara”, “Bershka” i “Massimo Dutti” u vrednosti od 33.000 rubalja (442 dolara) za sebe i prijatelje.

Dok se većina zapadnih brendova koji su zaustavili ruske operacije takođe povukla iz Belorusije – čvrstog saveznika Moskve – “Inditeks” nije. Kompanija nije odgovorila na pitanje o tome.

Albina je rekla Rojtersu da je takođe kupovala odeću u Parizu i Dubaiju i koristila mrežu onlajn prodavaca.

„Postoje stranice na Instagramu, na Telegramu, ima devojaka koje znam koje su se preselile da žive u Evropi ili Istanbulu ili Dubaiju“, rekla je ona. „Oni prikupljaju porudžbine, recimo u Istanbulu, uzmu 15-30 odsto (kao proviziju), onda ih isporuče ovde i plaćate isporuku.

Onlajn prodaja

Kako su se lanci snabdevanja pokvarili, Rusija je legalizovala takozvani paralelni uvoz, dozvoljavajući trgovcima na malo da unose proizvode iz inostranstva bez dozvole vlasnika žiga.

Sajtovi za e-trgovinu prodaju široku lepezu uvezene robe, a prodavci se često oglašavaju da donose proizvode iz inostranstva.

Tržišni lider “Wildberries” prodaje stare zalihe “Inditeks” brendova i ima skoro 17.000 proizvoda u svom “Zara” katalogu. Izvor blizak “Inditeksu” rekao je da se radi o akcijama koje su bile u Rusiji kada je tamo obustavio aktivnosti.

Foto: shutterstock

“Wildberries” nije odgovorio na zahtev za komentar.

Jedan sveprisutni zapadni proizvod koji prodaju “Vildberries” i njegovi vršnjaci “Ozon” i “Yandex Market” je “Koka-Kola”, koja se često reklamira kao uvezena tako da kupci znaju da je prava stvar.

Dok je “Koka-Kola” prošle godine prestala da proizvodi i prodaje pića u Rusiji, drugi su ih uvozili, a etikete na limenkama i flašama pokazuju da su stigla iz Evrope, Kazahstana, Uzbekistana i Kine.

Jedna od karakteristika ovog aranžmana je da cene variraju. U jednom moskovskom supermarketu bile su u prodaji tri limenke “Koka-kole” po tri različite cene, uvezene iz Danske, Poljske i Britanije.

Viši zaposleni u velikom maloprodajnom objektu objasnio je kako su se kompanije prilagodile.

– Ubrzo su uspostavljeni kontakti i potpisani novi ugovori sa novim partnerima, pokrenuti su novi tokovi novca i logistički lanci snabdevanja sa turskim, poljskim i kazahstanskim kompanijama – rekao je on pod uslovom da ostane anoniman.

Foto: Milan Ilić / Ringier

“Koka-kola” je sada dostupna u još više zemalja.

– Međutim, kao i obično, kupac je taj koji plaća više za ove nove neprijatnosti – dodao je službenik.

‘Prijateljski’ uvoz

Kako se razvijaju nove rute, dodatni troškovi logistike, putovanja i skaliranja će pasti, a iako trgovina ostaje relativno neefikasna, ovi novi odnosi su tu da ostanu, rekao je Ram Ben Tzion, izvršni direktor digitalne platforme za proveru “Publican”.

– Mehanizmi paralelnog uvoza su konsolidovani i prošireni, što znači da je skoro sve dostupno i da će to biti u budućnosti – rekao je Ben Cion, ukazujući na redove kamiona na granici i nove entitete koji niču u obližnjim državama.

„Koka-kola” lako može da primeti „nalet potražnje“ iz zemalja koje su susedne Rusiji, odakle dolazi većina paralelnog uvoza – rekao je Ben Cion. „Nije u njihovom interesu da bilo šta preduzmu po tom pitanju.

“Koca-Kola” je odbila da komentariše.

„Prijateljske“ zemlje koje nisu uvele sankcije povećale su izvoz u Rusiju, pokazuju njihovi trgovinski podaci. Sama Rusija je prestala da objavljuje takve brojke.

Trgovina Kine i Rusije dostigla je rekordnih 1,28 biliona juana (186 milijardi dolara) prošle godine, dok je izvoz Turske u Rusiju skočio 61,8 odsto na 9,34 milijarde dolara, a kazahstanski 25,1 odsto na 8,78 milijardi dolara.

Neformalni putevi snabdevanja mogli bi da dovedu do toga da više robe lošeg kvaliteta uđe u Rusiju, međutim, pošto regulatori gube nadzor, rekao je Ben Cion.

Kopije

Neki brendovi se godinama bore protiv kopija i neovlašćenog uvoza. U međuvremenu, ruski rivali “Koka-Kole” povećali su kapacitet flaširanja i lansirali nove napitke.

Švedski gigant nameštaja “Ikea” prodao je svoje akcije “Yandex Marketu”, odeljenju e-trgovine tehnološkog giganta “Yandex” kada je napustio Rusiju. Vlasnik brenda “Ikea” “Inter IKEA Group” rekao je da je prodao preostale zalihe za nepoznat iznos “Yandex-u” dok je smanjio “IKEA Retail Russia”.

“Yandex Market” kaže da dovodi dobavljače koji su ranije prodavali robu preko IKEA prodavnica u direktan kontakt sa kupcima.

Foto: Milan Ilić / Ringier

Ali bivši dobavljači su takođe spremni da prodaju blago modifikovane “Ikea” artikle pod različitim imenima. Jedan već reklamira set posteljine koji se zove “ARUA” (analog IKEA BERGPALM)”.

“Ikea” je rekla da istražuje robu koja se reklamira kao slična njenoj na mreži.

Iako se za ruske firme otvaraju nove mogućnosti, veza sa zapadnim brendovima može ometati napore da se podstakne lokalna proizvodnja.

– Vremenom će tržišne snage nastaviti da guraju proizvode na koje su Rusi navikli na tržište i dok postoji težnja da se pređe na ‘Made in Russia’, biće veoma teško naterati ljude da se prikače na ruske stvari – rekao je Ben Tzion.

(Izvor: Rojters)

Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com