Evropska komisija predložila je pre desetak dana da se stariji, dotrajali automobili , odnosno polovnjaci više ne prodaju i ne izvoze van EU. Takav potez nesumnjivo bi bio udar na Srbiju i srpske vozače znajući da je najveći broj automobila koji se voze na ulicama Srbije upravo došlo iz uvoza.
Evropska unija smatra da bi novi potez popravio bezbodnost saobraćaja smanjio zagađenost, intenzivirao reciklažu i doveo do konačne veće vrednosti. O predlogu Evropske komisije, trenutno odlučuju Savet EU i Evropski parlament i nekoliko je otvorenih pitanja.
Blic preporučuje
Inostrana tržišta sa kojih uvozimo najviše polovnjaka su brojna, a prema podacima platforme carVertical, 28 odsto polovnih automobila u Srbiji, dolazi iz Italije, koja ima najveći udeo na tržištu, a slede Nemačka (16,7 odsto), Francuska (15,8 odsto), Češka (10,7 odsto) i Belgija (6,5 odsto).
Nova mera tako bi sigurno “udarila” na srpske vozače, ali i na prodavce polovnih automobila. Ono što je u ovom momentu dobro, jeste to da se ne zna na koja bi se polovna vozila ova odredba i odnosila i koji bi kriterijumi pri zabrani važili. To bi moglo recimo da bude godina proizvodnje, stanje automobila ili pak zemlja iz koje se uvozi automobil. Ne zna se ni kada bi ova promena stupila na snagu.
Zašto je važno odakle je automobil
Ako pitate poznavaoce, radnike na autoplacevima ili uvoznike, nezvanično će vam reći da se Italija ne koira dobro, da je Nemačka ok, ali i da nordijske zemlje nije dobar izbor ukoliko želite da uvezete automobil.
– Kupci polovnih automobila traže automobile iz Italije ili Nemačke jer veruju da vozači u zapadnoj Evropi brinu o svojim automobilima bolje nego bilo ko drugi. Ljudi misle da vozači u ovim zemljama pre svega ne propuštaju redovne servise, obavljaju kvalitetne popravke i kupuju bolje opremljene automobile – kaže Matas Buzelis, šef za komunikacije kompanije carVertical.
Na stanje vozila i uobičajene probleme u velikoj meri utiče region iz kojeg automobil dolazi. Vozila iz nordijskih zemalja poput Švedske obično imaju više korozije zbog snega, soli i niskih temperatura.
Foto: Oliver Bunić / RAS Srbija
U međuvremenu, automobili iz Italije možda nemaju koroziju, ali boja mnogih polovnih vozila iz Italije može biti izbledela zbog intenzivne sunčeve svetlosti. Generalno, ekstremne promene temperature nikada nisu dobre za automobil. Zemlje poput Nemačke, Belgije ili Francuske imaju blagu klimu i dobre puteve, smanjujući rizik od korozije, izbledele boje i problema sa suspenzijom.
Cena veća i za 25 odsto
Polovni automobili u Srbiji su i dalje su na ceni. Tražnja ne pospsutaje, naprotiv, sa lepim danima je i pojačana, ali globalna istraživanja upozoravaju na oprez. Zvanični podaci pokazuju da je mnogo, čak i previše polovnjaka sa lažiranom kilometražom, kao i da je mnogo njih pre prodaje bilo kod limara zbog udara, manjih ili većih.
Polovni automobil kupljen prošle godine u januaru u decembru je mogao da se proda za oko 25 odsto više. Toliko su u proseku za godinu dana poskupeli polovnjaci u Srbiji. Rast cena je nastavljen i ove godine, doduše blagi, ali je ocena da nema još mnogo prostora za poskupljenje.
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.