четвртак, 11.04.2024, 13:57 -> 15:49
Извор: РТС
Аутор: Ненад Томашевић
Железнички мост у Шапцу, осим инфраструктурног, има и велики историјски значај. После скоро 4 деценије, реконструисан је горњи строј моста.
Био је окосница развоја Шапца после Првог светског рата. Конструкција тежа од шест хиљада тона, допремљена је из Немачке. Градња је почела 1923. године, а званично мост је отворен једанест година касније.
“Већ почетком 20-их година, ондашња држава, Краљевина Срба Хрвата и Словенаца, на име ратне одшете од Немачке, добила је на име репарација челичну конструкцију за овај мост, коју су израдиле немачке фирме Круп и Бејхелд, међутим, са самом монтажом моста се дуго чекало. Она се убрзала након 1929. године, да би коначно овај мост био пуштен 1932. за друмски, а 1934. за железнички саобраћај”, објашњава Дејан Живановић, историчар.
Десет година касније, повлачећи се из Шапца, Немци су га минирали. Мост је сведок је спајања народа, али и страдања.
Дејан наставља: „Нове власти су након ослобођења Шапца, заправо извршиле одмазду над свим оним које су смтарале народним непријатељима, или сарадницима окупаторима, и према различитим проценама, различитих и сведочанстава комисија, на овом мосту је након самог завршетка Другог светског рата у Шапцу, негде од октобра 1944. До пролећа 1945. Страдало између неколико стотина, и више хиљада становника”.
До 70-их година и изградње новог моста на реци Сави, био је једина друмска и железничка веза Срема и Мачве. У реконструкцију која је завршена за месец дана, уложена су 44 милона динара.
“У оквиру радова је замењено 1151 праг на самом мосту, замењени су делови шина где је то било неопходно, и компелатан колосечни материјал, чиме је безбедност железничког саобраћај на овој деоници а самим тим и брзина возова подигнута на виши ниво”, наводи Ненад Станисављевић, Инфраструктура железница Србије.
Мост је дуг 680 метара и сваког дана преко њега пређе десет путничких возова. Прошле године, у Шапцу је обновљена и железничка станица.