Broj građana koji kupuju onlajn i imaju poverenja u prodavce udvostručio se u odnosu na period pre pandemije
Evropska komisija otkrila da četvrtina sniženih proizvoda košta isto kao i pre sniženja tokom Crnog petka
- Anica Jelovac Novinarka Blic Biznisa
Ovog petka kreće šoping pomama. U petak počinje popularni “crni petak” koji donosi velike popuste, ili bi bar tako trebalo. Hrvatska evroposlanica Biljana Borzan upozorila je građane da budu oprezni tokom praznične sezone, a posebno tokom velikih rasprodaja poput Crnog petka, kada kompanije često obmanjuju potrošače.
Hrvatska evroposlanica Biljana Borzan održala je danas konferenciju za novinare u Kući Evrope na kojoj je predstavila rezultate istraživanja o iskustvima naših građana prilikom kupovine putem interneta. U odnosu na period pre pandemije, broj građana koji kupuju onlajn i imaju poverenja u onlajn prodavce se udvostručio, a čak 67 odsto građana čeka rasprodaju poput Crnog petka da bi obavili kupovinu.
Blic preporučuje
– Moje istraživanje je pokazalo da skoro svi građani kupuju na sniženjima, a njih 67 odsto planira da sačeka popust kako bi nešto kupili. Nažalost, tokom rasprodaja, kao što je Crni petak, više od 80 odsto njih je naišlo na lažne popuste, odnosno primetili su da je snižena cena ista kao i pre sniženja, kaže Borzan.
Situacija nije mnogo bolja ni u EU, gde je tokom pandemije Evropska komisija proverila 176 veb prodavnica, tj. 16.000 proizvoda tokom Crnog petka. Otkrili su da četvrtina sniženih proizvoda košta isto kao i pre sniženja, a 46 odsto onlajn trgovaca ima takve proizvode.
– U Hrvatskoj se 29,1 posto građana susreće s problemima s kupovinom putem interneta, a to su najčešće isporuka pogrešnog proizvoda ili proizvod nikada nije isporučen. Skoro 17 odsto građana prijavljuje probleme koji su posledica činjenice da žive u Hrvatskoj – nedostatak isporuke ili manja ponuda audiovizuelnih sadržaja nego u drugim zemljama članicama EU, kaže Borzan.
Istraživanje je pokazalo i da su građani relativno dobro upoznati sa činjenicom da EU garantuje pravo na povraćaj robe kupljene putem interneta 14 dana nakon isporuke, ali su i dalje zbunjeni pravima koja proizilaze iz garancije. Borzan je istakla da će zahvaljujući njenoj Direktivi o osnaživanju potrošača u zelenoj tranziciji od sledeće godine u svim prodavnicama biti podsetnici da je zakonska garancija obavezna dve godine i da važi za sve proizvode.
– Čak 85,6 odsto naših građana smatra da su popusti veći u zapadnim zemljama EU nego u Hrvatskoj. I u ovom mandatu radiću na uvođenju reda na onlajn tržište, pre svega kroz bolju kontrolu oglašavanja, manipulativne prakse i rešavanje konkretnih pitanja naših kupaca, kao što su nedostatak isporuke ili geoblokiranje, rekla je Borzan.
Ona je građanima poručila da ako nešto zvuči previše dobro da bi bilo istinito, verovatno jeste. Ona je savetovala kupce da ne zaborave da mogu da otkažu i plaćanje karticom i da obrate pažnju na različite tehnike pritiska koje koriste trgovci kao što su „ostao je još jedan proizvod“ ili „još troje ljudi trenutno gledaju ovaj proizvod“. , pošto se najčešće radi o lažnim tvrdnjama.
(Poslovni.hr)