Панел „Шта је добро за децу, добро је и за бизнис“ је модерирала Весна Савић Ђукић, шефица одсека за сарадњу са приватним сектором Уницефа у Србији, док су остали учесници били Соња Ћетковић, директорка Инфостуда, Драгољуб Дамљановић, директор Шнајдер електрик, Дарко Поповић, председник Извршног одбора Банка Интеза, Милица Поповић, менаџерка за корпоративне комуникације Делез Србија и Милица Сочанац, менаџерка у канцеларији власника Нелт компаније.
Трећа година пандемије, рат у Украјини, глобална енергетска криза, највећа инфлација у овом веку, последице климатских промена које су донеле разорне поплаве и суше, представљају кризе које не знају за границе. Сведоци смо како се утицаји кризе из једне земље лако и брзо преливају на друге земље. Сви ову изазови истичу потребу за много већом сарадњом, јавно-приватним партнерствима и доследним активностима за стварање бољих, инклузивнијих и продуктивнијих друштава. Колико је бизнис сектор спреман да сагледа и укључи перспективу дечијих права у своје пословање, у великој мери утиче и на дугорочну одрживост самог бизниса, али и друштава у којима се послује.
Суочени са растућим недостатком радне снаге, неопходно је да пословни сектор поклања све већу пажњу политикама по мери породице и балансу између посла и приватног живота. То показује и студија коју је Инфостуд, у партнерству са The Network и Boston Consulting Group, спровео прошле године.
„Као резултат растућег дефицита кандидата на тржишту рада и промене у њиховим очекивањима, баланс између посла и приватног живота постаје по први пут један од најважнијих фактора кандидата при избору посла и компаније. Вишедеценијска култура сагоревања на послу се убрзано мења и данас је младима посао важан, али не најважнији сегмент живота који желе да развијају. Расту очекивања од послодавца да подрже потребе које запослени имају и у приватном животу, потребе да подрже физичко и ментално здравље, да подрже породицу, да дају флексибилност. Овакве промене јесу изазов за послодавце, али важно нагласити да ће смањење сагоревања, а раст баланса довести до раста ефикасности, мотивације, смањења флуктуације запослених, па и раста резултата компаније. Осим тога довешће до здравијих компанијских култура и здравијег друштва у целини”, истакла је Соња Ћетковић, директорка Инфостуд групе.
Панелисти, водећих представници својих индустрија, истакли су пословне праксе које поспешују одрживост пословања кроз улагање у децу, што истовремено доприноси постизању позитивних пословних резултата.
Компанија Шнајдер електрик, фокусира се на енергетску ефикасности и одрживом управљању енергијом. Уз овај примарни циљ, компанија негује одговорно пословање у свим областима рада, а посебно се фокусира на улагање у породице и децу.
„Бизниси које развијамо и генерације које долазе заправо су двосмерна улица. Бизниси неће моћи да опстану, ако не буду по мери будућих генерација, нити ће те исте генерације моћи да унапређују бизнисе, уколико у њих не улажемо. Ми смо ово одавно препознали, у сфери којом се ми бавимо, па смо пре више од 10 година основали фондацију ,Центар за младе таленте’, како бисмо допринели развоју теоријских и практичних знања из програмирања и математике. На хиљаде бесплатних часова и више стотина деце која су прошла кроз нашу Фондацију, али на крају дана, једини успех који ће се рачунати јесте то у којој мери смо едуковали и усмерили нашу децу да буду спремна за изазове који их чекају у будућности“, сматра Драгољуб Дамљановић, директор Шнајдер електрик.
За банкарски секто,р који је током протекле деценије претрпео драматичне турбуленције, примена ЕСГ иницијатива је све важнија како би се осигурало место у све конкурентнијем банкарском окружењу. У оквиру свог стратешког опредељења да посебну пажњу посвети добробити запослених, банца интеса је прва компанија у србији која је урадила врло детаљну самопроцену својих пословних пракси и политика према запосленима, а у складу са стандардима које је развио Уницеф.
„Веома сам поносан што дугогодишњу успешну сарадњу са Уницефом настављамо да развијамо кроз стратешко партнерство усмерено на континуирано унапређење модела рада прилагођених потребама породица запослених у Банка Интеза. Верујем да захваљујући даљем развоју система бенефита и повећању флексибилности у раду можемо значајно допринети остварењу још вишег нивоа баланса између њиховог приватног и пословног живота. С друге стране, негујући друштвену компоненту у оквиру примене ЕСГ принципа нашем у пословању, настојимо и да ослушкујемо и подстичемо младе да се укључе у локалне иницијативе које имају за циљ социо-еколошку одрживост заједница и унапређење квалитета живота у њима и тиме подстакнемо економски раст и дугорочни развој друштва у целини’’, изјавио је Дарко Поповић, председник Извршног одбора Банка Интеза.
