SISTEMSKA PODRŠKA PRIVREDI JE NAŠA MISIJA: Rezultati u službi razvoja društvene zajednice i održivosti

Biznis Vesti

SISTEMSKA PODRŠKA PRIVREDI JE NAŠA MISIJA: Rezultati u službi razvoja društvene zajednice i održivosti

Renomirani finansijski časopis Euromoney dodelio je Banca Intesa nagrade za najbolju banku za poslovanje sa privredom i najbolju banku u ESG domenu u Srbiji u 2024. godini. O uspešnom poslovanju u prethodnom periodu, aktuelnim projektima, ali i planovima za budućnost govori direktor Divizije za poslovanje sa privredom Banca Intesa Predrag Milenović.

Blic

Predrag Milenović

Foto: Darko Radulović Alter Studio / Ustupljene fotografije

Predrag Milenović

Nedavno su ECB i NBS počele s popuštanjem nivoa baznih kamatnih stopa. Kako je njihovo prethodno povećanje i održavanje na visokom nivou uticalo na vaše rezultate?

– Kao rezultat prethodno restriktivno vođene monetarne politike ECB i NBS, povećanje kamatnih stopa uticalo je na relativnu stagnaciju kreditne aktivnosti na nivou bankarskog sektora, delimično razduživanje i oprezniji pristup klijenata, posebno kada se radi o investicionom kreditiranju, što potvrđuju i podaci naše centralne banke zaključno sa prvim kvartalom ove godine. Uprkos tome, zahvaljujući pristupu koji baziramo na dostupnosti finansijske podrške koju pružamo privredi, odnosno prilagođavanju potrebama klijenata kroz razvoj tailor made proizvoda, kao i usklađivanje internih biznis modela i negovanje dugogodišnjih partnerskih odnosa sa međunarodnim finansijskim institucijama, uspeli smo da sačuvamo stabilnost poslovanja ostvarivši godišnji rast kreditnog portfolija od 7% u 2023. godini. Povećanje naše kreditne izloženosti praćeno je očuvanjem kvaliteta portfolija sa nivoom nenaplativih potraživanja koji je na istorijskom minimumu, a zadržali smo i lidersku poziciju uz čak 17% tržišnog učešća. Osim biznis rezultatima, naš uspeh potvrđuje i priznanje za najbolju banku za poslovanje sa privredom u Srbiji, koje nam je, već drugu godinu zaredom, dodelio renomirani finansijski časopis “Euromoney”.

U kakve projekte vaši klijenti najviše ulažu? I kakvu vrstu podrške mogu da očekuju od banke?

– Kao vodeća i sistemski važna banka na tržištu Srbije, nastojimo da svim klijentima, uključujući mala i srednja preduzeća i korporacije, kontinuirano pružamo relevantnu podršku, koja se ogleda u olakšavanju pristupa izvorima finansiranja, primeni digitalnih rešenja koja mogu da doprinesu efikasnosti njihovog finansijskog poslovanja, kao i dodatnim podsticajima usmerenim na unapređenje njihove konkurentnosti i održivosti poslovanja. Na tome radimo kako kroz interni razvoj proizvoda i procesa, tako i uz podršku naše matične grupe Intesa Sanpaolo i brojne saradnje sa finansijskim institucijama preko kojih obezbeđujemo kreditne linije i garantne šeme iz kojih smo do sada klijente podržali sa preko 1,5 milijardi evra. Kada je namena u pitanju, svakako da je u uslovima globalne inflacije, koja je svoj vrhunac dostigla prošle godine, najveći fokus na podršci unapređenju likvidnosti i nabavci obrtnih sredstava, posebno u oblastima poljoprivrede, prerađivačke industrije i energetike koje su bile najosetljivije na pomenute makroekonomske okolnosti.

Tokom poslednjih godina sve je više ulaganja u infrastrukturu. Znamo da takvi projekti imaju veliki značaj za razvoj ekonomije. Da li ste i koliko ste aktivni na tom polju?

