Sutra je godinu dana od otvaranja auto-puta kroz Crnu Goru. Prvih 40 kilometara startovalo je u julu prošle godine i mnogi su već videli benefite nove brze deonice na putu ka moru. Mnogi sada čekaju drugu deonicu, ali zvaničnici za novih, planiranih 20 kilometara, nemaju dobre vesti. Do tada će oni koji se već nisu vozili brzom deonicom kroz Crnu Goru uživati blagodeti onoga što je napravljeno do jula prošle godine.
A, za vozače napravljeno je mnogo. Letnja sezona je u jeku i oni koji će ove godine u Crnu Goru, sada to mogu brže i bezbednije.
Blic preporučuje
Novi crnogorski auto-put ima 20 mostova, 16 dvocevnih tunela i četiri petlje. Polovinu deonice čine vijadukti i tuneli, a složenost trase potvrđuje i činjenica da vozači iz pravca Podgorice putovanje počinju na 60 metara nadmorske visine, i da se nakon određenog vremena penju 1.100 metara i to u planinskom delu.
– Zato treba da ste dobar vozač. Prošle godine mnogi automobili su prokuvali, čak se i zapalili. Ceo put je u dobrom usponu – kaže nam prevoznik koji ovu rutu koristi često.
Putovanjem novim auto-putem zaobilaze se “najcrnje” tačke i kanjon “Morače” – drugi najdublji kanjon u Evopi. Na 1.300 metara se nalazi njegova najdublja tačka. Deo kanjona u kome se reka Mrtvica uliva u Moraču, kod Platija se smatra crnom tačkom za sve vozače. Naime, upravo tu se događa i najveći broj nesreća.
Novim autoputem-putem kroz Crnu Goru 100 km /h
Maksimalna brzina na auto-putu je 100 km na čas. Pritom je zabranjena vožnja vozila čija je brzina manja od 50 km/h. Nakon prelaska naplatne rampe, čekaju vas 3 trake.
Ukoliko izaberete pogrešnu traku, ili promašite prvo isključenje za more nema potrebe za panikom, jer postoji i drugo.
U slučaju bilo kakvog problema, iz komandnog centra aktiviraju se sve nadležne službe policija, vatrogasci, ali i oni koji održavaju i nadziru auto-put.
Foto: Grafički studio / Ringier
Putarina 3,5 evra u jednom pravcu
Na novoj deonici postoje tri naplatne rampe na Smokovcu, po jedna na Pelevom brijegu i Veruši i dve na Mateševu, i to je puni kapacitet naplatnih rampi.
Postoje mešovite rampe gde možete platiti gotovinom, karticama i elektronski, a na Smokovcu, Veruši i Pelevom brijegu je po jedna rampa za elektronsku naplatu putarine.
Putarina za motore iznosi 1,5 evra, za putnička vozila 3,5 evra, a za kamione i autobuse 17 evra u jednom pravcu.
Foto: Rina
Ministar: “Malo se uradilo sa novom deonicom”
Naredna planirfana deonica auto-puta Bar-Boljare, od Mateševa do Andrijevice duga je 22 kilometra, a nova informacije je i da će ona, prema novim procenama, koštati oko 500 miliona evra.
Ministar finansija Aleksandar Damjanović kazao je danas da se sutra obeležava godina dana od otvaranja prve deonice auto-puta, i da se za ovo vreeme malo toga uradilo, odnosno u definisanju priprema za nastavak gradnje.
– To se mora preokrenuti. Gubljenje vremena je najveći problem za Crnu Goru, da li će ova ili neka druga kompanija biti naš partner je od manjeg značaja u odnosu na strateški prioritet a to je da se što prije stvore uslovi za nastavak gradnje i povezivanje Srbije i Crne Gore auto-putem – poručio je Damjanović na sednici Vlade.
Državni sekretar u Ministarstvu kapitalnih investicija, Admir Šahmanović i pozvao kolege da intenziviraju saradnju saglasan je sa Damjanovićem da se nije bilo zadovoljavajuće dinamike, ali podseća da je MKI ispregovaralo sa Evropskom komisijom šest miliona bespovratnih sredstava za ažuriranje studije izvodljvosti za celu trasu auto-puta i za pripremu projektne i tenderske dokumentacije za narednu deonicu.
Ko je princeza Kesnija po kojoj je auto-put kroz Crnu Goru dobio ime
Ksenija Petrović Njegoš važila je za veoma obrazovanu, inteligentu i darovitu ženu. Rođena je 22. aprila 1881. godine na Cetinju i to kao deseto dete i osma kći kralja Nikole Petrovića Njegoša i Milene Petrović. Važila je i za najlepšu među sestrama.
Tvrdi se i da je bila vrlo posebna za vreme u kom je živela. Ostala je upamćena po tome što je bila prva žena na Balkanu koja je vozila automobil, i kao jedina princeza koja se bavila fotografijom u tom vremenu.
Svoje visoko obrazovanje stekla je baš na dvoru, za razliku od ostale dece kralja Nikole i Milene koja su svoje obrazovanje stekli u inostranstvo.
Nije bila udata, i pored mnogih prosaca koje je imala. Samo neki od njih bili su srpski kralj Aleksandar Obrenović, grčki prinčevi Nikola, Đorđe i Andrej, kao i bugarski car Ferdinand. U to doba bila je to čudna odluka koju je donela kraljeva kći, jer su sve njene sestre bile udate za nekog iz kraljevske porodice širom tadašnje Evrope. Kako kažu mnogi istorijski izvori, odluka koju je donela, da život provede kao neudata žena, dovela je u pitanje čak i mnoge međudržavne odnose.
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini više od 100.000 ljudi. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.