Iako se obično veruje da boja nema znatnog uticaja na to koliko automobil često učestvuje u saobraćajnim nesrećama, vozila svetlih boja se često smatraju bezbednijim jer ih je lakše uočiti u uslovima loše vidljivosti. U uslovima slabe vidljivosti nije lako uočiti automobil tamne boje parkiran pored puta
Kako bi procenila uticaj boje vozila na bezbednost, kompanija carVertical je sprovela studiju koja je utvrdila najbezbednije boje automobila u Srbiji.
Od svih automobila proverenih na platformi carVertical u Srbiji, narandžasti modeli su se pokazali kao najbezbedniji, sa samo 19,5% oštećenih vozila. Narandžasti automobili se smatraju sigurnim jer se njihova jarka, uočljiva boja ističe u različitim uslovima vožnje, što ih čini veoma vidljivim za druge vozače. Povećana vidljivost, čak i u uslovima slabe osvetljenosti ili lošeg vremena, doprinosi smanjenju rizika od saobraćajnih nesreća, jer je automobil lako uočljiv na putu.
Bež automobili se nalaze na drugom mestu – 28,8% ima evidentirana oštećenja. Bež boja se često povezuje sa praktičnošću i obično se viđa na porodičnim ili ekonomičnim automobilima. Ova boja se ne stapa sa većinom prirodnih ili urbanih okruženja, što pomaže drugim vozačima da lakše primete vozilo.
Crveni automobili zauzimaju treće mesto na listi, pri čemu je 34,1% njih oštećeno. Zbog upadljive boje, ovi automobili su izuzetno uočljivi u saobraćaju, što doprinosi njihovoj bezbednosti.
Vlasnici automobila često farbaju vozila ili stavljaju foliju, tako da je pre kupovine polovnog vozila važno proveriti da li boja automobila odgovara onoj u registarskoj dokumentaciji.
– Farbanje automobila ili prekrivanje folijom na traje dugo. Međutim, prilikom kupovine takvog automobila treba obratiti pažnju na stanje karoserije, jer se ispod folije mogu kriti nedostaci ili rđa – kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile i rukovodilac komunikacija u carVerticalu.
Određene boje automobila su češći učesnici u saobraćajnim nesrećama
Godinama unazad, najpopularnije boje automobila na tržištu su crna, bela i siva (srebrna). Ovo je globalni trend i popularnost ovih boja će verovatno nastaviti da raste. Iako su milioni automobila u ovim bojama na ulicama, oni nisu najčešće uključeni u saobraćajne nesreće.
Istraživanje je pokazalo da su u Srbiji najčešći učesnici u saobraćajnim nezgodama braon (47,2%) i žuti automobili (42,1%).
Braon automobili mogu biti manje bezbedni jer njihove zemljane nijanse mogu da se stope sa prirodnim okruženjem kao što su seoski putevi, zemljani puteljci ili jesenji pejzaži, što ih čini teže uočljivim za druge vozače. Iako su uočljivi i dobro vidljivi u većini uslova, žuti automobili ponekad se manje izdvajaju tokom sunčanih ili vedrih dana, jer se boja stapa s okolinom, što smanjuje njihov vizuelni kontrast na putu.
– Izgled automobila može da prevari i zato ne preporučujemo odabir modela isključivo na osnovu izgleda. Važno je proveriti istoriju vozila, obaviti probnu vožnju, odvesti auto na pregled u ovlašćeni servis i tek onda odlučiti da li ćete ga kupiti ili nastaviti da tražite – objašnjava Buzelis.
Metodologija
Istraživanjem su obuhvaćeni statistički podaci iz izveštaja o polovnim vozilima koje su kupili korisnici kompanije carVertical u periodu od avgusta 2023. do avgusta 2024. godine. Studija je sprovedena u 15 zemalja.carVertical posluje u 28 zemalja i prikuplja podatke iz preko 900 globalnih baza podataka, uključujući registre organa za sprovođenje zakona, finansijske institucije, državne i/ili regionalne registre i oglase. Obradom miliona izveštaja o istoriji vozila godišnje, ova kompanija pruža najnovije podatke i trendove, kao i jedinstvene prognoze za tržište polovnih automobila.