Предлози ЕК за проширење – интеграција већ у фази приступања, припремити буџет за пријем нових чланица

У предлогу реформи које је Европска комисија упутила земљама чланицама и Европском парламенту, наводи се да је проширење у стратешком интересу саме ЕУ, али да ће његове предности бити искоришћене само ако се ЕУ и будуће земље чланице за њега добро припреме.

Припреме ЕУ и земаља кандидата треба да теку паралелно, наводи Европска комисија и оцењује да је реформа ЕУ била потребна и раније, али да је сада “неопходна”.

“Свака земља кандидат ће бити оцењена на основу сопственог напретка у испуњавању Копенхашких критеријума, који су суштински услов за пријем у ЕУ. Самим тим, не могу се прејудицирати временски рокови за будуће приступање”, наводи ЕК.

Комисија предлаже даљу постепену интеграцију кандидата већ у фази приступања, која би донела неке од предности и права пуноправног чланства и пре формалног уласка у ЕУ, “што остаје крајњи циљ процеса.”

Предлаже се додатни фокус и помоћ земљама кандидатима у области владавине права кроз механизме сличне онима који се већ примењују у земљама чланицама.

“То је потребно да би се остварио иреверзибилни напредак пре чланства, и осигурало континуирано постовање стандарда и после приступања”, истиче ЕК.

Комисија предлаже и постепено укључивање кандидата у јединствено тржиште ЕУ, али наглашава да је неопходно обезбедити поштовање свих права и обавеза, “што не може бити “а ла карт”.

План раста за Западни Балкан “добар пример постепене интеграције”

Наводи се да је План раста за Западни Балкан “добар пример постепене интеграције” у заједничко тржиште ЕУ, уз додатно финансирање кроз Фонд за реформе и раст у вредности од шест милијарди евра.

“Проширење укључити у пројектовање следећег вишегодишњег буџета”

Прецизан финансијски утицај проширења на буџет ЕУ ће првенствено зависити од његовог тренутка и обима, од резултата приступних преговора, као и од важећег ЕУ законодавства у тренутку приступања, стоји у предлогу.

“У сваком случају, проширење треба укључити у пројектовање следећег вишегодишњег заједничког буџета ЕУ за период од 2028. до 2035. године. Будуће финансијске програме и трошкове ЕУ треба планирати имајући у виду наредно проширење,” сматра Комисија.

Предлог за прелазак са једногласног на већинско одлучивање

Европска комисија предлаже и прелазак са једногласног на већинско одлучивање унутар ЕУ у неким кључним областима, укључујући и проширење, уз одређене гаранције које би заштитиле “стратешке националне” интересе земаља чланица.

У Комисији верују да се ово може спровести и без компликоване промене оснивачких уговора ЕУ, коришћењем неких већ постојећих клаузула.

У предлогу се наводи и да ће ЕУ са 30 и више чланица морати да размисли и о евентуалном смањењу броја комесара и другим институционалним променама, уз оцену да постојећа правила то омогућавају.

Не поричући бројне изазове, Европска комисија истиче да “добро спроведено проширење” доноси геополитичке, економске, социјалне, друштвене и демократске предности за садашње и будуће земље чланице.

Према оцени Брисела, припрема за проширење треба посебно да се фокусира на области саобраћајне повезаности, екологије и климатских промена, безбедност хране, економску и социјалну конвергенцију, миграције, управљање границама и безбедност.

Проширена ЕУ има већу геополитичку тежину и економски утицај на глабалном нивоу, наводи се у документу за који у Европској комисији кажу да је допринос “мапи пута за рад на проширењу” који лидери ЕУ треба да усвоје у првој половини ове године.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com