Vozači iz godine u godinu prave istu grešku! Nema ko ovo nije pogrešno radilo: Posledice papreno koštaju
- Anica Jelovac Novinarka Blic Biznisa
U područjima zemalja s više snega, na putevima zimi postoji staro mišljenje kako su nedovoljno napumpane gume bolje za vožnju po snegu, jer gume tada ostvaruju veći kontakt s podlogom. Iako to tehnički nije netačno (ponekad je korisno za lakše izvlačenje iz dubokog peska), zapravo nikada nije sigurno namerno voziti s niskim pritiskom u gumama, pa tako ni po snegu i niskim temperaturama.
Vožnja s nedovoljno napumpanim gumama zimi sa snežnim padavinama višestruko povećava verovatnost sudara koji je povezan s gumama, pokazala je studija američke Nacionalne uprave za sigurnost u drumskom saobraćaju. Dakle, samo pravilno napumpane gume bolje voze kroz sneg, štede gorivo i ne manje važno – traju duže.
Blic preporučuje
Automobilske gume većine modela automobila obično pumpamo na pritisak od dva do 2,4 bara, a preporučenu brojku za vaš automobil, koja je obično istaknuta na nalepnici negde na automobilu (obično na limu unutrašnje strane, ili okviru vrata), valja primenjivati tokom cele godine jer ne postoje različiti brojevi za leto ili zimu.
Međutim, spoljašnja temperatura ipak utiče na pritisak u gumama, pa ćete zato zimi kada stignu “minusi” morati češće da proveravate i dopunjavate gume vazduhom nego u letnjim mesecima, a sve kako biste održali idealan pritisak koji je jedan od bitnijih faktora za sigurnost vožnje.
Leti te potrebe nema jer se toplije molekule vazduha u gumi brže kreću i više se “sudaraju” jedna o drugu, podižući pritisak u gumama na traženi nivo. Kada temperatura padne, molekule vazduha usporavaju i “lepe” međusobno što rezultira padom pritiska vazduha i potencijalno nedovoljno napumpanom gumom.
U praksi, mnogi proizvođači guma procenjuju da gume gube 0,06 bara za svakih 10 stepeni pada spoljašnje temperature. Isto tako, dugotrajnije stajanje automobila na mestu zimi obično vlasnika dočeka s delimično ispumpanim gumama.
Korisno: ako vaš automobil ima sistem za nadzor pritiska u gumama, svetleće upozorenje će se aktivirati padom pritiska od najmanje 25 odsto. Ova “sitnica” je posebno korisna za praćenje pritiska u gumama po hladnom vremenu.
Ako nemate taj senzor, proverite gume već nakon što je vaš automobil bio parkiran samo nekoliko sati (vožnja podiže temperaturu vazduha, a time i pritisak vazduha u gumama) kako biste dobili što tačniju brojku gubitka u odnosu na propisanu. Obavezno pritom proverite preporučeni pritisak za prednje i zadnje gume, jer se obično prednje zbog mase motora ispod poklopca pumpaju oko 0,2 bara više nego zadnje.
Potom brzo i čvrsto umetnite merač pritiska u zračni ventil gume za tačno očitanje, a ako su vaše gume ispod preporučene brojke za vaš automobil, upotrebite vazdušni kompresor da ih napumpate dok ne dobijete željeno očitanje.
Najbolje je proveravati gume jednom mesečno, jer se kod slabije napumpanih guma s nižim bočnim profilom pad pritiska ne vidi uvek “od oka” kao kod onih s višim profilom. Drugi znakovi da su vaše gume možda nedovoljno napumpane: volan podrhtava, ako je u pitanju samo jedna guma “vuče u stranu”, ili je potrebno “više puta” kod kočenja. Prevencija je uvek bolja od “lečenja”.
(Jutarnji list)