Prelep južni vrh Peloponeza, koji je oduvek privlačio turiste svojim plažama, odnedavno je dobio ključnu ulogu u naftnim poslovima.
Izvor: jutarnji list/Robert Bajruši
EPA-EFE/ADAM WARZAWA
Sada se u vodama oko Peloponeza teret svakodnevno pretovaruje metodom STS (Ship-to-Ship Transfer): nafta i druga roba povezana s ruskim dobavljačima prebacuju se s jednog broda na drugi u zalivu, a ne u luci, što preti ekološkom katastrofom, pokazala je istraga Reporters United i Investigate Europe.
Pre rata indijske rafinerije gotovo da nisu uvozile ruske sirovine. Ali sada je luka Sika u zapadnoj indijskoj državi Gudžarat postala najveći svetski uvoznik ruske nafte i najveći izvoznik nafte u Evropsku uniju, prenosi Jutarnji list.
Takođe, do aprila 2023. Gatik Ship Management sa sedištem u Mumbaiju, prethodno nepoznata indijska kompanija, postala je jedan od najvećih brodovlasnika na svetu.
U 2021. Gatik je imao samo dva tankera, a sada se njegova flota sastoji od 58 brodova ukupne vrednosti 1,6 milijardi dolara. Gatik se pojavio niotkuda i brzo je postao glavni prevoznik ruskih sirovina, a komanija je usko povezana s Rosnjeftom, koji je pod sankcijama. Ukratko, Indijci su vlasnici flote “tankera u senci”, koji poslove obavljaju blizu grčkih obala.
Tako je 4. juna naftni tanker Jam br. 3 pod panamskom zastavom, kojim upravlja tajvanska kompanija, ušao u Lakonski zaliv i susreo se s tankerom Dale, brodom kojim upravlja švajcarski trgovački div Trafigura, a koji je prevozio naftu iz luke Novorosijsk.
Dva broda su bila jedan do drugog gotovo ceo dan sve dok većina tereta koji je nosio Dale nije prekrcana na Jam. Tada se Jam zaustavio pokraj drugog broda, Star C, koji je takođe prevozio naftu iz Novorosijska i ponovno preuzeo naftu pa otplovio u luku Sidi Kerir u blizini egipatskog grada Aleksandrije.
Važna bioraznolikost
Lakonski zaliv u kojem se obavlja ovo prekrcavanje jedan je od evropskih kutaka poznatih po svojoj bioraznolikosti.
U oktobru 2022. grčki zastupnik u Evropskom parlamentu Petros Kokalis podsetio je Evropsku komisiju da je zaliv, sa svojim bogatim ribljim fondom, zaštićen u okviru Nature 2000, programa zaštite prirodnih područja Evropske unije.
Zaliv je dom 13 prioritetnih vrsta riba i gmizavaca, uključujući ugrožene zelene i glavate kornjače, čija su ključna područja za gnežđenje na tamošnjim plažama. Strahove vezane uz moguće posledice izlivanja nafte u Zalivu dele i drugi grčki političari. Međutim, kako vlasti u Atini smatraju da je prevoz nafte važan za grčku ekonomiju koliko i turizam, glasovi ekologa su utišani.
Međutim, prema atinskoj konsultantskoj kompaniji Dynamarine, u 2,55 posto svih STS poslova, što uključuje tankere koji prevoze sirovu naftu, dolazi do incidenata kao što su sudari brodova i izlivanje ulja na palubi ili u moru. Evropske sankcije protiv Rusije dovele su do toga da se prevozom sada bavi flota u senci, koja se sastoji od istrošenih tankera.
Skladno klasifikaciji međunarodne kompanije Paris MOU, zastave pod kojima brodovi plove dele se na bele, sive i crne. Analiza koju su sproveli Reporters United i Investigate Europe pokazuje da je u junu najmanje sedam brodova pod sivom i crnom zastavom bilo uključeno u STS poslove blizu obale Grčke.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.