Ulaganje u franšizu je odličan korak za sve preduzetnike koji žele da otpočnu samostalno svoj posao, ali nemaju ideju ili su nesigurni da se upuste u neizvesno poslovanje. Kupovina franšize za već izgrađen i uspešan brend se čini kao najoptimalnije rešenje.
Ovakav vid poslovanja svakako omogućava sigurniji početak poslovanja i povećava šanse za uspeh na već velikom i raznolikom tržišu, jer statistika kaže da čak 80% novootvorenih firmi ne opstane nakon prve godine poslovanja.
U nastavku teksta pročitajte sve neophodne informacije o franšizingu, kao i šta treba da znate pre ulaganja.
Šta je franšiza?
Prvenstveno, trebalo bi definisati šta je franšiza. Franšiza predstavlja sveobuhvatni odnos u kom davalac franšize dodeljuje primaocu franšize pravo da radi sa franšizom i prodaje proizvode koje je davalac proizveo u skladu sa svojim uslovima i pod zaštićenim komercijalnim imenom.
Ona omogućava primaocu da sa minimalnom investicijom proširi svoje već postojeće poslovanje ili započne novi, profitabilni posao. Posebno u kriznim vremenima, franšiza se pokazuje kao odlična saradnja i poslovna prilika za pojedince.
Mada podrazumeva poslovanje pod tuđim imenom, ovaj model poslovanja svakako predstavlja lični biznis. On sa sobom nosi i znatno manje rizike, jer se od starta primenjuje provereno uspešan poslovni model.
Osnovne činjenice o ovakvom poslovanju su:
- davalac franšize je vlasnik zaštitnog znaka i brenda franšizne mreže;
- uspeh svog poslovnog koncepta je davalac dokazao u praksi;
- primalac franšize je i dalje samostalni preduzetnik i posluje u svoje ime i za svoj račun;
- davalac franšize treba da uputi primaoca kako da posluje;
- primalac je vlasnik imovine prodajnog mesta i određuje cenu robe i usluga u svojoj poslovnici-prodajnom mestu;
- principi saradnje davaoca i primaoca franšize su definisani i uređeni ugovorom, a uputstva o poslovnom postupanju u operativnom priručniku.
Ugovor o franšizingu
Ovo je vrsta ugovora na određeno ili neodređeno vreme i njime se regulišu odnosi između davaoca i primaoca franšize, tako što se daje pravo primaocu da posluje pod imenom davaoca uz plaćanje naknade.
Pri sklapanju ugovora postoje dve ugovorne strane:
- franšizator – onaj koji ustupa svoju robu na prodaju, tehnologiju rada, makreting, brend i sve drugo što primaocu pomaže da se identifikuje, snađe i lakše i brže prodaje robu;
- franšizer – promalac franšize koji franšizatoru plaća ugovorom određenu cenu provizije za sve ustupljeno i, najčešće sam obezbeđuje poslovni prostor i radnu snagu.
Ugovor o franšizingu je kompleksan ugovor i u sebi sadrži brojne elemente drugih vrsta ugovora – ugovora o prodaji, ugovora o kreditu, ugovora o licenci i drugih. U samoj praksi se javlja u više oblika, i to kao robni, uslužni i proizvodni, nacionalni i međunarodni i drugi.
Iako nije imenovan ugovor, jer ga Zakon o obligacionim odnosima ne sadrži, ovo je formalan ugovor i obevezan je za obe strane. Svakako, franšizator ima dominantan položaj i najčešće se trudi da obaveže primaoca što više i čvršće.
Šta treba znati pre ulaganja?
Iako nijedan biznis nije sigurna opklada, jer čak i kada se radi o uhodanim sistemima poslovanja, postoje primaoci koji posluju za primer i oni koji rade na ivici isplativosti.
Veoma je važno da onaj koji razmišlja o pokretanju posla ima ozbiljan pristup, jer koliko god da su intuicija i instikt od značaja, biznis se ne može razvijati oslanjanjem na njih.
Jedna od prednosti franšiznog modela saradnje jeste upravo što davalac ima obavezu da obuči svog budućeg partnera, ali na kraju, primalac treba da pokaže angažovanost, trud i znanje kako bi se ostvarili najbolji rezultati.
Početni kapital
Još jedna bitna stavka jeste – kapital. Iskustvo govori da ni jedan biznis ne treba pokretati bez viška kapitala, jer pored same kupovine franšize, neophodno je imati i dodatni kapital na raspolaganju.
Pored iznajmljivanja poslovnog prostora, renoviranja, uređivanja i opremanja istog, kupovine robe, tu si i troškovi koji su tipični za franšizu – redovne i marketinške naknade. Ne treba zaboraviti ni troškove poslovanja, kao što su renta, režije, plate i doprinosi zaposlenih.
Preporuka je da pre ulaganja u franšizu stavite na papir i izračunate sve moguće troškove i zarade. Istina je da veći ulog najčešće donosi i veću zaradu, ali ona ne dolazi preko noći i treba je strpljivo čekati.
Lokacija je važna
Posao nikada ne bi trebalo započinjati na lošoj lokaciji. Preduzetnici često ne obrate pažnju na ovaj detalj kada ih obaspe mnoštvo obaveza i pritisak pri pokretanju biznisa, ali lokacija može biti veoma važan faktor za uspešnost.
Iako proces pronalaženja i odabira idealne lokacije može da potraje, sigurnije je strpljivo sačekati onu idealnu, jer će se na kraju isplatiti. Budućim primaocima franšize se preporučuje da detaljno istraže lokaciju, pre nego što ulože svoj novac.
To znači da treba da je obiđe i tokom radnih dana i tokom vikenda i to u različitim delovima dana, jer će tako steći pravu sliku o protoku ljudi i vidljivosti samog lokala.
Franšizing je prava poslovna opcija za sve one koji žele da lakše, sigurnije i izvesnije razvijaju preduzetnički duh pod okriljem već dokazano uspešnog poslovnog sistema.