Водећи малопродајни ланац, Делез Србија запошљава око 13.000 људи и настоји да обезбеди инклузивно и здраво радно окружење.
„Трудимо се да програм бенефита које пружамо запосленима заиста одговара њиховим потребама. Прошле године је започео велики инвестициони циклус улагања у плате запослених у трговинама и логистици који износи 30 милиона евра и који је довео до повећања плата у просеку 30 одсто. Ове године смо додатно повећали како број дана годишњег одмора за све колеге, тако и проценат снижења на бенефит картици коју могу користити запослени у свим нашим продавницама. Резултати истраживања које је Уницеф спровео међу нашим колегама показују да су запослени задовољни праксама и погодностима по мери породице које спроводи компанија, више од 80 њих сматра да им посао оставља довољно времена за породицу. А то је управо оно што је најдрагоценије“, верује Милица Поповић, менаџерка за корпоративне комуникације Делез Србија.
Компанија Нелт као водећи пословни систем на пољу логистике и дистрибуције робе широке потрошње настоји да негује вредности које се базирају на одговорном пословању, а као посебну вредност компаније истичете се брига о људима.
„Све компаније Нелт Групе сарађују са високообразованим институцијама у земљама у којима послују, како би помогле студентима да се што боље отпочну своје каријере. На овом пољу, организују се гостујућа предавања на факултетима, али и посете студената Нелтовим компанијама које обухватају информативне презентације о Групи И друге едукативне садржаје о бизнису, култури, трансформацији. Циљ ових стратешких активности је упознавање студената са успешним, савременим пословањем и са приликама за професионални развој у оквиру реалног сектора. Желимо да дамо прилику свим заинтересованим младим људима да добро стартују, и да им пружимо неопходне алате за почетак каријере“, истакла је Милица Сочанац, чланица Канцеларије акционара, Нелт.
Према последњим проценама Уницефа и Комисије за образовање, скоро три четвртине младих узраста 15 до 24 године у 92 земље, нису у стању да стекну вештине неопходне за запошљавање. Према овом истраживању, боље шансе за запошљавање имају деца и млади који живе у богатијим земљама. Додатно, истраживање и пројекције сиромаштва УНИЦЕФ-а о утицају рата у Украјини показују да ће се 2023. године апсолутно сиромаштво деце у Србији повећати за скоро 28.000 додатне деце која живе испод границе апсолутног сиромаштва.
Процене сугеришу да ће до 2030. године око 30 одсто нових учесника на тржишту рада у Србији бити из угрожених и мањинских категорија становништва. Истовремено, недостатак квалификованих будућих запослених је све већи изазов за раст компанија.
Одговорне компаније предузимају различите активности како би превазишле ове препреке. Тако, компанија Шнајдер електрик и фондација „Центар за младе таленте“, преко 10 година организује бесплатну обуку из области програмирања и математике за основце и средњошколце. Програме је до сада похађало преко 6.000 полазника.
Банка Интеза спроводи иницијативе које пружају подршку младим људима у средњим школама. Кроз активности које се спроводе у оквиру система образовања, Банка Интеза ослушкује мишљења и потребе деце и младих, настоји да подстакне партиципацију младих да изналазе решења за проблеме са којима се суочавају у својим заједницама и награђује оваква ангажовања.
Улагање у развој младих талената кроз посебно осмишљене програме који доприносе стручном оспособљавању је један од стратешких циљева Делез Србија. Ови програми обухватају децу и младе из посебно осетљивих група како би им се пружила прилика да затворе међугенерацијски круг сиромаштва.
У сарадња са високообразовним институцијама, Нелт организује размену знања кроз менторске програме што доприноси општем успеху компаније.
„Инвеститори, запослени, потрошачи и заједнице постају све више свесни криза без преседана са којима се свет тренутно суочава и захтевају да деловање компанија буде одрживо и поштује права деце и породица. Мени је велико задовољство што смо данас чули од водећих представника корпоративног сектора из различитих индустрија у Србији колико је важно да политике одрживог и одговорног пословања са фокусом на децу и младе могу да буду и важна стратегија за успешност пословања“, закључила је Весна Савић Ђукић из Уницефа у Србији.