U privatnom sektoru smatraju da su e-fakture deo unapređenja sistema rada.
Izvor: B92.net
Ilustracija: Depositphotos, AllaSerebrina
Korišćenje sistema elektronskog fakturisanja biće obavezno za sve obveznike PDV-a od 1. januara 2023. godine, a privrednici koji već koriste ovaj sistem zadovoljni su njegovom primenom.
“Mi smo kompanija koja je veoma aktivna na farmaceutskom tržištu, u domenu maloprodaje kroz BENU apoteke i kroz PHOENIX veleprodajno poslovanje i uvek smo tu da podržimo digitalizaciju u procesima, jer je ona naše strateško opredeljenje. Tako i projekat e-fakture doživljavamo kao dodatno unapređenje procesa ne samo u finansijama, nego u celom sistemu. Manje papirologije, efikasnije, sistematičnije i preglednije pristupanje finansijskoj operativi, manja mogućnost greške i na kraju brži protok informacija, samo su neke od prednosti koje u ovom trenutku možemo da sagledamo. Svakako da je iza nas period prilagođavanja i promena koji nije uvek lak, ni jednoj strani, ali smo svi zajedno na istom zadatku i očekujemo da će e-faktura u sledećim fazama staviti akcenat na sve one detalje koji su u procesu implementacije sagledani kao prostor za unapređenje. Nove benefite takođe očekujemo u sledećoj godini nakon usklađivanja regulative i pune primene Zakona”, objašnjavaju u Benu apotekama.
Iz Apatinske pivare poručuju da su sa pripremom za implementaciju projekta sistema elektronskih faktura (SEF) krenuli smo sa najavom od strane države.
“Sve relevantne službe Apatinske pivare su uključene u projektni tim koji prilagođava procese u skladu sa zahtevima prelaska na sistem SEF-a. Aktivno su uključeni i spoljni partneri koji nam obezbeđuju sistemska rešenja i podršku. U skladu sa zakonski definisanim okvirima sproveli smo uspešan početak ovog projekta za ulazna dokumenta polovinom godine, a za izlazna ćemo biti spremni u decembru za primenu od 01.01.2023. godine. Sistem SEF nama kao Apatinskoj pivari značajno pomaže u elektronskoj razmeni dokumentacije u delu koji se odnosi na standardizaciju dokumenata tako da sada svi privredni subjekti rade razmenu u istom sistemu na isti način. Ovo je značajno poboljšanje u odnosu na dosadašnju praksu gde su različiti sistemi bili u opticaju na tržištu što je dovodilo do velike kompleksnosti i izvodljivosti takve saradnje uopšte. Značajno će se smanjiti upotreba papirne dokumentacije, ubrzaće se svi procesi, rasteretiti zaposleni od dodatnog manuelnog rada i gubitka vremena, a povećaće se transparentnost poslovanja. Svesni smo izazova koji su pred nama kada je reč o osposobljenosti naših kupaca za rad u novom sistemu. Sigurno je da će biti potreban period za prilagođavanje tako da smo našim partnerima na tržištu nudili našu pomoć i ekspertizu za što bezbolniju tranziciju na novu platformu. Naši partneri poput velikih maloprodajnih lanaca izrazili su zainteresovanost da u decembru zajedno testiramo novi sistem”, kažu u Apatinskoj pivari.
U sistemu se nalaze svi obveznici poreza na dodatu vrednost i oni će moći da računaju na znatno brži povraćaj PDV-a. Ukoliko se ulazno-izlazne fakture poklope u sistemu neće se više čekati oko 45 dana kao ranije. Na ovaj način se rešava jedna od osnovnih zamerki privrednika koja je bila u proteklom periodu.
Među internacionalnim kompanijama koje posluju u Srbiji je i Nestle koji smatra da za njih uvođenje e-faktura ima višestruki značaj, pre svega u pogledu povećanja efikasnosti u svakodnevnom radu, a to podrazumeva bržu i lakšu razmenu i obradu podataka.
“Uvođenjem ovog sistema kompanije imaju jedinstven pristup i direktan ažuran uvid u sve primljene i izdate fakure, a dodatne dobrobiti su lak pristup podacima, unificiranost faktura i smanjenje troškova. Sistem e-faktura omogućio je bolju primenu, praćenje i sprovođenje najznačajnijeg Zakona o oporezivanju, PDV zakona”, kažu u računovodstvu kompanije Nestlé.
Korišćenje sistema e-faktura je besplatno i očekuje se ubrzanje poslovnih procesa, kao i unapređenje poslovanje kroz dodatnu pravnu sigurnost.
U domaćoj kompaniji Zlatiborac kažu da svakodnevno izdaju mnogo faktura u papirnom obliku i prolaze kroz klasičnu proceduru štampanja, pakovanja u koverte, distribucije poštom i za njih će ovo biti ušteda u vremenu i novcu, ali i značajan doprinos u očuvanju životne sredine.
“Posvećenost kompanije u očuvanju i zaštiti životne sredine je već poznata, kao i činjenica da neprestano ulažemo u unapređenje kvaliteta sa ciljem da sačuvamo tradiciju, ali i da primenjujemo inovacije, kao što je sada slučaj s uvođenjem e-faktura koje će omogućiti kvalitetniji rad. Najveće prednosti novog sistema fakturisanja su efikasnost poslovanja, preciznost sistema, razmena dokumenata u realnom vremenu potraživanja i obaveza, evidentiranje dokumenata koji su dostupni na jedan „klik“ brz i jednostavan pristup svakom dokumentu, ograničen pristup podataka i njegova sigurnost. Važan deo je i transparentnost dokumentacije i nemogućnost kašnjenja i gubljenja dokumenta, skladištenje baza podataka bez štampe i arhiviranja dokumenata u papirnom obliku. Kao što je slučaj sa svakom promenom, i ovde će biti pitanja, ali i usvajanja procesa možda i brže nego što u ovom trenutku mislimo. Sve to vidimo i na već postojećem procesu rada sistema za prečišćavanje otpadnih voda koji je urađen prema najvišim svetskim standardima, jer smo želeli da imamo bolje i više, što je slučaj i u ovom procesu uvođenja e-faktura koje su sastavni deo inovacija u poslovanju. Digitalizacija je od ključnog značaja za budućnost privrede, jer ćemo imati standard, ali istovremeno i obavezu koja je korisna za sve nas”, smatraju u Zlatiborcu.
Zakon o e-fakturama sledi najbolju praksu prelaska na elektronsko fakturisanje koje primenjuju zemlje članice EU, a kojim je predviđeno da se prima i izdaje e-faktura, a u skladu sa srpskim standardom elektronskog fakturisanja, koji je usklađen sa međunarodnim standardom i u skladu sa Zakon o informacionoj bezbednosti. U planu je integracija sistema elektronskog fakturisanja sa Upravom carine, sistemom e-fiskalizacije kao i integracija sa sistemom koji će generisati poluautomatsku PDV prijavu.
U procesu je i promena i predlog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o elektronskom fakturisanju, koji se pred narodnim poslanicima nalazi ove nedelje.
U ovom trenutku u sistemu elektronskih faktura se nalazi 189.507 subjekata, od čega je samo 10.692 korisnika javnih sredstava dok su ostali iz privatnog sektora. Razmenjeno je više od šest miliona (6.127.511) faktura, a 92.089 subjekata razmenilo bar jednu elektronsku fakturu. Srbija je medju prvim zemljama u Evropi koja je u izuzetno kratkom vremenskom periodu uvela obaveznost u B2G, G2B i B2B transakcijama.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.