– Svesni smo da infrastrukturni projekti predstavljaju veliku šansu za razvoj ne samo naše privrede, već čitavog regiona. Stoga i novi najavljeni ciklus investicija, sa Expo 2027 kao centralnim događajem, uz velika ulaganja koja podrazumeva, predstavlja priliku da naši klijenti, posebno u oblasti građevinarstva, saobraćaja, turizma i ugostiteljstva, trgovine, digitalnih i informaciono komunikacionih tehnologija, kulture i nauke, ali i drugi, unaprede, učvrste svoje pozicije i osnaže poslovanje. Kao banka bićemo tu da im, kroz standardne i nestandardne pakete usluga, koji pored finansijske podrške obuhvataju i garantne poslove koji su obaveza izvođača ovakvih projekata, pomognemo da ih i sprovedu. Istakao bih da Banca Intesa učestvuje i u finansiranju drugih kapitalnih projekata, poput unapređenja elektromreže ili izgradnje saobraćajne infrastrukture za koju smo nedavno obezbedili dodatnih 120 miliona evra. Osim što takvi projekti obezbeđuju bolje uslove za život građana, otvaraju i nove mogućnosti za poslovanje i privredu koji su preduslov za dalji ekonomski rast regiona, a namereni smo da u pravcu doprinosa tom cilju i nastavimo.

Mnogo se govori i o zelenom finansiranju. Kakva je vaša strategija u tom domenu?

– Banke, kao katalizatori promena, imaju suštinsku ulogu i u promociji primene ESG principa i podršci zelenoj tranziciji privrede. Integracija faktora životne sredine, društvene odgovornosti i korporativnog upravljanja u interne strategije, procese i alate, za nas predstavlja bazu za razvoj ponude koja će adekvatno odgovoriti na potrebe za finansiranjem projekata koji uvažavaju principe održivog razvoja. Na tom osnovu, a uz podršku matične Grupe, razvili smo S-loan, kredit opšte namene koji je klijentima, koji su spremni da se obavezu na ispunjenje određenih ESG konvenata, dostupan po povoljnijim uslovima. Uz to, ulaganja u zelene i cirkularne projekte podstičemo i kroz stimulativne kreditne linije i grantove supranacionalnih institucija. Zahvaljujući tako formiranoj ponudi, ali i snažnoj posvećenosti edukaciji klijenata u ovoj oblasti, u proteklih godinu i po dana ESG projekte podržali smo sa gotovo 150 miliona evra, a ponosan sam što su naše domete na ovom planu prepoznali i renomirani časopis Financecommunity koji nam je 2023. godine dodelio nagradu za najbolji tim u oblasti održivosti, kao i “Euromoney” koji nas je u ove godine proglasio najboljom bankom u ESG domenu u Srbiji.

Digitalno bankarstvo je postala naša svakodnevnica. Koliko moguće digitalizovati bankarske usluge kada je privreda u pitanju i šta ste vi do sada uradili na tom polju?

– Digitalizacija prožima sve aspekte savremenog života i poslovanja, uključujući i bankarstvo. Kada govorimo o privredi, u delu bazičnih bankarskih usluga, poput platnog prometa, taj proces je u potpunosti sproveden pre mnogo godina, te je trenutni fokus na razvoju i primeni inovativnih aplikativnih servisa koji klijentima omogućavaju još lakši pristup proizvodima koji njihovo poslovanje mogu učiniti efikasnijim. Jedna od takvih usluga je domaća digitalna faktoring platforma preko koje klijenti u realnom vremenu, u potpunosti onlajn mogu da upravljaju likvidnošću svog poslovanja, odnosno da brzo i jednostavno banci prodaju potraživanja koja imaju od kupaca, odnosno prenesu obaveze prema dobavljačima u zemlji, bez papirne dokumentacije. Uz veliku posvećenost i na nivou digitalizacije internih procesa, nastojimo da ovu i druge digitalne usluge još bolje prilagodimo specifičnim potrebama klijenata u različitim industrijama, osnažimo odnose sa njima i doprinesemo jačanju konkurentnosti njihovog poslovanja.

Kakvi su vaši planovi za naredni period?

– U osnovi našeg delovanja je kontinuirana težnja da ostanemo siguran i pouzdan partner u poslovanju naših klijenata, kao i pokretač održivog rasta ekonomije u celini. Takav rast podrazumeva ne samo doprinos biznis zajednici, već i društvu. Stoga, pre svega, ostajemo fokusirani na dalje unapređenje ponude i podršku svim segmentima privrede, kao i nastavak digitalizacije i implementacije principa održivosti u poslovanju. S druge strane, nakon višegodišnjeg delovanja kroz pojedinačne humanitarne inicijative, ove godine smo, uz podršku matične Grupe, osnovali Intesa fondaciju filantropsku organizaciju. Ponosan sam što ćemo kroz njeno delovanje, nakon inicijalne donacije umerene na nabavku opreme za Univerzitetsku dečju kliniku Tiršova, sistemski i strukturirano podržati čitav niz inicijativa u skladu društveno osetljivim oblastima koje smo analizom prepoznali kao ključne.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com