JP Putevi Srbije raspisalo je tender za projektovanje sistema za naplatu putarine na putevima nižeg reda za teška teretna vozila sa 4 i više osovina.
0:00/ 0:00
Podsetimo, mogućnost uvođenja putarina na putevima nižih kategorija za teretna vozila koja ih trenutno besplatno koriste najavljuje se već nekoliko godina, a prošle godine bio je raspisan i tender za izradu studije opravdanosti, koja je sada završena.
Blic preporučuje
– Nakon detaljne analize projekta (Studija opravdanosti uvođenja naplate putarine na novim/budućim deonicama auto-puta i na putevima nižeg reda), konstatatovano je da je DSRC-MLFF tehnologija rešenje koje je tehnički i ekonomski najefikasnije i kompatibilno sa postojećim sistemom naplate putarine u Srbiji – navodi se u tenderskoj dokumentaciji.
Dodaje se da naplata putarine na putevima prvog reda u Evropi postoji već skoro 20 godina, pa i u zemljama u okruženju, Mađarskoj i Bugarskoj, a najraširenija je u Nemačkoj, gde se primenjuje na skoro 50.000 km, od čega je tek nešto više od 13.000 km auto-puteva.
– Naplata putarine na putevima prvog reda primenjuje se na komercijalna vozila i svugde su obuhvaćena vozila nosivosti preko 12 tona, a u nekim zemljama i komercijalna vozila manje nosivosti – stoji u projektnom zadatku.
Kako je navedeno, učešće komercijalnih vozila (vozila 4. kategorije po klasifikaciji koja se primenjuje na auto-putevima u Srbiji) u ukupnom broju saobraćajnih nezgoda na putevima prvog reda iznosi oko jednu trećinu svih nezgoda koje se dese na ovim putevima.
– To pokazuje da njihov intenzivni saobraćaj na putevima prvog reda predstavlja rizik za sve učesnike u saobraćaju, naročito imajući u vidu da je učešće komercijalnih vozila u ukupnom saobraćajnom toku na putevima prvog reda daleko ispod trećine – stoji u tenderu i dodaje se da bi merama kojima bi se smanjio saobraćaj vozila 4. kategorije na putevima prvog reda, značajno povećala bezbednost korišćenja ovih puteva.
Jedna od tih mera je, kaže se nadalje, uvođenje naplate putarine za vozila 4. kategorije na putevima prvog reda, “pogotovo ako bi se usluga koršćenja puta prvog B reda naplaćivala po istoj ceni kao i na auto-putevima”.
Procena Puteva Srbije je da bi se 60-70 odsto ovih vozila preusmerilo sa puteva prvog B reda na auto-puteve.
Studijom je predložena realizacija posla podeljena u 4 faze.
Tehničko rešenje obuhvatiće sistem za nadzor i naplatu na magistralnim putevima koji čine hardverski i softverski elementi.
Podaci o putovanju vozila na naplatnom i kontrolnom mestu se snimaju, obrađuju, i šalju centralnom sistemu.
Sva vozila koja prolaze automatski se otkrivaju i klasifikuju. Sistem klasifikacije je posebno optimizovan za identifikaciju i određivanje kategorije vozila po visini vozila i direktno prebrojavanje broja osovina, prema potrebnim parametrima.
Biće, stoji u projektnom zadatku, snimljena slika svih vozila koja moraju da plate putarinu, od napred i od nazad. Vršiće se automatska identifikacija registarske tablice na svakoj stanici, a naknadno, slike za prepoznavanje tablica će biti obrađene u centru od strane posebnog algoritma na centralnom sistemu da bi se poboljšalo prepoznavanje.
Osim toga, snima se i opšta slika vozila, na kojoj se vozilo u potpunosti vidi sa prednje strane.
DSRC transakcija se izvršava (za praćenje i naplatu), pod uslovom da je vozilo opremljeno transponderom kome je dozvoljeno da se kreće na putu sa naplatom putarine.
Tender je otvoren do 31. januara, a vrednost posla procenjena je na 60 miliona dinara.
(Izvor: eKapija)
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.