Srpsko potrošačko društvo optimističnije je i ne odriče se tako lako svojih potrošačkih navika u odnosu na ostatak Jadranskog regiona, rezultati su istraživanja kompanije “NielsenIQ”, koje je sprovedeno tokom prošle godine.
Blic preporučuje
Samo u četvrtom kvartalu, ukupna prodaja robe široke potrošnje u Srbiji, porasla je za 23,5 odsto u vrednosti i za 1,6 odsto u obimu.
Najprodavanije kategorije hrane tokom četvrtog kvartala, a ujedno i tokom 2022. godine bile su: pivo, gotovi mesni proizvodi, gazirana bezalkoholna pića, mlevena kafa i keks. Od navedenih kategorija, najveći skok cena zabeležen je kod keksa (36 odsto).
Posmatrano po svim kategorijama hrane u Srbiji, najveći skok cena zabeležen je kod svežeg mleka sa 59 odsto i konzervansa za hranu sa 53 odsto u četvrtom kvartalu, a tokom cele godine kod konzervansa za hranu sa preko 50 odsto, a slede ga margarin i prašak za pecivo sa preko 30 odsto.
U okviru neprehrambenih kategorija u 2022. godini, kao vrednosno najprodavaniji izdvojili su se: toalet papir, deterdženti za veš, pelene za bebe, omekšivači i mirisi.
Zanimljivo je da su dezodoransi u četvrtom kvartalu porasli za više od 10 odsto u obimu, dok su preostale tri vodeće kategorije lekova zabeležile kvantitativni pad.
Najveći rast cena u celom segmentu lekova imale su kategorije sredstava za poliranje/protiv mrlja sa 63 odsto, deratizacija 52 odsto i oprema za uklanjanje prašine sa 48 odsto.
Prema podacima istraživanja, oprema za uklanjanje prašine je kategorija koja je zabeležila rast cene od 76% u 2022, dok je toaletni papir zabeležio skok cene od preko 30 odsto.
Gde smo najviše kupovali?
Hipermarketi beleže pad od -0,3 odsto u poslednjem kvartalu i -5,6 odsto na godišnjem nivou, što proizilazi iz činjenice da ih je brojčano manje, a uočen je i trend smanjenja prodajnih površina ovog tipa kanala.
Najveći rast vrednosne prodaje zabeležili su kanali prodaje koji su nudili proizvode po cenama nižim od uobičajene tržišne vrednosti (Discounter channel). Taj rast u četvrtom kvartalu u odnosu na prethodnu godinu je iznosio 45% odsto, a odmah za njima slede kiosci sa rastom od 39 odsto.
Udeo PL-a u Srbiji iznosi 12 odsto i povećan je za 1,2 procentna poena u odnosu na godinu dana ranije, što pokazuje orijentaciju potrošača “Discounter” kanalu, ali i opšte zadovoljstvo kvalitetom privatnih brendova širom maloprodajnog prostora.
Kako je u zemljama regiona?
Rast nominalne vrednosti prodaje robe široke potrošnje u
Hrvatskoj je u četvrtom kvartalu iznosio 17,7 odsto, a ukupno u 2022. godini 12 odsto.
Obim prodaje je zadržao skoro isti nivo, a zabeležen je blagi rast od 0,1 odsto u četvrtom kvartalu i blagi pad od 0,1 odsto tokom cele godine.
I prehrambene i neprehrambene kategorije beleže povećanje vrednosti prodaje, pri čemu kategorije hrane vode znatno više.
Sledeće kategorije hrane zabeležile su najveću vrednost prodaje u Hrvatskoj tokom četvrtog kvartala.: rashlađeno sirovo meso, gotovi mesni proizvodi, pivo, sir i mleko.
Ove kategorije bile su ujedno i najprodavanije tokom cele 2022. godine, s tim što je pivo bilo na drugom mestu.
Od navedenih kategorija, sir je u četvrtom kvartalu imao najveći skok cena za 30 odsto, a pivo je zabeležilo količinski rast od čak 9 odsto.
Posmatrano po svim kategorijama hrane u Hrvatskoj, najveći skok cena u četvtrom kvartalu zabeležila su :jaja sa 45 odsto, viršle sa 33 odsto i mlečni namazi sa stopom rasta od 30 odsto.
Kada je reč o celokupnoj godini, u pitanju su: šećer sa 32 odsto, jestiva ulja sa 30 odsto i mleko sa 27 odsto.
U okviru neprehrambenih kategorija u poslednjem kvartalu kao najprodavaniji po vrednosti izdvojili su se: toalet papir, deterdženti za veš, dezodoransi, gelovi za tuširanje i kuhinjske krpe.
Dok su toalet papir, dezodoransi i gelovi za tuširanje zadržali kvantitativni rast, zanimljivo je da je kategorija gela za tuširanje u poslednjem kvartalu porasla za preko 9 odsto.
Najveći rast cena u celom segmentu lekova zabeležen je u kategorijama proizvoda za negu kože očiju sa 50 odsto, omekšivača i toalet papira sa 20 odsto.
Oprema za uklanjanje prašine je kategorija koja je zabeležila najveći rast cena od 60 odsto na godišnjem nivou.
Slovenija je zabeležila najniži rast nominalne vrednosti prodaje robe široke potrošnje u Jadranskom regionu.
Nominalni rast u četvrtom kvartalu iznosio je 15 odsto, a ukupno u 2022. godini 9 odsto.
Obim prodaje je zadržao gotovo nepromenjen trend, uz blagi pad od 0,4 odsto u kalendarskoj godini.
Sledeće kategorije hrane zabeležile su najveću vrednost prodaje u Sloveniji tokom četvrtog kvartala: mesni proizvodi, čokoladni proizvodi, pivo, sir i sirovo meso.
Tokom 2022. pivo je zauzelo prvo mesto među najprodavanijim kategorijama, a sir je imao najveći skok cene u četvrtom kvartalu od 24% odsto
Posmatrano po svim kategorijama hrane u Sloveniji, najveći skok cena zabeležio je šećer sa čak 49 odsto, zatim slede jestiva ulja sa 34 odsto, mleko sa 34 odsto i 33 odsto respektivno u četvrtom kvartalu, a 2022. godine prednjačila je kategorija jestivih ulja sa povećanjem od 27 odsto.
U okviru neprehrambenih kategorija u poslednjem kvartalu kao najprodavaniji po vrednosti izdvojili su se: proizvodi od papira, deterdženti za veš, sredstva za pranje sudova, sredstva za negu lica i dezodoransi.
Najveći rast cena u celom drugom segmentu imala je kategorija insekticida sa 49 odsto, a za njom sledi toalet papir sa 31 odsto na kvartalnom nivou.
Svi kanali beleže rast vrednosti u Sloveniji. Najviše se ističu hipermarketi i drogerije sa stopom rasta vrednosti od 22 odsto po kvartalu, dok najnižu stopu rasta imaju velike, male i srednje radnje.
Udeo privatnih robnih marki u Sloveniji je 33 odsto i stalno raste sa stopom rasta od 22 odsto.
(Izvor: Telegraf Biznis)
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.