Priča o Plavom vozu ponovo je pokrenuta. Sada je pitanje da li će “muzejski eksponat” ponovo u funkciju i to uz pomoć zajmova IBRD i pojedinih evropskih insitucija, ali i svetskih konsultanata iz oblasti korišćenja istorijskih vozova.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture obajvilo je javni poziv za tehničku pomoć Srbija Vozu pri donošenju odluke o budućoj upotrebi Plavog voza.
Blic preporučuje
Kako je navedeno u tenderu, posao će se finansirati iz zajmova koje je Srbija dobila od IBRD-a i Francuske agencije za razvoj. Cilj je pronaći rešenje za komercijalizacije Plavog voza u prvodu obezbediti dodatnu i novu zaradu za Srbija voz i ponovo okrenuti istorijsku priču u turističke svrhe.
Zadatak konsultanta je, kako se ističe, da na osnovu iskustva i najbolje moguće svetske prakse korišćenje reprezentativnih istorijskih vozova, i u cilju ostvarivanja prihoda za Srbija Voz analizira moguća rešenja za buduću upotrebu Plavog voza.
Jedno od mogućih rešenja je prestanak kretanja voza i njegovo korišćenje kao izložbenog eksponata. Drugo bi uključivalo kretanje Plavog voza i njegovu upotrebu. Tu se pominje iznajmljivanje cele ili dela kompozicije Plavog voza za proslave u pokretu, i predlog trase kojom bi Plavi voz mogao da saobraća kontinuirano kao turistička atrakcija.
Podsetimo, predsednik Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (SFRJ) Josip Broz Tito je sa Plavim vozom prešao oko 600.000 kilometara u zemlji i inostranstvu za 35 godina i u njemu ugostio 60 najviših državnika i državnih delegacija sveta.
Među njima su bili i britanska kraljica Elizabeta II, grčki kralj Pavle i kraljica Frederika, predsednik Sovjetskog Saveza Leonid Brežnjev, predsednik Egipta Gamal Naser, predsednik Indije Džavaharlal Nehru, predsednik Alžira Ibn Bela, car Etiopije Haile Selasije, predsednik Libije Muamer el Gadafi i mnogi drugi.
Foto: Nemanja Jovanović / RAS Srbija
Na svom poslednjem putovanju, Josip Broz Tito je Plavim vozom prevezen iz Ljubljane u Beograd 5. maja 1980. da bi bio sahranjen u “Kući cveća”.
Posle Titove smrti Plavi voz je u par prilika bio korišćen za potrebe državnih organa SFRJ, a od 2004. godine je prvi put otvoren za širu javnost, postavši muzejsko-turistički voz koji koji se može zakupiti u komercijalne svrhe.
I posle 60 godina upotrebe, unutrašnjost Plavog voza koji je izgrađen 1959. u fabrici vagona Goša u Smederevskoj Palanci ostala je autentična, ali su od jula 2020. svi vagoni iz kompozicije van saobraćaja, jer im je istekao period redovnog održavanja.
(Izvor: eKapija)
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.