Kada se Folksvagen zakašlje, onda Nemačka dobije grip: Evo šta će biti sa srpskom auto-industrijom

Biznis Vesti

Kada se Folksvagen zakašlje, onda Nemačka dobije grip: Evo šta će biti sa srpskom autoindustrijom

RTS

Ljubodrag Savić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu rekao je za RTS da će se u Srbiji osetiti posledice krize u nemačkoj autoindustriji jer najveći deo komponenata koje se proizvode kod nas je za velike firme, odnosno Folksvagen. Ako Folksvagen ima problem imaćemo i mi problem, delimo sudbinu zemalja Evrope, istakao je Savić.

,

Foto: Yau Ming Low / shutterstock

,

Koliko će se turbulencije u evropskoj autoindustriji odraziti na naše tržište i koliko će se na našim putevima osetiti neizvesnost koja je zabrinula sve u zapadnom delu Evrope? Jedna političarka opozicionog CDU-a, rekla je da kada se Folksvagen zakašlje, onda Nemačka dobije grip. Toliko je važan automobilski sektor u Nemačkoj.

Blic preporučuje

Razumljivo je da se onda postavlja pitanje da li srpska privreda može da “oboli”, uzimajući u obzir situaciju u nemačkoj autoindustriji.

Ljubodrag Savić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu kaže da je do nedavno svaki drugi automobil bio proizveden u Nemačkoj, ta zemlja je motor privrede Evrope, a srpska privreda je povezana sa Nemačkom.

Foto: shutterstock

Ko su krivci: pandemija, rat u Ukrajini, sindikati…

Savić je ocenio da je jedan od glavnih uzroka problema u nemačkoj autoindustriji napravila – pandemija.

“Autodelovi su se proizvodili u Istočnoj Evropi ili na Dalekom istoku gde su jeftini, a sklapali se u Evropi. Sa zatvaranjem granica zbog pandemije sve to je stalo”, kaže Savić.

Imaćemo i mi problem, delimo sudbinu zemalja Evrope, istakao je Savić. Koliko će se turbulencije u evropskoj autoindustriji odraziti na naše tržište i koliko će se na našim putevima osetiti neizvesnost koja je zabrinula sve u zapadnom delu Evrope? Jedna političarka opozicionog CDU-a, rekla je da kada se Folksvagen zakašlje, onda Nemačka dobije grip. Toliko je važan automobilski sektor u Nemačkoj.

Razumljivo je da se onda postavlja pitanje da li srpska privreda može da “oboli”, uzimajući u obzir situaciju u nemačkoj autoindustriji.

Ljubodrag Savić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu kaže da je do nedavno svaki drugi automobil bio proizveden u Nemačkoj, ta zemlja je motor privrede Evrope, a srpska privreda je povezana sa Nemačkom.

Foto: Michael Sohn / Tanjug/AP

Ko su krivci: pandemija, rat u Ukrajini, sindikati…

Savić je ocenio da je jedan od glavnih uzroka problema u nemačkoj autoindustriji napravila – pandemija.

“Autodelovi su se proizvodili u Istočnoj Evropi ili na Dalekom istoku gde su jeftini, a sklapali se u Evropi. Sa zatvaranjem granica zbog pandemije sve to je stalo”, kaže Savić.

Kao drugi razlog zbog čega je nemačka industrija u krizi navodi rat u Ukrajini i prekid korišćenja jeftinih ruskih sirovina.Napomenuo je da je treća stvar koja je doprinela problemima izuzetna uloga sindikata u Nemačkoj. Kako kaže, studije su pokazale da ako je ostvarena dobit od 8 odsto, četiri odsto ide vlasnicima, a četiri radnicima.

Folksvagen je objavio planove za smanjenje troškova, koji predviđaju i potencijalno zatvaranje fabrika u Nemačkoj prvi put u istoriji. Ipak, otpuštanje radnika u Folksvagenu je teže sprovesti nego u drugim kompanijama.

“Ako se srazmera ne poštuje na ulicama ćete imati tri miliona ljudi. Nemačka nije osvojila tehnologiju električnih automobila, Kinezi su otišli mnogo dalje”, rekao je Savić.

Ocenjuje da će problemi trajati duži period.

Srbija je, za razliku od SFRJ – komponentaš

“Nemačka autoindustrija je opterećena problemima, Kinezi nemaju te probleme. To je konkurencija koja je nerešiva za Nemačku”, smatra profesor Ekonomskog fakulteta.

Prethodno je i ZF, jedan od najvažnijih proizvođača auto delova u Nemačkoj, saopštio da planira da do kraja 2028. godine ukine između 11.000 i 14.000 radnih mesta u toj zemlji. I dok se čeka epilog planova za Folksvagen, pre svega zbog pregovora sa sindikatima, očigledno prvo stradaju dobavljači, odnosno komponentaši.

Savić je istakao da smo u SFRJ imali industriju koja je pravila cele proizvode, a sada je Srbija – komponentaš.

“Komponentaši rade kad postoje potrebe, kada ne postoji potreba onda fabrike prestaju sa radom. Osetićemo posledice krize u nemačkoj autoindustriji jer najveći deo komponenata koji se proizvode u Srbiji je za velike firme, odnosno Folksvagen. Ako oni imaju problema imaćemo i mi problem”, istakao je Savić.

Gubi se trka sa Kinom

I Mercedes-benc, BMV i Porše takođe su morali da smanje svoja očekivanja za finansijsku godinu i to ukazuje da se gubi trka sa azijskim zemljama, pre svega sa Kinom.

“Kina dolazi na evropsko i svetsko tržište. Žestok, divlji, kapitalizam gde su prava radnika u Kini drugačija. Nema ekoloških normi kao u Evropi. Mnoge stvari koje su u Evropi standard, u Kini nisu. U Kini radnici rade 12 sati uz manje nadnice. Samo neko ko je zaljubljen u nemačku industriju on će odabrati nemački automobil. To su sve faktori koji Kinezima daju prednost”, naveo je Savić.

Ljubodrag Savić je nedavno za “Blic Biznis” govorio o ekonomskoj krizi i posledicima koje ona sa sobom nosi. Opširnije pročitajte ovde.

(RTS)

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com