Razvojem tehnologije i uvođenjem digitalizacije u sve sfere života, prisutnost u digitalnom okruženju postala je integralni deo naše svakodnevice.
Izvor: B92.net
Ilustracija: Shutterstock/Tero Vesalainen
Digitalizacija je postala i neizostavni deo nastupa gotovo svakog brenda. Pored niza pozitivnih stvari, ovaj razvoj doneo je i brojne izazove, među kojima su i pokušaji prevara neopreznih korisnika.
Na udaru internet prevara su posebno oni brendovi koji su stekli poverenje potrošača, kao i pojedine ličnosti koje imaju veliki ugled u društvu. Naime, sve učestalije se beleže pojave da zlonamerni korisnici kreiraju lažne naloge da bi ukrali podatke korisnika koji učestvuju u lažnim nagradnim igrama ili da dođu do novca uplatama na lažne investicione platforme. Pored štete koja se na ovaj način čini korisnicima lažnih platformi, postoje i posledice po ugled kompanija ili pojedinaca koji su zloupotrebljeni u ove svrhe.
Najćešće se za zloupotrebu koriste imena velikih kompanija, među kojima su banke, veliki trgovački lanci, naftne kompanije… Na udaru su i poznati sportisti ili glumci. Zbog toga treba biti posebno oprezan sa ovakvim pokušajima, uz stalnu svest o tome da je kreatorima lažnih stranica i platformi osnovni cilj da pribave imovinsku korist, kao i da preuzmu lične podatke građana koji se registruju, kako bi ih kasnije zloupotrebili.
Ukoliko obratite pažnju, ovakve stranice možete relativno lako prepoznati. One najčešće imaju samo po jednu objavu, što u startu može biti indikator da nešto nije u redu, pogotovo ako je u pitanju brend koji je već godinama prisutan u javnosti. Ove stranice najčešće koriste proces koji se zove „phishing“ (fišing – pecanje), kojim privlače osobe kako bi otkrili privatne podatke, kao što su imejl adrese, korisničko ime i lozinka koje se koriste na društvenim mrežama, podaci o bankovnom računu, kreditnoj kartici, broju telefona, podaci iz lične karte ili pasoša i drugi. Umesto nagrade koja je obećana, lični podaci često budu zloupotrebljeni, a osobe koje su napadnute i koje su otkrile svoje podatke mogu ostati bez novca na računu, postati žiranti, vlasnici fantomskih firmi i slično. Kod lažnih investicionih platformi najčešće se korisnicima nudi laka zarada, sa nerealnom dobiti u odnosu na uložena sredstva.
Najčešće je za učešće u lažnim nagradnim igrama potrebno “lajkovati” stranicu, proslediti objavu prijateljima i podeliti objavu na ličnom profilu. Učesnici lažne nagradne igre nakon toga dobijaju poruku da su srećni dobitnici različitih vidova nagrada, međutim, kako bi preuzeli nagradu, moraju dostaviti fotografiju svog lica i ličnog dokumenta kao što su lična karta ili pasoš. Pored ovoga, učesnicima se najčešće traže i podaci kao što su ime roditelja, adresa, kontakt-telefon i slično, a koji nisu navedeni u ličnim dokumentima.
Izuzetno je važno odmah pogledati nekoliko stvari, kako bismo izbegli da postanemo žrtve prevare. Ukoliko su u pitanju društvene mreže, treba proveriti da li u sekciji “O nama” (About us) ima svih detalja o toj kompaniji zato što profile velikih kompanija vode stručni ljudi koji misle o svakom detalju, pa i o tom segmentu, kako bi svakom potrošaču dali što više informacija o kompaniji. Takođe, treba pogledati profilnu i naslovnu fotografiju, da li su one visoke rezolucije, da li je fotografija čista i jasna, da li se na njoj jasno vidi logotip. Pored toga, treba pogledati i koliko ima postova na samom profilu, odnosno da li su objave različite ili povezane samo sa nagradnom igrom ili drugim vidom prevare. Velike kompanije imaju redovnu komunikaciju sa potrošačima, pa pored komunikacije o nagradnoj igri ili drugoj aktivnosti tu mora da bude i regularna svakodnevna komunikacija. Ukoliko je u pitanju veb-sajt na kome se nalazi igra, važno je pogledati kako je taj sajt upisan u pretraživaču, odnosno kako ide njegova adresa. Ukoliko vam bilo šta u samom domenu deluje čudno, uđite na Gugl i potražite taj brend, verujemo da će već samim unošenjem imena brenda izaći u pretrazi na prvom mestu prava stranica određene kompanije, gde ćete onda biti u mogućnosti da uporedite sajtove.
Ono što je takođe važno jeste da ne treba da delimo lažne objave na svojim društvenim mrežama, kao ni putem ostalih vidova komunikacije (Viber, SMS i slično), ali ni da putem društvenih mreža ili elektronske pošte šaljemo svoje fotografije, fotografije ličnih isprava, lične podatke i podatke o bankovnim karticama kako bismo ostali zaštićeni.
Kompanija NIS, kao i druge velike kompanije, često se susreće sa lažnim stranicama i lažnim nagradnim igrama, koje dovode u zabludu korisnike društvenih mreža i pratioce kompanije na društvenim mrežama. Ovakve lažne stranice možete prepoznati po svim indikatorima koje smo naveli u ovom tekstu, ali je važno znati i da kompanija NIS nagradne igre i pozive za učešće objavljuje isključivo na svojim zvaničnim profilima:
Facebook: @NIS a.d. Novi Sad @Sa nama na putu
Instagram: @kompanija_nis @sanamanaputu @gdrivesrbija
Web site – www.nis.rs
Takođe, važno je napomenuti da kompanija NIS, kao i druge velike kompanije na svojim zvaničnim internet stranicama objavljuju detaljan pravilnik za učešće u nagradnim igrama. Tako, recimo, kompanija NIS, kada ima nagradnu igru, detaljan pravilnik o istoj objavljuje na zvaničnim internet stranicama: www.nisgazprom.rs ; www.nis.rs ; www.nisotec.rs.
Ukoliko naiđete na pozive na nagradne igre ili bilo kakvu interakciju na drugim stranicama na internetu ili društvenim mrežama, savetujemo da ih ne otvarate i da ne ostavljate svoje lične podatke, kako biste izbegli potencijalne neprijatnosti. Ukoliko primetite lažnu stranicu, nju možete prijaviti administratorima društvene mreže ili pravoj stranici te kompanije. Isto možete učiniti i kada je u pitanju lažna nagradna igra kojom se zloupotrebljava NIS ili neki od brendova kompanije. U slučaju da nastane šteta, potrebno je obratiti se policiji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.