Правилници које је објавило Министарство просвете прецизирају више питања. Између осталог, предвиђају да се оцењује владање ученика, што ће утицати на општи успех.
Психолошкиња Биљана Лајовић, која је дуго година радила у Министарству просвете, напомиње да је битно да правилници допринесу квалитету образовања и васпитања, а у то, истиче, спада и боља комуникација између ученика, родитеља и наставника.
Истиче да је оцењивање сложена тема и један од најтежих задатака које просветни радници имају јер то укључује и психолошки, и педагошки, па и правни аспект.
“Ја се бојим да овај правилник, управо видимо по реакцијама просветних радника, а то је и мој став, не доприноси свему овоме. Ученици ће имати своје досијее у којима ће се, између осталог, бележити њихов наставни ангажман, разна нека планирања, учешћа у такмичењима и другим организацијама“, каже Лајовић.
Досије о ученику
Председник Актива директора школа Новог Београда Дарко Егер тврди да су и до сада одељенске старешине и школа прикупљали те информације.
“Међутим, досије као досије наравно да не постоји, нити се он такав води, нити је то некако врста фајла или фолдера, већ скуп података о ученику који имамо у школи – од педагошко-психолошке службе, па до директора школе, уколико су били разговори са родитељем“, каже Егер.
Родитељи процењују стручност наставника
Истиче да је најспорнија одредба која се односи на право родитеља да уколико се 50 њих сагласи да неки наставник не оцењује или не ради добро свој посао, имају право да поднесу притужбу директору и да се онда доведе у питање рад наставника.
“То колеге тумаче на тај начин да се родитељима проширају права жалбе и имамо и онај део који се односи на приговор на рад стручних сарадника, педагога, психолога… Овде само треба додати један део: родитељи су то и раније радили уколико нису били задовољни на било који начин нечијим радом, па су подносили одговарајуће пријаве”, каже Егер.
У тој ситуацији, објашњава, директори контактирају педагошко-психолошку службу, обави се разговор са наставником, наставник даје изјаву ако је то неки конкретан догађај, а постоји могућност и присуства на часу педагошко-психолошке службе.
Нови правилник сада даје законски оквир да родитељ школској управи или просветној инспекцији пренесе незадовољством овим извештајем, додаје Егер.
Љиљана Лајовић указује на то да се на овај начин уводи уситњена парцедура која у школе уноси незадовољство.
“Знате шта је ту додатни проблем, што у правилнику пише да наставник, а тек додатно психолог и педагог, не раде у складу са законом. То подразумева да родитељ добро познаје закон, што је, уз дужну уважавање свих родитељских професија, заиста онако један специјални захтев“, каже Лајовић и пита шта ће психолог и педагог у Правилнику који уређује оцењивање у основном образовању.
Истиче да не разуме поруку правилника који каже “ми ћемо стално да пратимо и да се жалимо“, уместо “хајде да унапредимо“.
Како се формира оцена из владања
Дарко Егер указује на то да се правилници већ примењују. Владање се оцењује најмање два пута у току полугодишта и одељенски старешина на Одељенском већу износи предложену оцену из владања, око које треба да се сложе сви наставници.
“Оцена из владања може бити већа од аритметичке средине која се поклапа са полугодиштем. Ако је неко имао тројку у првом полугодишту, може да има четворку, може и петицу… али може да има и мању оцену уколико није забележио промену понашања на боље“, каже Егер.
Сарадња као боље решење
Биљана Лајовић истиче да је за добробит детета неопходно да наставници и родитељи нађу додирне тачке, уместо да подржавају дечије калкулације око оцена.
“Ви сад имате ситуацију да пет адвоката из адвокатске канцеларије дође у школу да би тражило неко право због нечега. Да ли је то добра комуникација”, каже Лајовић и истиче да су деца у тој причи испуштена, а да се наставнику подрива ауторитет
Егер напомиње да ниједан закон неће помоћи ако нема исправног односа и према школи и према закону.
“Нормално да наставници својим ставом треба да поштују закон, да поштују етичност своје професије, да буду прави професионалци и да буду узори. Делује јако архаично кад се каже – некад је учитељ био персона. Треба да се врати то и да се свако од нас на један леп начин сећа свог учитеља, као и учитељ својих ђака. Ми морамо да вратимо тај систем вредности”, напомиње Лајовић и додаје да је сарадња кључ свега.