“Poršeov” izlazak na berzu će, kako se očekuje, biti drugi najveći plasman deonica u ekonomskoj istoriji Nemačke – nakon “Dojče telekoma”. Izlazak na berzu firme koja je deo koncerna “Folksvagen” biće, po svemu sudeći, veliki uspeh.
Potencijalni kupci deonica mogli su da se “predbeleže” do srede popodne. A još u ponedeljak su investicione banke objavile da će svi oni koji su pokazali interesovanje za kupovinom deonica, ali ispod maksimalne cene od 82,50 evra po vrednosnom papiru – ostati praznih ruku.
“Folksvagen” je deonice na tržištu ponudio u rasponu od 76,50 do 82,50. To znači da će sve dionice biti plasirane po maksimalnoj očekivanoj vrednosti. “Folksvagen” će tako na papirima zaraditi 9,4 milijardi evra. Do sada je u istoriji Nemačke veći obim emitovanih deonica ostvario samo “Dojče telekom”. Bilo je to 1996. kada je ostvaren ukupan prihod od 9,65 milijardi evra.
“Folksvagen” će u stvari da zabeleži dvostruko veći prihod (oko 19,5 milijardi) od izlaska na berzu, zato što će tim potezom automatski 25 odsto osnovnog kapitala “Poršea” da pređe u posed “Porše-Automobil Holdinga”, u kojem dominantnu (vlasničku) ulogu imaju porodice “Porše” i “Pieh”.
Velika potražnja za deonicama
Investicioni holding pak na drugoj strani kontroliše više od 53 odsto osnovnog kapitala koncerna “Folksvagen”. Zahvaljujući izlasku “Poršea” na berzu, vlasnici holdinga će opet doći u poziciju da direktno kontrolišu “Porše”. Kontrolu nad njim su izgubili pre desetak godina, nakon propalog pokušaja proizvođača sportskih automobila “Poršea” da preuzme kontrolu nad koncernom “Folksvagen”.
Predviđeno je da pola prihoda od emisije deonica ostane u koncernu “Folksvagen”, kako bi se njime finansirala transformacija u smeru elektromobilnosti, kao i digitalnog umrežavanja. Deoničarima “Folksvagena”, i to u obliku posebne dividende, trebalo bi da bude isplaćeno 49 odsto prihoda od emisije papira.
“Porše” je samo jedna od 12 marki koje posluju u okviru koncerna “Folksvagen” – i to ubedljivo najvrednija. “Porše” je na glasu kao “dragulj” koji ostvaruje i najveće prihode “Folskvagenu”.
Od ovog četvrtka “Porše” je i “teškaš” na berzanskom parketu. Proizvođač automobila iz Štutgarta svoju karijeru u tom svetu započinje s berzanskom vrednošću od oko 75 milijardi evra. Poređenja radi, “Folksvagen” je na berzi “težak” 85 milijardi evra, a BMW “samo” 48 milijardi.
Deo kolača za privatne ulagače
“Folksvagen” je u okviru priprema za plasman “Poršeovih” deonica temeljni kapital svoje ćerke-firme “podelio” na 50 odsto običnih deonica i 50 odsto povlašćenih. Ove prve povezane su s pravom glasa, tj. odlučivanja, a kod povlašćenih je dividenda obično nešto veća.
Privatnim ulagačima na raspolaganju je 25 odsto “Poršeovih” povlašćenih deonica. Osim velikih igrača, poput katarskog državnog fonda QIA, holdinga iz Abu Dabija, te norveškog državnog fonda, “Poršeove” deonicu mogu dakle da kupe i privatni, “mali” ulagači.
Od izlaska na berzu “Porše” priželjkuje veću dozu samostalnosti u budućnosti. A sama činjenica da je potražnja za deonicama tako velika, pogotovo u aktuelnim teškim ekonomskim uslovima, dokaz je atraktivnosti te firme.
Već nedeljama su naime kursevi deonica na berzama u padu – zbog rasta stope inflacije i straha od recesije. Neki posmatrači su zato smatrali da je izlazak na berzu u sadašnjoj situaciji prilično odvažan potez.
I dalje je otvoreno pitanje dvostruke ulogu koju igra Oliver Blum. Šef “Poršea” je, naime, istovremeno promovisan i na dužnost šefa u koncernu “Folskvagen”.
Posmatrači se pribojavaju da se te dve uloge teško mogu uskladiti. U “Folksvagenu” i “Poršeu” pak ne dele tu zabrinutost. Za one slučajeve u kojima bi moglo da dođe do eventualnog sukoba interesa, koncern je dobro pripremljen, poručeno je iz “Folksvagena”.